FELJTON - VLAST KRIMINALIZUJE OPOZICIJU: Bilo je pretnji i pritisaka na medije i novinare
PRIPADNICI "Crvenih beretki" početkom 2003. saznali su da vlada priprema borbu protiv organizovanog kriminala i reagovali pripremom atentata na premijera.
Naime, u drugoj polovini prethodne godine postavljeni su institucionalni temelji za obračun sa mafijom obrazovanjem ustanove specijalnog tužioca, posebnog odeljenja okružnog suda i ustanove svedoka-saradnika. U januaru su postavljeni novi rukovodioci državne bezbednosti, a početkom marta je izabran specijalni tužilac. U međuvremenu je vrbovan prvi kandidat za svedoka-saradnika, Ljubiša Buha, jedan od vođa beogradske mafije koji se sukobio sa prijateljima i poslovnim partnerima Spasojevićem i Legijom. Buha je dao izjavu specijalnom tužiocu koja je garantovala ozbiljno suđenje "zemunskom klanu". Spasojević i Legija su preko svojih opskurnih novina napadali premijera kao "izdajnika" zbog saradnje sa haškim sudom i pokušavali da diskredituju Buhu. Ta kampanja se naslanjala na raniju medijsku promociju JSO kao patriotske organizacije.
TOKOM vanrednog stanja, vlasti su iznele široke optužbe, govoreći o zaveri organizovanog kriminala sa pojedincima iz državnih organa, policije, pravosuđa, državne bezbednosti, JSO, kao i političkih snaga bliskih starom režimu, s ciljem preuzimanja vlasti i sa osloncem na "patriotski" ili "antihaški" blok. Navodno je Koštunica "satanizovao vladu" pričama o organizovanom kriminalu, opirao se saradnji s haškim sudom, a da je to Šešelj dalje razrađivao, i da se u njegovim najavama ubistva vidi zavera. Bilo je pretnji zabranama političkih stranaka i pritisaka na medije i novinare, uz najavu "6. oktobra", tj. nastavka revolucije. Vlast je praktično pokušala da kriminalizuje opoziciju, uključujući i DSS, pod velom vanrednog stanja. Pored toga, penzionisano je više sudija Vrhovnog i drugih sudova i izmenjeno više zakona, uglavnom uz nove restriktivne odredbe, uključujući paket zakona o borbi protiv kriminala i o informisanju. Vanredno stanje je ukinuto posle četrdesetak dana, delimično i usled pritiska iz EU, uz viši nivo političke polarizacije nego ranije. Posle vanrednog stanja, pojavio se niz optužbi za zloupotrebe vlasti, kršenje ljudskih prava, uključujući maltretiranje i mučenje privedenih.
POBUNA "crvenih beretki i ubistvo premijera dramatično su ukazali na slabosti civilne kontrole nad sektorom bezbednosti. Oba suprotstavljena politička bloka su sistematski zloupotrebljavali u političkim obračunima one delove snaga bezbednosti koje su kontrolisali i bar neki njihovi predstavnici su održavali kontakte sa kriminalnim grupama. Ni jedni ni drugi nisu bili zainteresovani za institucionalne promene koje bi obezbedile civilnu kontrolu sektora bezbednosti u okviru šireg demokratskog miljea.
Tek je zakon o kontroli vojne službe bezbednosti, donet početkom jula 2002, stavio tu službu pod kontrolu savezne vlade. U policiji su postepeno izvršene kadrovske promene i reorganizacija, ali ne i u državnoj bezbednosti. Posle preuređenja zajedničke države sa Crnom Gorom, izvršena je kadrovska obnova vojnog vrha, a vojna služba bezbednosti uključena je u ministarstvo odbrane umesto ranije samostalnosti pod kontrolom Generalštaba. Gotovo isključivo oslanjanje na personalnu kontrolu tih ustanova, kao i odgovarajuće manipulacije, opstali su i narednih godina.
KONTROLA poslaničkih mandata od strane stranačkih vrhova ograničila je autonomiju Narodne skupštine i dovela u pitanje legitimnost vlade i na njoj zasnovane poslaničke većine. Konačno, sukobi unutar DOS-a, ubistvo premijera Đinđića i politička instrumentalizacija vanrednog stanja izazvali su ozbiljnu krizu. Ipak, činjenica da su vanredni demokratski izbori odabrani kao način razrešenja sukoba govori o demokratskom potencijalu petooktobarskih stranaka.
U vreme vanrednih skupštinskih izbora u decembru 2003. postalo je očigledno da se politička scena bitno usložila. Na vanrednim izborima krajem decembra 2003. najveću podršku su dobili SRS - 27,6% glasova i 32,8% mandata, DSS (17,7%; 21,2%) i DS (12,6%; 14,8%). Koštunica i DSS su formirali manjinsku vladu, zajedno sa G17 plus (11,5%; 13,6%) i koalicijom SPO i NS (7,7%; 8,8%), koju je iz opozicije podržavao SPS (ukupno 131 poslanik, od toga 22 iz SPS-a). Reč je o "prerušenoj većinskoj vladi" jer je vlada imala stabilnu većinu iako je jedna stranka iz te većine formalno, ali ne i realno, bila u opoziciji. Prave manjinske vlade, s druge strane, obezbeđuju podršku za svaki zakonski predlog posebno, najčešće od različitih opozicionih stranaka. SPS, koji je na tim izborima osvojio najmanje poslaničkih mesta od 1990. (8,8%), iskoristio je šansu da postane deo vladajuće većine i napusti ulogu antisistemske stranke. Ključna stranka prethodne vlade, DS, prešla je u opoziciju.
PARALELNO, rascep između demokratskih stranaka i stranaka starog režima nije bitno ublažen. U novembru su prethodno održani, po treći put ponovljeni predsednički izbori na kojima je Tomislav Nikolić (SRS) pobedio Dragoljuba Mićunovića (krnji DOS) - 46,2% prema 35,4% - ali uz nedovoljnu izlaznost (38,8%). Nova poslanička većina je zato pre predsedničkih izbora, zakazanih za jun 2004, promenila izborni zakon i ukinula prag izlaznosti uklanjajući tako bitno ograničenje demokratije. U drugom krugu predsedničkih izbora, Boris Tadić, novi predsednik DS-a, pobedio je Nikolića - 53,2% prema 45,4%. Kandidat vladajuće većine, Dragan Maršićanin (DSS), ubedljivo je poražen u prvom krugu izbora, osvojivši svega 13,3% glasova i zauzevši tek četvrto mesto. Tako je konačno kompletiran personalni sastav ključnih političkih ustanova i uspostavljena ravnoteža između ključnih političkih stranaka. Premijer Koštunica i DSS su podržali Tadića u drugom krugu što je bio početak saradnje o ključnim pitanjima sa kojima se zemlja susretala narednih godina. Tako je - i pored ranijih ozbiljnih sukoba između DS-a i DSS-a, ublaženih porazom radikalne grupe unutar DS-a i pobedom Tadića - demokratski blok opstao u nešto drugačijem obliku, kroz programsku i političku saradnju premijera Koštunice i predsednika Tadića oko pregovora o statusu Kosova i evropskih integracija, kao i opstankom čvrste identitetske podele na demokratske snage i snage starog režima.
KRAJ
Preporučujemo
FELjTON - SOCIJALISTI SE PONOVO DIŽU: Pomerene su granice preispitivanja prošlosti
29. 09. 2021. u 18:00
VALERIJ ZALUŽNI DAO PROGNOZU: Evo kada će ruska vojska da probije ukrajinski front
NOVI tehnološki napredak tokom ratnog vremena sprečiće ozbiljnije probijanje fronta duž ukrajinsko-ruske granice do oko 2027. godine, izjavio je Valerij Zalužni, bivši vrhovni komandant Ukrajine i sadašnji ambasador u Ujedinjenom Kraljevstvu, za „Ukrajinsku pravdu“ u intervjuu objavljenom 23. novembra.
23. 11. 2024. u 18:55
BRITANCI OBJAVILI ZASTRAŠUJUĆU MAPU: "Orešnik" može da stigne do bilo kog evropskog grada za manje od 20 minuta (MAPA)
BRITANSKI list "Dejli mejl" ocenio je da bi balistička raketa "orešnik" mogla da stigne do bilo kog evropskog grada za manje od 20 minuta.
23. 11. 2024. u 15:58
POTPREDSEDNIK SAD UMRO TOKOM ODNOSA: Bio sa 50 godina mlađom ljubavnicom, Bela kuća nije znala kako da saopšti vest o smrti
BIO JE to 27. januar 1979. godine. U 1 ujutro, portparol porodice Nelsona Rokfelera objavio je zvaničnu izjavu za štampu. Bivši potpredsednik preminuo je U 71 godini života ranije te večeri.
22. 11. 2024. u 18:36
Komentari (0)