FELJTON - KULTURNI I PROSVETNI PREOBRAŽAJ CELE SRBIJE: Đilas, Zogović i Dedijer vršili ideološka nasilja u kulturi i umetnosti
NA PRIČU o Kristi Đorđević oslanja se priča o životu mog oca po dolasku u tek oslobođeni Beograd 1944. i njegovom radu u ustanovi koja se zvala Agitprop i o kojoj se posle sloma socijalizma govorilo kao ustanovi komunističke represije u oblasti kulture posle rata.
Morala sam da mu postavim pitanje o tom strašnom Agitpropu.
– Posle oslobođenja Beograda, u koji sam došao sa partijskim rukovodstvom Srbije iz Valjeva, dok su se u njemu na obalama Save i Dunava okončavale borbe sa Nemcima, ja sam najpre radio u Sekretarijatu Ujedinjenog saveza antifašističke omladine Srbije, na dužnosti glavnog urednika lista „Mladi borac“. Sa tom funkcijom bio sam i član Agitpropa Omladinske organizacije Srbije. A 1948. godine premešten sam na rad u odeljenje za agitaciju i propagandu Centralnog komiteta KP Srbije. Ta partijska ustanova imala je četiri sektora: marksističko obrazovanje komunista, štampa i agitacija, prosveta, kultura i umetnost. Moj sektor je bio kultura i umetnost. Trebalo je da na području kulturnog i umetničkog života Srbije delam na unapređivanju kulture i stvaralaštva na komunističkoj osnovi i marksističkim usmerenjima. Tebi i tvojoj generaciji Agitprop zvoni u ušima kao UDBA, Centralni zatvor, cenzura: za današnje antikomuniste Agitprop je samo progonio slobodnu misao, kamdžijao jadne pesnike, slikare i muzičare, jednom rečju, vršio teror nad stvaralačkom inteligencijom...
AGITPROP jeste bio ustanova ideološke kontrole u idejnoj oblasti društva. Međutim, to nije cela istina. Mi jesmo davali direktive urednicima novina i radija kako da sprovedu „partijsku liniju“, jesmo pregledali izdavačke planove, repertoare pozorišta, uticali na širenje marksističke teorije i prihvatanje socijalističkog realizma u umetnosti; jesmo forsirali sovjetsku kulturu i sprečavali „buržoaske dekadentne“ ideje sa Zapada, agitacijom mobilisali radni narod na zadacima obnove i izgradnje zemlje i izvršenja prvog petogodišnjeg plana.
Posle objave Rezolucije Informbiroa komunističkih partija 1948. godine, mi smo vodili političku i ideološku borbu protiv staljinizma, branili nezavisnost Jugoslavije i njeno pravo na: „specifičan put u socijalizam“... Govorim to ovako bukvalno da moj iskaz bude što adekvatniji i vremenu i njegovom jeziku. Agitprop je, dakle, bio ideološki centar Komunističke partije odgovoran za sprovođenje i ostvarivanje njene ideologije i politike u novom poretku. Ali, pored te ideološke uloge, naš glavni zadatak je bio rad na prosvetnom i kulturnom preporodu Srbije. A Srbija je bila užasno neprosvećena i zaostala zemlja.
NAROD nepismen, inteligencije malo i niskog obrazovanja; od prosvetnih ustanova imali smo četvorogodišnje osnovne škole, u okružnim administrativnim centrima – gimnazije, neku trgovačku akademiju, tri učiteljske škole... Vlast se poduhvatila pored privredne izgradnje i prosvećivanja i školovanja čitavog naroda. Agitprop je, prema tome, bio i organizator tog kulturnog i prosvetnog preobražaja Srbije. Ja sam preko ministarstva za prosvetu i kulturu, dakle preko državnih organa, delovao na uspostavljanju ustanova kulture. Osnivali smo profesionalna pozorišta, zavičajne muzeje, srednje muzičke škole, pokretali kulturne i književne časopise, organizovali kulturno-prosvetna društva...
RAZUMNA POLITIKA
ĐILASOV Agitprop sačinjavali su komunisti „staljinskog kova“. Srpski Agitprop im se suprotstavljao i vodio znatno liberalniju i razumniju kulturnu politiku od njihove „pravoverne“. No, o svemu tome, treba svestrano, savesno i istorijski razmišljati.
Pokretali smo filmsko stvaralaštvo, udruženja umetnika, gradske listove, NIN, organizovali kulturne i umetničke manifestacije, izložbe, festivale. Srbija je u tim godinama, kada je delovao taj ozloglašeni Agitprop, doživela pravi kulturni i prosvetni preporod. To je najintenzivniji period njenog prosvetnog i kulturnog razvoja. Mi smo i pritiscima kulturu činili ljudskom potrebom. Ta kultura i prosveta koju smo zasnivali u seljačkoj i zaostaloj Srbiji, da ne govorim o drugim delovima ondašnje Jugoslavije, jeste bila idejno socijalistički usmerena i na partijskoj politici zasnovana, ali je, van svake sumnje, bila kultura i prosveta! Da, na klasično prosvetiteljskoj i tradicionalističkoj osnovi, ali to je bio pravi duhovni temelj neprosvećenom narodu.
POGLEDAJ knjige koje su u tim godinama štampali „Prosveta“, „Kultura“, „Nolit“, pogledaj repertoare pozorišta i programe muzičkih koncerata... Tu jeste bilo mnogo sovjetskih knjiga i drama, ali je bilo dosta i Šekspira, Molijera, Rusoa, Kanta, Platona i celokupne svetske klasike, koja je danas prilično zapostavljena. Ja sam, na primer, osnovao „Beogradsko dramsko pozorište“ s ciljem da neguje savremeno dramsko stvaralaštvo, pa sam omogućavao stipendije za inostranstvo darovitim mladim slikarima, muzičarima, piscima i naučnicima, neću da ih poimence nabrajam – neki od tih stipendista agitpropa su danas gnevni antikomunisti. Pa sam preko narodnog odbora obezbeđivao stanove i ateljea umetnicima. Svakog darovitog čoveka sam pomogao da realizuje svoj dar...
Neka se oglase umetnici – pisci, glumci, muzičari, slikari, vjari, režiseri – koje nisam pomogao; koga nije Mitra Mitrović (prva žena Milovana Đilasa), tadašnji šef srpskog Agitpropa pomogla da uspe u svojim ciljevima. Svoju delatnost u Agitpropu smatram časnim periodom svog života, duboko uveren da sam ja i moji drugovi iz Agitpropa CK KP Srbije: Mitra Mitrović, Mita Miljković, Mirko Tepavac, Antonije Isaković, Milorad Mijović, Čedomir Džomba i drugi, učinili vrlo mnogo na kulturnom i prosvetnom preporodu Srbije u tim teškim i siromašnim godinama našeg socijalizma, koji je industrijalizovao i modernizovao seljačku, balkansku zemlju.
U AGITPROPU radio sam tri godine: od 1948. do 1951. Posle objavljivanja mog prvog romana „Daleko je sunce“, u julu 1951, napustio sam Agitprop i posvetio se svom književnom zanatu.
Naravno ovaj moj iskaz nije cela istina o Agitpropu. Srpski Agitprop, blagodareći Mitri Mitrović i Blagoju Neškoviću, bio je znatno liberalniji od „glavnog agitpropa“ CK KP Jugoslavije kojim je rukovodio Milovan Đilas, a njegovi članovi bili Radovan Zogović, Vladimir Dedijer, Stefan Mitrović, Bora Drenovac, Boris Ziherl.... Đilas, Zogović i Dedijer vršili su neka tešak ideološka nasilja u kulturi i umetnosti Beograda. U Sloveniji i Hrvatskoj su teže sprovodili svoj nadzor i svoja shvatanja.
Ovu opširnu priču o Agitpropu (kako je čudno to ime i kao da je iskočilo iz tame davnine!) mogla sam možda da preskočim jer nije sasvim nepoznata. O listu „Mladi borac“ napisala sam studiju u okviru svog rada u Institutu za književnost. Bila mi je to prilika da se upoznam sa vremenom neposredno posle Drugog svetskog rata i kažem ponešto o prvim tekstovima mog oca i pročitam njegove dve–tri priče za koje se pravio da ne postoje i sa kojima mu je pretila mama da će da ih objavi.
SUTRA: ISTORIJA JE PRETEKLA SVE ČOVEKOVE SNOVE
Preporučujemo
FELjTON - JEDINI KOMUNIST MEĐU GOSPOĐAMA: Krista Đorđević - Druga majka Dobrice Ćosića
09. 06. 2023. u 18:00
VALERIJ ZALUŽNI DAO PROGNOZU: Evo kada će ruska vojska da probije ukrajinski front
NOVI tehnološki napredak tokom ratnog vremena sprečiće ozbiljnije probijanje fronta duž ukrajinsko-ruske granice do oko 2027. godine, izjavio je Valerij Zalužni, bivši vrhovni komandant Ukrajine i sadašnji ambasador u Ujedinjenom Kraljevstvu, za „Ukrajinsku pravdu“ u intervjuu objavljenom 23. novembra.
23. 11. 2024. u 18:55
BRITANCI OBJAVILI ZASTRAŠUJUĆU MAPU: "Orešnik" može da stigne do bilo kog evropskog grada za manje od 20 minuta (MAPA)
BRITANSKI list "Dejli mejl" ocenio je da bi balistička raketa "orešnik" mogla da stigne do bilo kog evropskog grada za manje od 20 minuta.
23. 11. 2024. u 15:58
POTPREDSEDNIK SAD UMRO TOKOM ODNOSA: Bio sa 50 godina mlađom ljubavnicom, Bela kuća nije znala kako da saopšti vest o smrti
BIO JE to 27. januar 1979. godine. U 1 ujutro, portparol porodice Nelsona Rokfelera objavio je zvaničnu izjavu za štampu. Bivši potpredsednik preminuo je U 71 godini života ranije te večeri.
22. 11. 2024. u 18:36
Komentari (0)