PRE NAS ZNAJU ŠTA NAM TREBA: Kako se trguje informacijama koje olako ostavljamo na internetu
JEDNA od najvećih dragocenosti su lični podaci koje ostavljamo ne samo u institucijama, već i na internet platformama. Tim podacima se trguje i zato nam sve učestalije stižu reklame roba i usluga koje bi, po proceni algoritama, odnosnosno veštačke inteligencije, mogle da nas zanimaju.

Foto Shutterstock
- Sa razvojem savremenih tehnologija i digitalizacije, korišćenjem veštačke inteligencije u svim sferama, sve više se obrađuju i podaci o ličnosti - kaže Milan Marinović, poverenik za zaštitu tih podataka.
Naime, lične informacije koje smo ostavili, recimo preko društvenih mreža, koriste oglašivači. Koliko su one basnoslovno vredne najbolje pokazuje činjenica da su vlasnici platformi najbogatiji ljudi na svetu.
- Što više podataka ostavimo, počevši od imena, adrese, pola, godina života, toga šta kupujemo, gde i čime putujemo, kakvu hranu, odeću ili filmove volimo - veštačka inteligencija nas bolje profiliše i kreće bombardovanje reklamama za određene robe i usluge. Kada u inostranstvu prolazite pored fabrike čije ste proizvode nekad gledali na internetu, gotovo momentalno će vam se pojaviti ponuda tog proizvođača. Jednom sam odseo samo jednu noć u hotelu u Plovdivu, posle čega su mi dve godine stizale reklame i ponude za taj hotel - objašnjava Marinović.

Foto Shutterstock
Prema rečima IT stručnjaka Petra Vasića, ono čime se trguje nisu podaci Petra Vasića kao osobe, već tzv. klasteri informacija.
- To znači da platforme oglašivačima nude IP adrese onih koji imaju određena interesovanja, profile, navike. S jedne strane, to dovodi do kvalitetnijih oglasnih blokova, jer vas ne bombarduju onim što vas ne interesuje, a sa druge, upadate u kolo iz kog je danas teško izaći. Ljudi u principu nikad ne čitaju politiku privatnosti kada se priključuju nekoj mreži, pa samim tim ne znaju ni na šta pristaju. Opet, ako ne pristanu, oni su isključeni. Npr. retko ko zna da su sve fotografije objavljene na "instagramu" vlasništvo "instagrama", a ne korisnika - kaže Vasić.

FOTO: Privatna arhiva
Takođe primećuje da vremenom veštačka inteligencija toliko podataka dobija o nama da može da predvidi naše ponašanje čak i pre nego što sami postanemo svesni toga. To se zove "predikatibilni marketing". Pre nego što znamo da nam nešto treba, algoritam nam to ponudi.
- Pojedinac po tom pitanju ništa ne može da učini, osim da izađe iz igre, pa da bude na potpunoj društvenoj margini, ili da pokuša da iskoristi algoritam tako što će od njega uzimati što korisnije informacije - dodaje Vasić.
RIZIČNI NEPOZNATI SAJTOVI
Veliki "igrači" poput Mete, Googla ili X-a, kako kaže advokat Miloš Petrik, neće vulgarno zloupotrebiti naše podatke. Ali, se treba čuvati malih i nepoznatih sajtova, sumnjivih mejlova i poziva. Velika je verovatnoća da iza njih stoje prevaranti, spremni i da iskoriste naše lične podatke.
Međutim, da li pojedinac može da se isključi i bude na margini ako znamo da mora da otvori račun u banci, da bi primio platu, ili ukoliko ima "pametan" telefon, pa makar i ne koristio društvene mreže, pita se Miloš Petrik, advokat i autor knjige "Električni organizam".
- Morate da ostavite svoje podatke ako želite da otvorite "pripejd" nalog za telefon. Ne možete da budete anonimni korisnik telefonskog broja. Kada odete u banku, takođe insistiraju da račune plaćate preko aplikacije, a ne gotovinski, i dobijate platnu karticu. Svaki "pametni" telefon beleži vašu lokaciju, pa Google zna da li ste ušli u ribolovačku radnju ili u knjižaru. Njih ne interesujete vi kao vi, već vaša interesovanja i potrebe. Mi, u stvari, sami učestvujemo u trgovini sopstvenom privatnošću i teško da iz toga možemo da se isključimo - konstatuje Petrik.

(MAPA) ŽESTOKE BORBE KOD POKROVSKA: Puca ukrajinska odbrana, front je postao "pakao"
NA FRONTU kod Pokrovska ponovo se vode žestoke borbe. To područje postalo je epicentar ruskih napada, a ukrajinski mediji i vojska opisuju situaciju kao izuzetno teška.
14. 05. 2025. u 08:43

AMERIČKI MEDIJI OTKRIVAJU: Rusiju će na pregovorima u Istanbulu predstavljati ova dva zvaničnika
VISOKI bivši zvaničnik Kremlja, koji je želeo da ostane anoniman zbog osetljivosti teme, rekao je da će Rusiju na predstojećim pregovorima u Istanbulu predstavljati ministar spoljnih poslova Sergej Lavrov i savetnik predsednika za spoljnu politiku, Jurij Ušakov, objavio je list Vašington post.
14. 05. 2025. u 09:19

"DA LI SE MAKRON DROGIRA?" Jovanino pitanje izazvalo smeh u studiju: "Kako da se nose s tolikom problemima..."
VODITELjKA Jovana Joksimović u jutarnjem programu na televiziji K1 dotakla se teme Emanuela Makrona i sporne situacije sa maramicom i sumnjom o upotrebi opijata, koja se proširila društvenim mrežama.
13. 05. 2025. u 16:57
Komentari (0)