ŽEŽELJEV MOST ZAUVEK OSTAO U SRCU NOVOSAĐANA: Na današnji dan, 1999. godine, NATO prvi put atakovao na grandioznu "Dunavsku ćupriju"

Љ.П.

21. 04. 2024. u 07:00

ŽEŽELjEV most. Simbol Novog Sada. Ratnog proleća 1999. godine, danima je odolevao agresorskim NATO projektilima. Nemilosrdno su bombe kidisale na njega 12 puta, odlučne da ga slome i da skonča u dunavskim dubinama. Prozvan zbog toga mučenikom, ali istovremeno i mostom-herojem, teško ranjen, 26. kišovite aprilske noći u 1.20, nije izdržao, i sunovratio se u Dunav.

ЖЕЖЕЉЕВ МОСТ ЗАУВЕК ОСТАО У СРЦУ НОВОСАЂАНА: На данашњи дан, 1999. године, НАТО први пут атаковао на грандиозну Дунавску ћуприју

Foto: Tanjug

Tog dana, Novosađani su ostali i bez trećeg, tada poslednjeg mosta. Obale sa sremske i bačke strane ništa nije povezivalo. Prvi put meta je bio 21. aprila 1999, pre tačno 25 godina. Od mosta su tada ostali samo krajevi na obe obale i nosač, bliže petrovaradinskoj strani, tužno podsećajući da je do tada na tom mestu bio most.

Slika srušene grdosije kidala je dušu Novosađanima, a žal niko nije krio. Celokupna betonsko-armirana konstrukcija i lukovi nemoćno su potonuli u veliku reku, a na njenom dnu, zapljuskivali su ih hladni talasi. Na "Žeželja", kako su ga Novosađani iz milošte nazivali, atak je bio i 22. aprila u 15.10. Most je gađan sa četiri projektila. Pre toga noću, i uvek je bivao teško oštećivan.

Kako su rušili novosadske mostove 

RATNE 1999. godine obale Dunava u Novom Sadu ostale su bez sva tri mosta. Varadinski je srušen u zoru, 1. aprila u 5.05. Kada je grunula raketa, na sredini mosta zatekao se Novosađanin Oleg Nasov. Nažalost, poginuo je kada je krenuo na posao u "Rafineriju". Dva dana kasnije, 3. aprila u 19.55, srušen je i "Most slobode". Na grandioznom mostu koji je spajao Novi Sad i Sremsku Kamenicu, u trenutku kada je pogođen, ranjeno je sedmoro ljudi koji su se na njemu zatekli. 

"Čedo" čuvenog neimara naše mostogradnje, akademika Branka Žeželja, po kojem i dan-danas nosi ime, ratnog aprila bio je pogođen sa najmanje 15 projektila. Oni u dvadeset šestoj aprilskoj noći bili su ogromne razorne moći i presudne. Tugovali su Novosađani za Žeželjevim mostom.

Istog jutra su se okupili na obali, i u neverici gledali ono što je od njega ostalo. Ljutnju i ogorčenost nisu krili. Pojedini su, pogled upirući u nebo, izgovorili i pokoju psovku upućenu nevidljivom neprijatelju. Tek da olakšaju dušu. Ostavljali su cveće, palili sveće... Bilo je i onih koji nisu krili suze. Rušenjem ovog gorostasa više od 40.000 stanovnika sremske strane ostalo je bez vode. A i Novosađani su se nekoliko dana patili sa vodosnabdevanjem zbog presečenog glavnog dovodnika.

S jedne na drugu dunavsku obalu prevozilo se, tada jedinim mogućim prevoznim sredstvima, čamcima, brodićima i skelama, a svaki prolazak pored srušene ćuprije izmamljivao je tužne uzdahe.

U čamcu ispod

"ŽEŽELjEV most" građen je od prednapregnutog betona, po projektu inženjera Branka Žeželja, i pušten je u saobraćaj 1961. godine povodom Dana oslobođenja grada, 23. oktobra. Još se priča o tome da se, dok je preko tek sagrađenog mosta prelazio najteži teretni voz da ga testira, njegov konstruktor Branko Žeželj nalazio u čamcu ispod mosta. Bio je to njegov način da svima pokaže koliko veruje u svoje delo izgrađeno na jedinstven način korišćenjem prednapregnutog betona, što je u to vreme predstavljalo avangardu u domaćem građevinarstvu, zbog čega su mu mnogi osporavali bezbednost

Posle 19 godina od rušenja, u svoj svojoj blistavoj lepoti, belinom grandioznih lukova, Žeželjev most od septembra 2018. godine ponovo grli sremsku i bačku stranu. Prvog dana septembra te godine, u prisustvu Aleksandra Vučića, predsednika Srbije i Johanesa Hana, evropskog komesara, svečano je pušten u saobraćaj za drumski, železnički, biciklistički saobraćaj i pešake.

Beli lepotan, projektovan po najstrožim kriterijumima koje poznaje struka, ima dva železnička koloseka, isto toliko drumskih širine po tri i po metra. Tu su i dve pešačko-biciklističke staze. Izgradnjom mosta po projektu Aleksandra Bojovića, u Srbiji je prvi put primenjena montaža mosta na obalama, a zatim su transportovani preko reke u celini.

Foto: Z. Grumić

Za razliku od prethodnog Žeželjevog mosta od prednapregnutog betona, novi ima 1,5 puta veću površinu i isto toliku veću širinu i dva puta veću visinu lukova iznad kolovoza. Izgradnja mosta dugačkog 474 metra i 31,45 metara širine počela je u aprilu 2012. godine, a radovi su koštali 54 miliona evra. Sa 25 miliona, projekat je finasirala Evropska unija, toliko su dali Pokrajina i Grad, a država je izdvojila četiri miliona evra. Novi most je čelične konstrukcije i nalazi se na pet stubova, od kojih je jedan sa starog mosta. Inače, ovaj most je deo železničkog Koridora 10 i biće deo brze pruge Beograd-Budimpešta. 

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

ALBANCI U PANICI: Nestaju im ljudi na Kosovu i Metohiji, podaci su drastični - u lažnoj državi i sami priznaju: Opšti očaj života!