IZBACITI SVE ŠTO ZATIRE TRADICIJU I PODSTIČE ZABORAV: Analiza "Novosti" šta bi trebalo da donesu izmene zakona o udžbenicima
NASTAVNI programi za srpski jezik i književnost, istoriju i geografiju, trebalo bi da budu podrška nacionalnim interesima naše zemlje, da za njih znaju i đaci, a ne da budu neprepoznatljivi u nastavnom programu. Da bi se napisali novi nastavni planovi i programi potrebno je okupiti najeminentnije istraživače iz oblasti koje su ključne za razumevanje nacionalnog identiteta koji bi "pretresli" sadašnje sadržaje i objektivno i bez unošenja ideologie i politike, napisali nove.

Foto: N. Fifić
Ovo su za "Novosti" rekli stručnjaci iz različitih oblasti komentarišući izmene Zakona o udžbenicima koje je sačinilo Ministavo prosvete i uputilo ih na javnu raspravu.
Oni ističu da učenici osnovne škole imaju obiman program ispunjen mnogim akademskim znanjima, a u maloj meri sadržajima koji omogućavaju da se u nastavi realizuju ciljevi obrazovanja i vaspitanja koji se odnose na razvijanje nacionalnog identiteta, razvijanje svesti i osećanja pripadnosti Republici Srbiji, poštovanje i negovanje srpskog jezika, tradicije i kulture srpskog naroda, poštovanje i očuvanje nacionalne kulturne baštine.
Naši sagovornici smatraju da bi nastavne planove i programe u nacionalnim udžbenicima trebalo da pišu stručnjaci sa univerziteta u Srbiji, iz SANU, sa instituta, iz Matice srpske...
Kako kaže istoričar Aleksandar Rastović, potrebno je angažovati najbolje istraživače za hronološke istorijske periode, od srednjeg veka do modernog doba.
- U budućim nastavnim planovima i programima ne bi smelo da nam se dogodi da piše da su balkanski ratovi bilo osvajački, da se umanjuje broj srpskih žrtava u NDH, pa da piše da je u Jasenovcu staradalo manje od 100.000 Srba, iako je komisija odmah nakon Drugog svetskog rata utvrdila da ih je stradalo 500.000. Dalje, ne bi smelo da piše da je u Srbrenici načinjen genocid, i mnoge druge stavri kojima se vrši revizija istorije - napominje Rastović.
Tribine o izmenama zakona
Izmene Zakona o udžbenicima predviđaju da ih štampa državni izdavač, da država određuje maloprodajnu cenu, da se u nastavu uvode postupno, počevši od naredne školske godine, s tim što će postojeći udžbencii biti u upotrebi dok se novi ne uvedu... Javna rasprava o ovim izmenama zakona počela je 15. maja, trajaće do 4. juna, a o ovoj temi raspravljaće se na tribinama u Kraljevu, Novom Sadu, Kragujevcu i Beogradu.
Isto tako treba postupiti kada je u pitanju pisanje novih nastavnih planova i programa iz drugih nacionalnih predmeta, prema zakonskim izmenama u tu grupu spadaju predmeti za osnovnu školu - istorija, geografija, srpski jezik i književnost, maternji jezik, maternji jezik i književnost, svet oko nas, priroda i društvo, muzička kultura.
Kako nem je rekla dr Olivera Krupež, profesorka srpskog jezika i književnosti, Srbija bi trebalo da ima školski sistem u kojem će promovisati svoje vekovne i suštinske nacionalne i tradicionalne vrednosti - sistem koji će biti otvoren za sve što ga može unaprediti bez odricanja od sopstvenih i od opšteljudskih vrednosti.
- Iako je prirodno da se teži ka novim modelima obrazovanja, u njima je neophodno zadržati ravnotežu između inovacija i tradicije, nacionalnih i nadnacionalnih ciljeva - smatra ova profesorka. - Svet je izložen promenama, pa se i nacionalni programi moraju menjati, ali nikako u smeru suprotnom od nacionalnih interesa. Ne treba da se zakopavamo u nacionalnoj prošlosti, ali joj svakako treba dati određeni prostor i značaj, kako ne bismo izgubili kulturu sećanja i svest o sebi. Gubitak ravnoteže je poguban, mora postojati granica preko koje ne sme da se pređe kada je u pitanju očuvanje nacionalnog identiteta i kulturnog nasleđa.
Kada je reč o novom Nacrtu Zakona o udžbenicima, naša sagovrnica kaže da nije vidljivo šta je cilj izmena stoga što problem ne leži u tome ko štampa udžbenike, nego u tome ko i na osnovu kojih kriterijuma postavlja obrazovne i vaspitne ciljeve i ko kreira nastavne programe.
- Vreme je da se stane na put stranim izdavačima koji su se upleli u proces kreiranja nastavnih programa, uspostavili kontrolu nad nastavnim i drugim sadržajima važnim za obrazovanje - gotovi godišnji i operativni planovi mimo metodičkih postulata, gotove pripreme za čas, materijali za takmičenja i dr. - i koji su, zahvaljujući enormnom profitu, izgradili čvrstu distributivnu mrežu i uveli zakulisne radnje o kojima se mnogo govori i zna ne samo u izbor udžbenika - kaže dr Olivera Krupež.
Ona nagalašava da sukob interesa nije prisutan samo na relaciji autor - izdavač, već je mnogo značajniji u domenu učešća u radnim grupama za predloge programa i drugim ulogama u dugom lancu od naručioca do korisnika.
- Svi su zaklonjeni iza kompetencija članova komisija za programe koji su ujedno, najvećim delom i autori udžbenika, što je direktan sukob interesa - kaže naša sagovornica. - Suštinski je važno pitanje da li je jedan nacionalni izdavač garancija kvaliteta udžbenika i uređenijeg obrazovanja, jer propuste u nastavnim programima ne može ispraviti ni najbolji autor udžbenika.
Ona, takođe, ukazuje na problem koji dugo traje, a to je mali broj časova srpskog jezika i književnosti u obrazovnom sistemu, pa ističe da je važnije urediti nastavni program i povećati broj časova iz ovog predmeta nego štampati dodatne udžbenike.
- Predmet srpski jezik i književnost u najvećoj meri može da doprinese izgradnji ličnog, kulturnog i nacionalnog identiteta mladih - ističe naša sagovornica. - Broj časova srpskog kao maternjeg jezika najmanji je u svetu, a nije mogao da se poveća pod izgovorom da su učenici opterećeni brojem časova. U međuvremenu, nedeljni fond časova za učenike znatno je povećan uvođenjem kojekakvih izbornih i fakultativnih predmeta koji su obavezni...
Kada je reč o lektiri, naša sagovornca ističe da se
vrednost lektire može meriti posredstvom kapaciteta za razvijanje ljubavi prema književnosti, za podizanje estetskog i doživljajnog nivoa u razumevanju književnog dela, za razvijanje jezičkih veština, razvoj humanističke ličnosti, negovanje kulture sećanja.
- Zbrka naslova u kojima se naši učenici ne prepoznaju, niti im mogu pobuditi emociju, već ima vidljive posledice - napominje ona. - Katastrofalni pad nivoa razumevanja pročitanog, siromašenje rečnika, govorna i pisana (ne)kultura, prikrivaju se spuštanjem kriterijuma i ocenjivanja i strukture završnih testova, pritiscima na nastavnike u vidu preporuka za ocenjivanje itd. U programima za srpski jezik i književnost uočljivo je sistematično redukovanje sadržaja od nacionalnog interesa i prisustvo skrivenog kurikuluma u udžbenicima kojim se podržava potiranje nacionalnog identiteta i kulturnog nasleđa. U dve uzastopne reforme nastavnih programa neki naslovi su izostavljeni, a neki zamenjeni delima "neutralnog" sadržaja, bez odgovarajućih potencijala za obradu u nastavi. Umesto neposredno i umetnički jasno iskazanih istorijskih okolnosti i činjenica, prisutni su prečišćeni naslovi i odlomci kojima se nude sporne skrivene poruke: da srpski narod nikada nije bio ugnjetavan, da se nije borio niti je stradao u svetskim ratovima...
Olivera Krupež kaže da se nameće utisak da se kroz nastavne planove i programe zatire svest o tradicionalnim srpskim vrednostima i podstiče zaborav.

NIJE NI KUPILA KARTU, NA PLAŽI JOJ PONUDILI BESPLATNU VOŽNjU: Novi detalji tragične smrti Novosađanke u Budvi
TINEJDžERKA je, kako kaže njen blizak prijatelj, bila devojka puna života, imala je mnogo planova za budućnost, a tek je imala 19 godina, i ceo život je bio pred njom, a sada je čitava njena porodica zavijena u crno.
30. 05. 2025. u 14:42

UKRAJINA IZVELA JEDAN OD NAJVEĆIH NAPADA NA RUSIJU: Aerodromi u Moskvi zatvoreni, uništena važna fabrika (VIDEO)
UKRAJINA je tokom noći izvela jedan od najvećih napada dronovima od početka rata, gađajući više ciljeva na teritoriji Rusije. Zbog napada su moskovski aerodromi bili primorani da privremeno obustave rad, što je izazvalo haos u vazdušnom saobraćaju.
28. 05. 2025. u 09:45

POSTOJI DRUGI SNIMAK Koji je uzrok ponašanja devojke stradale u Budvi? Psiholog objašnjava: "Ekstremni strah i fokus da se pobegne"
"ZA TEZU da je beg iz situacije opasne sa suženom svešću više goovri o tome da se radi o ekstremnogm strahu koji može da se protumači kao panika. Ako nije dolazila u takve situacije ne možemo znati da li je sklona tome ako ne zna da li ima napad panike."
30. 05. 2025. u 13:33 >> 13:33
Komentari (0)