VIŠA SILA UKIDA OBEŠTEĆENJE: Prava putnika posle otkazanih letova i poskupljenja aranžmana
DRAMA naših građana na aerodromima u Frankfurtu i Rimu, zbog velikog kašnjenja i otkazivanja leta, u fokus interesovanja javnosti je stavila prava putnika.
O tome, uglavnom, niko ne razmišlja kada planira odmor. Treba znati da ukoliko je do kašnjenja ili otkazivanja leta došlo zbog vanrednih okolnosti koje se nisu mogle izbeći, tzv. više sile, avio-prevoznik nije dužan da plati naknadu štete.
Upravo u toj situaciji su se nedavno našli putnici u Nemačkoj i Italiji. U "Vizerov" avion, na putu ka Rimu, udario je grom, a zamena letilice bila je moguća tek dva dana kasnije. Na frankfurtskom aerodromu, prilikom presedanja, naši putnici su ostali "zaglavljeni" zbog štrajka zaposlenih. Postupanje prevoznika u tim situacijama obično je propisano dokumetnom same kompanije "Opšti uslovi prevoza" i neretko predviđa obezbeđivanje smeštaja. Putnici na ove propise mogu da se pozovu i ako je njima predviđeno neko obeštećenje.
Kakva je odgovornost avio-prevoznika, ili agencije preko koje je kupljena karta, zavisi od toga gde se nalazi sedište ili ogranak tih kompanija. Ako je u Srbiji, onda se primenjuju odredbe nacionalnog zakonodavstva. Kada je karta kupljena od prevoznika u Evropskoj uniji, onda se primenjuje njihova regulativa koja ista za sve članice. Ovi propisi važe i kada prevoznik nije iz EU, ali je let bio u okviru zemalja članica, ili stiže u te država ili iz neke od njih kreće.
U situaciji kada je krivicom avio-prevoznika došlo do kašnjenja leta ili otkaziavanja, on je u obavezi da nadoknadi štetu. Ukoliko je karta kupljena preko agencije, onda je ona dužna da obešteti putnika.
Ako let kasni u polasku dva sata i duže, avio-prevoznik ima obavezu da obezbedi obroke i osvežavajuće napitke. Ukoliko je polazak odložen najmanje jedan dan od najavljenog vremena, onda je prevoznik dužan da putnicima pruži hotelski smeštaj i prevoz od aerodroma do mesta smeštaja. Međutim, razlikuju se tumačenja da li u smeštaj spada samo noćenje ili i obroci. Kako u Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) objašnjavaju, i u samim kompanijama, kao i u sudskoj praksi različito se definiše taj termin, neki smatraju da podrazumeva samo noćenje.
Kada je došlo do kašnjenja, obaveza je avio-kompanije da obezbedi prevoz putnicima prvim sledećim letom. Taj polazak, kako ukazuju u NOPS, može da bude za pola sata, a može, kao što se desilo našim putnicima u Rimu, i za nekoliko dana. Potrošačima savetuju da biraju avio-prevoznike koji često saobraćaju na destinaciji koju su izabrali.
U situaciji kada avio-prevoznik ne ispunjava svoje obaveze, prvi korak putnika je podnošenje prigovora.
- Kada je karta kupljena direktno od avio-kopmanije, ona snosi odgovornost i prigovor se upućuje njoj - objašnjava Marko Dragić iz NOPS.
- Ukoliko je tu uslugu pružila agencija, onda je onda odgovorna i žalba ide njoj. Važno je da putnik ima taj izvršni dokaz da bi kasnije mogao da pokrene bilo kakav postupak. U zavisnosti od odgovora koji dobije, zavisi i kakve će dalje korake preduzeti, da li će ići na sud ili rešavati vansudski.
Drugi problem sa kojim se turisti suočavaju tokom ovog leta je da njihovi aranžmani poskupljuju, jer su cene goriva u avio-industriji duplo više u odnosu na one kada su čarter-letovi ugovarani početkom godine. Avio-prevoznici zato insistiraju na promeni postojećih ugovora sa agencijama, kako bi se uračunali dodatni troškovi.
Kako ukazuju pojedina udruženja za zaštitu potrošača, turističke agencije imaju zakonsko pravo da menjaju cenu putovanja zbog promene cene goriva, ali i putnik ima pravo da tu promenu ne prihvati. U ovoj situaciji organizator mora jasno, uz matematički obračun da prikaže razloge za poskupljenje, a bez toga putnik nema obavezu plaćanja doplate.
* * * * * * *
NE MOŽE BEZ SAGLASNOSTI
TURISTIČKE agencije obaveštenje o poskupljenju aranžmana moraju da dostave putniku najmanje 20 dana pred put u pisanom obliku. Ukoliko je to povećanje više od osam odsto od cene aranžmana, agencija nema pravo na jednostranu korekciju. Kada putnik nije saglasan sa tim, može da otkaže aranžman i traži povraćaj novca.
* * * * * * *
SVE MORA DA PIŠE U UGOVORU
ORGANIZATOR putovanja može da podigne cenu aranžmana samo ako je o toj mogućnosti obavestio putnika pre potpisivanja ugovora, i ako je to predviđeno odredbom u samom ugovoru. Ukoliko ovi uslovi nisu ispunjeni, putnik nije u obavezi da agenciji plati doplatu. Takođe, on mora da bude obavešten i o mogućnosti da raskine ugovor bez plaćanja penala.
Preporučujemo
OTKAZIVANjE LETOVA: Nemci najavili probleme u evropskom vazdušnom prostoru
29. 06. 2022. u 10:24
KOLAPS ŠIROM SVETA: U poslednjih nedelju dana odloženo i otkazano preko 37.000 letova
26. 06. 2022. u 17:10
TAČNO NA OVOM MESTU BI MOGAO POČETI TREĆI SVETSKI RAT: Putin ga smatra svojom teritorijom, NATO trupe već raspoređene
OVAJ snegom prekriveni granični most između dve srednjovekovne tvrđave u delu Estonije gde se govori ruski, mogao bi biti mesto gde će započeti treći svetski rat, piše Politiko.
26. 12. 2024. u 08:55
POJAVILA SE ŠOK TVRDNjA: "Rusi su oborili avion u Kazahstanu, pogledajte tragove eksplozije na repu letelice"
AVION Azerbejdžan erlajnsa, koji se 25. decembra srušio na putu za Rusiju, možda je oboren ruskom raketom zemlja-vazduh, prema izveštajima ruskih medija koji nisu naklonjeni Kremlju i ruskom predsedniku Vladimiru Putinu.
26. 12. 2024. u 07:44
PLANETI PRETI SCENARIO IZ 1815. Posle događaja na planini koja je promenila svet usledile tragedije: "Pitanje nije da li će, nego KADA!"
„EFEKTI bi mogli biti još gori nego što smo videli 1815."
25. 12. 2024. u 15:54
Komentari (0)