ZA "KONSTATACIJU KVARA" 4.000 DINARA: Sve češće žalbe potrošača na šokantne cene majstora za uobičajene popravke
SVE su učestalije žalbe potrošača na paprene cene za uobičajene popravke u domaćinstvu. Većina je šokirana kada im majstor po obavljenom poslu ispostavi račun. Na takvu situaciju ovih dana se požalio jedan korisnik društvenih mreža kome se pokvario bojler, i trebalo je zameniti grejač i ventil. Kad je majstor podvukao crtu, ceh je iznosio neverovatnih 22.000 dinara. Posebno zanimljiva stavka u specifikaciji bila je "konstatacija kvara" koju je naplatio, čak 4.000 dinara. Usledili su brojni komentari korisnika sa sličnim iskustvom, među kojim je jedan od njih naveo da je platio 26.000 dinara za otpušavanje ve-ce šolje.

Foto: Shutterstock/Ilustracija
U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) ističu da je zakonska obaveza majstora da za usluge, čija je vrednost veća od 5.000 dinara, sačine proračun sa specifikacijama i da pribave pisanu saglasnost potrošača za to. Očigledno je problem što građani još uvek ne znaju za ovaj propis, koji je kroz izmenjeni Zakon o zaštiti potrošača stupio na snagu još u decembru 2021. godine. Ista obaveza važi i za majstore koji u servisu popravljaju neki uređaj. Kako naglašavaju u ovom udruženju, pre svega je važno da građani provere da li angažuju radnike koji imaju registrovanu firmu, jer ako uposle one koji rade na crno nisu zaštićeni zakonom, niti mogu da reklamiraju uslugu.
Govoreći o ceni od 4.000 dinara za "konstataciju kvara", pravni savetnik u NOPS Marko Dragić ističe da majstor može da traži koliko hoće, jer je tržište slobodno, ali da potrošač odlučuje da li hoće da plati.
- Ako je usluga skuplja od 5.000 dinara, mora da izda proračun sa specifikacijom i ukoliko je dogovoreno da je ta cena konačna i pribavljena je saglasnost potrošača, onda ne može naknadno da je povećava - navodi za naš list Dragić. - Ako je proračun okvirni i majstor to navede, onda dodatni trošak može da se poveća najviše 15 odsto od cene koja je načelno dogovorena. On mora taj dokument da dostavi u pisanoj formi.
Ukoliko majstor, kako dodaje, definiše konačnu cenu u proračunu, a po završetku posla je podigne, potrošač neće imati obavezu da plati ništa više od iznosa koji je dogovoren. Česte su žalbe građana i da majstori suviše naplaćaju izlazak na teren, kada dođu samo da pogledaju kakav je kvar u pitanju ili koji posao treba da se obavi. I za to imaju obavezu da prethodno pribave saglasnost.
- To spada u predugovorno obaveštavanje i moraju unapred da dobiju saglasnost potrošača da mogu da naplate i taj dolazak - navodi Dragić. - Ukoliko nisu dobili, nemaju pravo da uzimaju novac za to.
Do problema dolazi, jer se sve usmeno dogovara. Zato je savet da sve budu u pisanoj formi, a to može da bude i SMS poruka ili mejl. Prema Dragićevim rečima, potrošači moraju da vode računa da angažuju majstore koji su registrovani.
- Prvo treba da provere da li je on pravno lice ili preduzetnik, jer samo u tom slučaju mogu da zaštite svoja prava, da reklamiraju uslugu ili naplate štetu - objašnjava Dragić. - U tom slučaju majstori su dužni da za svoje radove i popravke obezbede garanciju od dve godine. Račun je dokaz da je zanatlija u tom periodu odgovoran za pruženu uslugu i građani mogu da je reklamiraju ako nisu zadovoljni.
On objašnjava da potrošači treba na zvaničnoj internet stranici Agencije za privredne registre da provere da li je preduzeće registorvano, jer je to jedini validni dokaz.
Potrošači u određenim situacijama imaju pravo da traže i naknadu materijalne štete koja nastane tokom izvođenja radova, ako su angažovali registrovane majstore koji su im izdali račun za obavljeni posao.
ZA VEĆE RADOVE UGOVOR
KADA u potrošači angažuju majstora za obavljanje većeg posla u svom domaćinstvu, poput ugradnje stolarije, onda treba da potpišu ugovor.
- U toj situaciji ne treba da traže proračun sa specifikacijom, već da sklope ugovor - navodi Marko Dragić iz NOPS. - Tu će biti definisani i rokovi i cena i svi međusobni odnosi, prava i obaveze i prava potrošača će moći da budu zaštićena.

RULjA IZVUKLA BRITANCA IZ STANICE I ZAPALILA GA: Policija nije reagovala iz straha za sopstvenu bezbednost
BRITANSKI državljanin preminuo je od posledica teških opekotina nakon što ga je, prema navodima lokalnih medija, grupa ljudi izvukla iz policijske stanice i zapalila na ulici, javlja Skaj njuz.
22. 04. 2025. u 12:01

MAKRON POSLE RUSKOG NAPADA: Hitno nam je potreban mir
RUSKI raketni napad na grad Sumi na severu Ukrajine naglašava hitnu potrebu za nametanjem primirja Rusiji, izjavio je danas predsednik Francuske Emanuel Makron.
13. 04. 2025. u 15:34

Halid Bešlić "težak" 13 miliona €, a živi od kirije - "uvalio" se u kredit
"SADA iznajmljujem sve i živim od kirije, tako je najbolje."
21. 04. 2025. u 18:56 >> 18:56
Komentari (0)