BANKROTIRAO GIGANT ZBOG DUGA OD 8 MILIJARDI DOLARA: Propao jedan od najvećih industrijskih projekta u istoriji

Новости онлине

12. 03. 2025. u 16:12

KOLAPS kompanije od 10 milijardi dolara, švedski gigant propao je pod težinom od 8 milijardi dolara.

БАНКРОТИРАО ГИГАНТ ЗБОГ ДУГА ОД 8 МИЛИЈАРДИ ДОЛАРА: Пропао један од највећих индустријских пројекта у историји

Foto AP

Švedski proizvođač baterija Northvolt zvanično je proglasio bankrot u sredu, zapečativši sudbinu jednog od najvećih industrijskih projekata u novijoj istoriji Švedske. Ovaj kolaps označava kraj evropskih nada da će stvoriti domaćeg konkurenta azijskim gigantima u strateškoj industriji baterija za električna vozila.

Nortvolt je, uprkos pokušaju da bude spasen kroz zaštitu SAD od kreditora prošlog novembra, bio primoran da prizna poraz.

„Kompanija nije uspela da obezbedi neophodne finansijske uslove za nastavak poslovanja u sadašnjem obliku“, navodi se u saopštenju kompanije, koja zapošljava više od 5.000 ljudi. Krajem januara, dug Northvolta premašio je 8 milijardi dolara, raspoređenih na devet pravnih lica uključenih u stečajne postupke iz poglavlja 11, pokazuju dokumenti, prenosi Rojters.

Sada će stečajni upravnik voditi sudski upravnik, koji uključuje prodaju imovine i izmirenje obaveza u najvećoj mogućoj meri.

„Kao i mnoge kompanije u industriji baterija, Northvolt se poslednjih meseci suočio sa nizom uzastopnih izazova koji su oslabili njegovu finansijsku poziciju, uključujući rastuće troškove kapitala, geopolitičku nestabilnost, poremećaje u lancu snabdevanja i promene u potražnji na tržištu“, navodi Northvolt u saopštenju, prenosi CNBC.

Od evropskog pionira do finansijskog kolapsa

Ambiciozni švedski startap privukao je više od 10 milijardi dolara investicija od svog osnivanja 2016. godine, uključujući velike udele Folksvagena (21 odsto) i Goldman Saksa (19 odsto). Poverioci uključuju i privatne i javne investitore. Ali kompanija je naišla na ozbiljne poteškoće zbog svoje nesposobnosti da poveća proizvodnju u svom glavnom pogonu u severnoj Švedskoj.

Serija udaraca za Northvolt uključivala je neuspeh „zelenog kredita“ od 5 milijardi dolara namenjenog za proširenje fabrike i otkazivanje ključnog ugovora od dve milijarde dolara sa BMV-om zbog neispunjavanja obaveza za isporuku baterijskih ćelija.

Bivši izvršni direktor Northvolta, Peter Carlsson, koji je podnio ostavku ubrzo nakon što je u novembru podnio zahtjev za zaštitu od bankrota, rekao je tada da je kompaniji potrebno do 1,2 milijarde dolara za stabilizaciju poslovanja. Nekoliko vlasnika je poslednjih meseci svelo svoje uloge na nulu, dok je dugogodišnji partner Scania ove nedelje objavio da je obezbedio novi izvor baterijskih ćelija pored postojećeg ugovora sa Northvoltom.

Bankrot Northvolta jedan je od najvećih u istoriji švedske privrede i najznačajniji od bankrota proizvođača automobila Saab Automobile pre više od deset godina.

„Kada se završi akutna faza posla, biće mnoga pitanja koja zahtevaju odgovore“, upozorila je Mari Nilsson iz sindikata IF Metall, koji predstavlja oko 1.800 radnika pogođenih bankrotom. „Jasno je da je mnogo toga pošlo naopako, a naši članovi sada plaćaju cenu.

Northvolt je naveo da njeni poslovi u Severnoj Americi i Nemačkoj nisu uključeni u stečajni postupak i da će odluku o njihovoj budućnosti doneti stečajni upravnik u saradnji sa poveriocima. Interni dokumenti pokazuju da ni poljska podružnica nije uključena u stečajni postupak, prenosi Rojters.

Stečaj Northvolta jedan je od najvećih u istoriji švedske privrede i najznačajniji od bankrota bivšeg proizvođača automobila Saab Automobile pre više od deset godina.

Ali kolaps Northvolta ne utiče samo na švedsku ekonomiju, već predstavlja strateški poraz za celu Evropu. Kako je direktor Međunarodne energetske agencije Fatih Birol istakao na energetskoj konferenciji u Hjustonu, evropska automobilska industrija je računala na Northvolt kao na ključ za smanjenje zavisnosti od kineskih proizvođača kao što su CATL i BID.

Na svom vrhuncu, 7.000 radnika

Kada je u pitanju ljudski kapital, Švedska se konstantno svrstava među zemlje sa najboljim učinkom u OECD-ovom programu za međunarodnu procenu kompetencija odraslih. Kao članica Evropske unije, ima pristup talentima iz 26 drugih razvijenih ekonomija, dok njena fleksibilna imigraciona politika privlači kvalifikovane stručnjake iz celog sveta. Na svom vrhuncu, Northvolt je zapošljavao skoro 7.000 radnika iz više od 100 zemalja, uključujući stručnjake iz Južne Koreje i Kine.

Štaviše, Northvoltova baza u severnoj Švedskoj nudila je obilje obnovljive hidroenergije, blizinu ključnih rudarskih resursa i snažnu metaluršku tradiciju – idealnu osnovu za izgradnju održivog lanca snabdevanja baterijama sa niskim sadržajem ugljenika, prenosi Rojters

Šta je pošlo po zlu?

Prema istraživačkom izveštaju Fajnenšel tajmsa, uzrok Nortvoltovog pada bio je šokantno jednostavan: osnovna fabrika baterija kompanije u blizini grada Skeleftea radila je sa manje od jedan odsto svog projektovanog kapaciteta. Sa prodajom daleko ispod projekcija, kompanija se borila da ispuni ugovore, uz nezaustavljiv gubitak gotovine.

Nesposobnost Northvolta da poveća proizvodnju proistekla je iz poteškoća u integraciji svoje složene mreže dobavljača, koja je uključivala kinesku Vuki Lead, japansku Marubeni i nekoliko južnokorejskih kompanija. Iako je svaki dobavljač bio lider u industriji, njihovi zaposleni i oprema nikada nisu radili zajedno. Različite tehnologije, metode proizvodnje i jezici stvorili su nepremostive barijere, što je rezultiralo nepovezanim radom koji nikada nije bio konsolidovan.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

SVET SPORTA U ŠOKU! Janik silovao 13-godišnju devojčicu?!