SVI TUNELI POD BUDNIM OKOM: Odeljenje za nadzor "Puteva Srbije" dežura 24 sata dnevno
TRENUTAK nepažnje i pogrešna reakcija u saobraćaju mogu izazvati dramatične posledice, ali posebno veliki rizik donosi vožnja u tunelima. Prošle godine u tunelskim cevima na auto-putevima Srbije, ubeleženo je čak 3.428 incidenata, na sreću, bez ijednog stradalog putnika. To je rezultat dobrog rada i obučenosti, kao i kvalitetnih tehničkih sistema za monitoring i upravljanje saobraćajem na državnim drumovima JP "Putevi Srbije".

Foto D. Milovanović
Odeljenje za nadzor i upravljanje saobraćajem je organizovano kroz regionalne, operativno-upravljačke i tunelske centre, sa stalnim dežurstvom od 24 sata dnevno, sedam dana u nedelji. Neprekidno praćenje i uočavanje svih vanrednih događaja i eventualnih otkaza na instaliranoj opremi i alarmiranje, utiču na bezbednost učesnika u saobraćaju. Njihov posao je da obezbede bezbedno i stabilno odvijanje vožnje pravovremenim reakcijama.
Prema rečima Ivana Terzića, pomoćnika izvršnog direktora Sektora za upravljačko- informacione sisteme u saobraćaju ovog javnog preduzeća, mreža auto-puteva u velikoj meri pokrivena sistemima za video-nadzor i sistemima za merenje brzine od petlje do petlje i otkrivanje raznih vrsta incidenata.
- Tunel je ograničena sredina i vanredni događaji mogu imati dramatično veće posledice nego na otvorenoj deonici. U tunelima na auto-putevima u Srbiji, kojih ima ukupno 17, u protekloj godini evidentirali smo 3.428 incidenata - kaže Terzić.
- Ono što je dobar pakazatelj i plod dobrog rada, pripremljenosti i obučenosti našeg osoblja, kao i kvalitetnih tehničkih sistema koji su instalirani u tunelima, da nismo imali stradale.
Ni u prošloj godini, niti 2023. U tom broju vanrednih događaja u tunelima učestvuju oni koji su najopasniji. To su oni koji voze u suprotnom smeru na auto-putu i kroz tunele, koji mogu da izazovu dramatične posledice. Imali smo 152 saobraćajne nezgode, 25 požara u tunelima i mnoge potencijalne incidentne situacije... To su zaustavljanje vozila, nepromišljeno kretanje i pešaka i biciklista kroz tunele. Ipak, do sada smo imali dobar odziv tehničkih sistema i osoblja i službe za hitne intervencije i na svu sreću nismo imali stradale.
Ipak, on ističe da ovakva statistika opominje da sve službe moraju da rade na unapređenju i edukaciji korisnika puta i osoblja koje radi na održavanju auto-puta i tunela.
- Radimo i na unapređenju procedura po kojima postupamo, sarađujemo sa službama za hitne intervencije kako bismo pobošljali operativne planove postupanja u vanrednim događajima - ističe Terzić.
- Jaku saradnju imamo sa upravom saobraćajne policije, sa hitnom medicinskom pomoći. Svake godine imamo simulacije i vežbe postupanja u vanrednim događajima, ali moramo da budemo još svesniji opasnosti i budniji.

Foto D. Milovanović
U Srbiji su, kako kaže, trenutno operativna dva regionalna centra za nadzor i upravljanje saobraćajem i četiri operativna upravljačka centra. U ovim centrima radi oko 100 zaposlenih različitih profila, ljudi koji su prošli specijalističke obuke da bi svaki događaj bio na vreme uočen, da se reaguje pravovremeno i na pravi način, kako bi se posledice svele na najmanju moguću meru.
- Ništa ne prepuštamo slučaju, naši zaposleni se usavršavaju u oblasti u kojoj rade i imaju sertifikate za rad sa tehničkim sistemima za pružanje prve pomoći, za zaštitu od požara... - naglašava Terzić.
- Kada dođe do vanrednog događaja naše kolege putem sistema u tunelima uočavaju taj događaj i sprovode upravljačku akciju. To upravljanje incidentom je važno i od velikog uticaja na posledice koje će nastati. Poruka korisnicima puteva je da u tunelu nisu sami, da neko stalno prati nastanak problema i reaguje.
Apeluje na korisnike puta da vode računa, da ne koriste mobilne telefone jer je to jedan od najčešćih uzroka nezgoda, da poštuju ograničenja brzine i pravila kretanja kroz tunel.
Edukativne kampanje
VOŽNjA kroz tunel u normalnim uslovima ne bi trebalo da bude problematična, ali usled straha i nedovoljne edukacije korisnika može doći do nepromišljenih reakcija i izazivanja opasne situacije. Edukativne kampanje "Bezbedno kroz tunel" i "U tunelu nismo sami" su korak više ka informisanosti i edukaciji svih učesnika u saobraćaju, a sve u cilju povećanja bezbednosti u saobraćaju - zaključio je Terzić.

"NEĆU MOĆI DA PRISUSTVUJEM DOGAĐAJIMA" Država EU zabranila Ficu prelet do Moskve, traže se alternativne rute
SLOVAČKI premijer Robert Fico je izvestio da Estonija nije dozvolila slovačkom avionu za Rusiju da preleti preko njene teritorije i da se traži alternativni put.
07. 05. 2025. u 21:01

"TO JE SKANDAL!" Orban žestoko udario na Ursulu fon der Lajen zbog Ukrajine
MAĐARSKI premijer Viktor Orban oštro je kritikovao predsednicu Evropske komisije Ursulu fon der Lajen na društvenim mrežama zbog poziva Ukrajini da ubrza pristupanje Evropskoj uniji.
07. 05. 2025. u 15:26

TAČNA PUTANjA: Kako je Vučić leteo u Moskvu "momkom iz Brazila" - zanimljiva oznaka aviona "YU-SRB"
PREDSEDNIK Srbije Aleksandar Vučić stigao je danas u Moskvu gde će 9. maja prisustvovati vojnoj paradi povodom Dana pobede.
07. 05. 2025. u 17:04
Komentari (0)