NIČE MEGAFABRIKA OD JEDNOG GIGAVAT-ČASA: Odobren urbanistički projekat za izgradnju kompleksa fabrike LFP baterija u Subotici

Jelena Lemajić

20. 05. 2025. u 21:22

ODLUKOM Pokrajinskog sekretarijata za urbanizam i zaštitu životne sredine odobren je urbanistički projekat za izgradnju proizvodnog kompleksa fabrike litijum-gvožđe fosfatnih (LFP) baterija kompanije ElevenEs u Subotici.

НИЧЕ МЕГАФАБРИКА ОД ЈЕДНОГ ГИГАВАТ-ЧАСА: Одобрен урбанистички пројекат за изградњу комплекса фабрике ЛФП батерија у Суботици

Foto ATAImages

Projekat je izrađen u skladu sa Planom generalne regulacije za deo zone Aleksandrovo u Subotici, kao i sa važećim zakonima i pravilnicima iz oblasti prostornog i urbanističkog planiranja. Tako će novi proizvodni pogon nići na kompleksu nekadašnjeg giganta "29. novembar", a u neposrednoj blizini sadašnje fabrike baterija ElevenEs, koja zapošljava 110 radika.

Idejno rešenje obuhvata izgradnju megafabrike za proizvodnju LFP baterija, magacina zapaljivih materija, energetskog bloka (trafostanica, rashladna centrala i kotlarnica), nadstrešnice za otpad, podzemnih rezervoara za sprinkler i hidrant sa pumpnom stanicom i tople veze između objekata upravne zgrade i fabrike.

- Osim planirane megafabrike kapaciteta 1 GWh (1.000 MWh), već 2026. očekuje nas gradnja prve gigafabrike kapaciteta 8 GWh. Nakon toga planiramo još dve fabrike kapaciteta 20 GWh svaka. Sve fabrike će biti operativne do 2030. godine - najavili su ranije u kompaniji ElevenEs.

Inače, bogatu tehnološku tradiciju Subotice u proteklih nekoliko godina s uspehom nastavlja fabrika ElevenEs, deo multinacionalne kompanije "Al pak grupa", u kojoj najsavremenijom tehnologijom nastaju LFP (litijum gvozdeno fosfatne) baterije za automobile. Kako su nam objasnili u fabrici ElevenEs, ideja se rodila 2019. godine, pošto je Nemanja Mikać, direktor fabrike, kupio električni automobil i shvatio kakva nas revolucija očekuje.

Sa trake silazi 50 komada

NA prostoru nekadašnje fabrike "29. novembar" trenutno se dnevno proizvede oko 50 baterija. Predviđanja pokazuju da će tržište LFP ćelija doživeti značajan rast, a samo u poslednje dve godine globalna prodaja porasla je devet puta. S obzirom na to da su kineske kompanije trenutno većinski proizvođači LFP baterija, širenje industrije u Evropi biće ključno za revoluciju baterija na tržištu EU.

- Zainteresovao se za baterije i tokom 2019. i 2020. počeo da ih proučava. Potom je shvatio da je zapravo proizvodnja baterija procesno slična njihovom osnovnom biznisu, a to je proizvodnja aluminijumske ambalaže za hranu, farmaceutsku, pet-fud industriju i kapsula za kafu - objašnjavaju u kompaniji.

Tako je u Subotici izgrađena fabrika po najvišim svetskim ekološkim standardima, u kojoj radi 110 radnika, a čitavo poslovanje u potpunosti je usaglašeno sa zelenom agendom i regulativom EU. Inovativna baterijska ćelija proizvedena je bez nikla i kobalta i pruža veću održivost, bezbednost i manje troškove.

Balansiraju solarne panele

PRVA, najčešća primena je za stabilizaciju i balansiranje mreže (od kućne baterije za solarni krov do velikih sistema "vind-solar" za proizvodnju i skladištenje električne energije - od 5 KWh do 5 GWh). Druga primena je u autobusima, kamionima i radnim mašinama, a treća u pristupačnim automobilima A, B i C segmenta.

- Proces proizvodnje baterija je jedan od najzahtevnijih proizvodnih procesa na svetu. Kompletna proizvodnja se odigrava u tzv. čistim i suvim sobama, potrebno je kontrolisati više od 2.000 različitih parametara, postoji gotovo beskonačno mnogo kombinacija materijala i sitnih izmena u procesu proizvodnje. Izuzetno je kompleksno proizvesti bateriju konstantnog kvaliteta koja zadovoljava potrebe najzahtevnijih kupaca - objašnjavaju naši sagovornici otkrivajući neke segmente proizvodnje. - Ova tehnologija će i biti centar evropske energetske tranzicije u mnogim segmentima, a posebno u stacionarnom skladištenju energije (solar, vetar) i automobilima sa pristupačnom cenom, kao i autobusima, kamionima i radnim mašinama za građevinsku i rudarsku industriju. Srbija ima šansu da postane prva u Evropi koja bi masovno proizvodila ovaj tip baterija i postavila nas kao tehnološkog lidera u ovoj oblasti u celom svetu, izvan Kine, gde se ova tehnologija danas jedino koristi.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

RUSIJA TUGUJE: Poginuo (i) Oleg Hofman - poslednja u nizu tragičnih vesti