UVOZIMO KRŠEVE KOJE NIKO NEćE: U Srbiju ušlo skoro 40 odsto polovnjaka starijih od 15 godina

Elena Božić Talijan

12. 07. 2025. u 07:00

UVOZ starijih polovnjaka u Srbiju raste, iako se očekivalo da bi ovaj negativan trend mogao da krene da jenjava. U prvih šest meseci ove godine prvi put je registrovano čak 71.495 korišćenih automobila, što je povećanje od 6.220 vozila, ili 9,2 procenta u odnosu na isti period 2024. Od toga je samo 4.173 vozila mlađe od pet godina, dok je 52.751, ili 74 odsto uvezenih auta, starije od jedne decenije, pokazuje analiza Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova

УВОЗИМО КРШЕВЕ КОЈЕ НИКО НЕћЕ: У Србију ушло скоро 40 одсто половњака старијих од 15 година

Svako može da nađe svoj model, Foto Z. Jovanović

Ako se posmatra broj kola starijih od 15 godina, njih je bilo 27.276, i činila su 38 odsto uvoza. Na naše tržište je u prvom polugodištu ove godine ušlo čak 4.453 vozila matorijih od dve decenije sa standardom "evro 3". Generalni sekretar Asocijacije automobilskih novinara Srbije Petar Živković ocenjuje da bi svi voleli da voze nova kola, ali, da je, nažalost, ovo realnost.

- Država ni u 2025. nije uradila ono što su obećali još pre tri godine - konstatuje Živković. - Mi smo jedina zemlja u Evropi i na Balkanu koja dozvoljava uvoz krševa koji su opasni i za bezbednost u saobraćaju i za ekologiju.

U Srpskoj asocijaciji uvoznika vozila i delova ističu da sama činjenica da se povećava broj prvi put registrovanih polovnih vozila ne bi nužno bila razlog za zabrinutost, ukoliko bi se radilo o modernijim automobilima koji doprinose podmlađivanju i unapređenju voznog parka.

- Ipak, dostupni podaci pokazuju da je znatan deo tih vozila starije generacije, sa nižim ekološkim i bezbednosnim standardima - navode u ovoj organizaciji. To otvara važna pitanja o uticaju na kvalitet vazduha i sigurnost u saobraćaju. Značajan broj uvezenih vozila ne poseduje savremene bezbednosne sisteme, poput aktivne pomoći u kočenju, zadržavanja trake, ili zaštite pešaka, što dodatno naglašava potrebu za reformama u ovoj oblasti.

I "matorci" daleko od džepa

PROSEČNA cena svih oglašenih automobila starosti do 20 godina, koji su najtraženiji među kupcima, u prvih pet meseci 2025. bila je za oko sedam odsto viša u poređenju sa istim periodom prošle godine, pokazala je analiza specijalizovanog portala "Polovni automobili". U anketi je učestvovalo više od 7.000 posetilaca, a 70 odsto je reklo da aktivno traži ili planira kupovinu vozila. Gotovo 40 procenata je reklo da im je visoka cena najveća prepreka da pazare polovnjak. Sledeća najveća teškoća je nepoverenje u prodavce i oglase, smatra 32,8 odsto ispitanika, dok 20 procenata ocenjuje da na tržištu nema dovoljno kvalitetnih vozila.

Kako podsećaju, pre skoro tri godine Vlada Republike Srbije usvojila je "Program zaštite vazduha u Republici Srbiji od 2022 do 2030". Tim dokumentom bilo je predviđeno da se tokom 2023. donese odluka o zabrani uvoza vozila sa motorima "evro 3" i "evro 4" standarda počev od 1. januara 2024. Program je, takođe, propisivao uvođenje podsticaja za zamenu starih dizel motora motorima koji ispunjavaju "evro 6" normu, kao i moguće proširenje na benzinske agregate. Od 1. januara 2025. planirana je i zabrana uvoza vozila sa "evro 5" standardom, a ona su proizvedene u periodu od 2011. do 2015. godine. Međutim, kako ističu u asocijaciji, nijedna od ovih mera do danas nije sprovedena u praksi.

Kako je u regionu

CRNA Gora je još krajem 2018. zabranila uvoz vozila sa "evro 3" standardom, a od 1. jula prošle godine i automobile sa "evro 4" normom. Severna Makedonija dozvoljava da na njeno tržište uđu samo vozila sa "evro 4" motorom i noviji, a najavljeno je da će uskoro podići standard na minimum "evro 5". U BiH je od maja 2019. zabranjen uvoz automobila sa "evro 3" i "evro 4" motorima.

U ovoj organizaciji navode i da je statistika za prvih šest meseci prošle godine o broju prvi put registrovanih polovnjaka u Srbiji ukazivala na zabrinjavajući trend. Od tadašnjih, ukupno 65.275 vozila, čak 30.618, odnosno 45,37 odsto, imalo je motore koji ispunjavaju tek "evro 3" i "evro 4" norme koje su u velikom broju zemalja Evropske unije različitim merama destimulacije povučene iz upotrebe zbog negativnog uticaja na životnu sredinu. Kako ocenjuju, uprkos očekivanjima da bi tokom 2025. mogao da se smanji broj uvezenih polovnjaka zbog pada prodaje novih vozila u Evropi i sve strožih ekoloških propisa, podaci za prvo polugodište pokazuju suprotan trend.

Tako je, od ukupno uvezenih 71.495 polovnih auta, šest odsto, ili 4.453 bilo sa "evro 3" standardom. U poređenju sa istim periodom prošle godine, broj vozila ove norme koji je ušao na naše tržište je manji za 1.820, što ukazuje na smanjenje ponude najstarijih auta u EU. Kada je reč o kolima sa motorom "evro 4" u prvom šestomesečju 2025. uvezeno je 22.823, odnosno, 31,92 procenata. I tu je primetan blagi pad, sa 23.345 koliko ih je plasirano u Srbiju lane. Najveći rast u uvozu beleže vozila sa "evro 5" standardom, sa 19.514 u 2024. na 25.475 u ovoj godini, što je udeo od 35,63 odsto. Ovo su automobili starosti od 10 do 14 godina. Što se tiče norme "evro 6", njihov uvoz je porastao sa 16.143, koliko ih je ušlo Srbiju 2024, na 18.744 i čine 26,22 odsto uvoza. Iz asocijacije uvoznika napominju da je ovaj standard uveden još 2016, i da i među ovim vozilima ima značajan broj starijih automobila.

Od novih najviše pazarimo benzince

ŠTO se tiče novih vozila u našoj zemlji se najviše prodaju benzinci, zatim hibridi, dizel, a kupovina električnih automobila je ispod jedan odsto, kaže generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Boris Ćorović. On je ocenio da u Srbiji ljudi nisu još uvek dovoljno svesni koliko su električni automobili korisni, ali je istakao i da je problem nedovoljno razvijena infrastruktura za njihovo punjenje.

- Održavanje tih vozila višestruko je jeftinije, ali je njihova kupovina skuplja - kaže Ćorović. - Ipak, u Srbiji od 2020. postoje subvencije, odnosno država daje 5.000 evra kupcu električnog automobila.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

TRENIRAJ SA ŠAMPIONIMA: Fondacija Mozzart vodi na kampove proslavljenih sportista