KNJIŽEVNA KRITIKA: Stvaralac i smrt
KNjIGU Jovice Aćina "Banja" ("Agora"), koja je ponela Nagradu Biblioteke grada Beograda "Moma Dimić" za 2023. godinu, čine pripovetke o evropskim stvaraocima i njihovim delima.
O njima pripovedač erudita promišlja boraveći u mnogim značajnim centrima kulture ili pak u mestima u kojima su, sticajima životnih okolnosti, ti stvaraoci bili zatečeni, katkad i "zatočeni" (Firenca, Delft, Hag, Berlin, Provansa...).
Vraćajući se tim tačkama, vremenima i društvenim kontekstima u kojima je svako od stvaralaca živeo (Nikolo Makijaveli, Jan Vermer, Šarlota Salomon i drugi), pripovedač otvara pitanja kojima se, na sasvim samosvojan način, može baviti samo onaj koji, poput jednog od njegovih junaka, zna sledeće:
"Da bismo bilo šta snažno izrazili, izneli na svetlost, treba prvo da uđemo u sebe i svoj pravi glas oslobodimo spoljašnjih lanaca".
U knjizi je očigledna autorova okupiranost smrću. Otuda niz vrlo podsticajnih razmišljanja o odnosu stvaraoca i smrti. Jedan od primera nalazimo u priči "U boji prekrivenoj tamom". U njoj se, zajedno s pripovedačem, suočavamo sa činjenicom da smrt jedno delo, osobito autobiografsko, čini nedorečenim. Ukoliko na taj način pristupamo odnosu stvaranja i smrti, zaključićemo da je smrt uvek korak ispred i da u tom smislu bar delimično narušava zaokruženost jednog umetničkog dela, tj. njegov potpuni smisao. Na specifičan način se zajedno s pripovedačem suočavamo s dorečenošću smrti spram mogućnosti dorečenosti umetničkog dela.
No, razmišljanje o tome, kako u knjizi vidimo, otvara i polje razmatranja osobene veze dela kojim je pripovedač okupiran i žanra u kojem o njemu piše. Nisu sva dela, poput autobiografije, uvek korak iza smrti. Neka su bar korak, ukoliko ne i znatno više, ispred nje - dorečena - kao što je priča o drugom, kao što je, na primer, pesma o umetniku ili njegovom delu, poput pesme Vislave Šimborske o Vermerovoj Mlekarici: "Sve dok ona žena u Kraljevskom muzeju / u naslikanoj tišini i usredsređenosti / iz dana u dan sipa / mleko iz bokala u činiju, / svet ne zaslužuje smak sveta" (v. pripovetku "Pogled na Delft").
Poput Vermerove Mlekarice je i junak Aćinove pripovetke koji devojčici Loti (Šarloti Salomon), čija je lutka zauvek "odbegla", pišući lutkina pisma, pripoveda o njenim avanturama, novom životu, razlozima zašto je morala da ode, o prirodnosti tog odlaska ("U boji prekrivenoj tamom"). U njoj, dakle, nalazimo i motiv stvaraoca kao spasioca i primere o rehabilitujućoj moći umetnosti.
U "Banji" se na svetlost iznose i razmišljanja o stvaranju kao spasenju, kao i to da način na koji stvaralac zauvek odlazi, bar delimično, ukoliko ne sasvim, određuje život tog dela, utiče na njegovu recepciju.
Aćinovi pripovedači razmišljaju i o vezi umetnosti i zla, o različitim poreklima zla, kao i o njihovoj vitalnosti i manifestnosti - najčešće ideološkoj. Stoga nas one inspirišu da razmišljamo kako se stvaraočev neprijatelj služi njegovim delom, tj. kako to delo biva shvaćeno od strane različitih recipijenata. Kako ono živi u delima onoga koji je zao i totalitaran, a kako ga doživljava neko ko je takođe pisac i mislilac, meditativan i zagledan u sebe, u svet iz sopstvene tihosti (v. pripovetku "Ima li koga").
Osim hoda kroz svetsku istoriju totalitarnih režima i sudbinu pojedinih njihovih žrtava, ali i sveta u kojem mi živimo, kao i kroz istoriju evropske kulture, imaginacija Jovice Aćina nas, kao i uvek, vodi u začudne svetove u kojima, čitajući dela neprolazne vrednosti, spoznajemo i sopstveni lik - u ogledalu, prepoznajemo viša značenja, čak i "doslikavamo" remek-dela velikih majstora. To činimo i dok čitamo "Banju"...
NOVE SVETSKE SILE UKLjUČILE SE U SUKOB U UKRAJINI: "Dve na strani Putina, dve žestoko protiv Rusa"
SUMNjE u podršku SAD Ukrajini u slučaju pobede Donalda Trampa na predsedničkim izborima mučile su sve one kojima je cilj da se Kijev obrani od ruske agresije. Tramp je pobedio i tek treba videti u kom će smeru krenuti njegova politika, ali sva ta dešavanja zasenila su drugi važan odnos u tom, ionako komplikovanom, odnosu.
22. 11. 2024. u 09:14
RUSIJA POSTALA GLAVNI "IGRAČ" U EVROPI: Ovo se desilo prvi put od proleća 2022. godine
RUSIJA je u septembru prvi put od proleća 2022. postala glavni snabdevač gasom Evropske unije, prenosi RIA Novosti, pozivajući se na podatke Evrostata.
21. 11. 2024. u 11:32
SKANDAL TOKOM POSETE Snimak Makrona: "Oni su totalni kreteni", rekao posle povika da je "Francuska odgovorna za krvoproliće"
"ONI si potpuni kreteni", rekao je francuski predsednik Emanuel Makron o prelaznom telu i dodao da "nikada nisu smeli da ga smene".
22. 11. 2024. u 13:07 >> 13:17
Komentari (0)