ŽIVOT, KULTURA I PAMĆENJE: Svedočenja upisana u knjigu Ilije Misailovića "Zavičaj Sretena Marića"
U ZAPADNOJ Srbiji, u užičko-požeškom kraju, na reci Skrapež razvila se varoš Kosjerić.

Foto promo
Oko nje po brdima, kao na žanr-slici, rasuta su sela. Među njima su neka ušla u istoriju, literaturu i umetnost, a ima i onih iz kojih su potekli oni koji su stvarali literaturu i umetnost. Takvo je selo Subjel, znano i po Marićima.
Od darovitih i čuvenih Marića su slikarka Draginja (Liza) i brat joj Sreten, esejista, pisac i profesor svetske književnosti. Znalac zapadnoevropskih jezika, filozofije i kultura. U varoškom je Kulturnom centru Lizin legat, dok je u Užicu gradu trebalo da bude smešten Sretenov bibliotečki legat sa 14.000 knjiga. Skoro deceniju su, za Sretenovog zemana, vršeni razgovori i pregovori o njegovom trajnom nastanjivanju u tom cetralnom gradu široke geografske i kulturne regije da bi se oni njegovom odlukom prekinuli, a knjige okončale u Biblioteci Matice srpske u Novom Sadu. Gradu u kojem je tekao i okončao univerzitetsku karijeru i stekao ugled, pa čak i slavu vrsnog predavača i esejiste osobenog stila.
Ta je slava vremenom bledela i u svemu se svodila na objektivizovanu meru vrednosti i značaja. Maru koja jeste visoka, ali nije najizrazitija i u svom domenu najviša. Jer je u esejističkom načinu i stilu Sretena Marića bivalo široke podloge filozofsko-teorijskih znanja i uvida, ali i zamašne retoričnosti koja je umazivala na njegovu sklonost usmenosti, pričalaštvu. (Na jednom mestu u Mislima Blez Paskal beleži kako postoje oni koji dobro govore a ne pišu toliko dobro.)
Marić je rado govorio i, ako je verovati svedočenjima upisanim u knjigu Ilije Misailovića Zavičaj Sretena Marića ("Narodna biblioteka Užice", Biblioteka "Ljubiša R. Đenić" Čajetina, Istorijski arhiv Užice", 2023), više je voleo slušaoce nego sagovornike, svoj komoditet, status i sebe, nego poreklom i rodom bližnje. Mada je držao do poslovične seljačke bistrine i otresitosti i sebe u mnogo čemu, a u odnosu sa zavičajcima izrazito, video kao negdašnjeg domaćina i čelnog čoveka patrijarhalne zadruge. A u njega, znamo, nije bilo pogovora nego poslušnosti. Takav je, kažu, u zavičaju gde je u starosti kao mali kućni despot provodio leta, bio Sreten Marić. Zapamćeno je da je rekao: "Više volim da uživam u svojim pametnim mislima nego da slušam tuđe gluposti." A tako je, poverujemo li svemu što između korica ove iznenađujuće, polemične i otkrivalačke, pa utoliko zanimljive knjige piše, i bivalo.
Usredsređen na sebe, posvećen sopstvenim mislima, stavovima, predstavama i vrednostima, on nije mogao da prihvati tadašnji socio-komunistički režim, a bilo mu je stalo do ličnog spomenika u zavičaju. Bio je, po svemu, ambivalentna ličnost. Gorljivo okrenut nacionalnoj epskoj tradiciji, veličini i slavi, a često nem za dramatična dešavanju u savremenosti. Zbog toga je dolazio u sukob sa mislećim znancima i prijateljima, kakav je bio Dobrica Ćosić. Imao je uglavnom negativan, čak rigidan i do prezira isključiv stav o komunističkom režimu i njegovim prvacima: Kardelju, Đilasu, Loli Ribaru, Koči Popoviću. Iskazivao ga je u uskom društvu, iza brave, a priželjkivao je radikalnu promenu. Bez sopstvenog učešća i žrtve, očigledno. Zalagao se za okrenutost Zapadu, a pasionirano voleo od njega udaljene vrednosti tradicije srpskog seoskog, nezavisnog života zasnovanog na patrijarhalnom poretku, moralnoj čistoti i prirodnosti.

Sreten Marić, Foto Dokumentacija Opštine Kosjerić
Na onome što je, kako tad tako i sad, uglavnom doživljavano kao nešto daleko i anahrono.
Onome što je, najvećma, nastanjeno u literaturi a ne u stvarnosti.
Umom je ovaj čovek bio okrenut Zapadu, a srcem zavičaju i selu. Sudbina je udesila da počiva u tuđini i da mu u zavičaju ne čuvaju i ne neguju uspomenu onako kako je priželjkivao. Zavičajci drže da je za ponešto od takvog ishoda odgovorna i ćegova narav, njegov daimon. I to su, ne bez lične zainteresovanosti, u pero kazivali najznatnijem užičkom letopiscu našeg doba Iliji Misailoviću, a on to pretočio u ilustrativnu i intrigantnu knjigu koja nastoji da bude bliža životnoj istini nego Platonu. I da nas, time i tako, iznova oslobađa patetične sklonosti ka mistifikaciji i obogotvorenju značajnih ljudi istorije i kulture, a privodi nužnoj i neizbežnoj zemaljskoj meri i "poznaniju prava".
Otuda proističe svest o potrebi da se propitivačkim vetrom raznićuje paučina zaborava, ali i metodsko pitanje do koje mere, dokle treba ići u raščitavanju života jednog značajnog čoveka? I, u konačnom, da li demistifikacija u kulturnom pamćenju više pomaže i vredi od običajnog slavljenja i idealisanja? Ako postoji odgovor, on ne može biti jednoznačan i opšti, jer se život stvaraoca posebnošću i izuzetnošću utiskuje u sećanje. Po njima prepoznaje i vrednuje.
Međutim, postoji dimenzija životne stvarnosti u kojoj je svako čovek. Bez izuzetka.
Sveden na svoje instinkte, nedostatke i ograničenja. Komplekse i težnje. Shvatanja i zablude. Uverenja i ambicije. Zbog toga valja razlikovati čoveka u književnosti od čoveka u životu. Prvo ga preporučuje opštem, istorijskom pamćenju, drugo je zanimljivo kao životna pouka data kroz niz uspomena i anegdota, koje uvek pobuđuju pažnju jer se podudaraju sa prepoznatljivim nesavršenstvom čovekove prirode koja se, po pravilu, prevazilazi stvarlačkim podvigom i vrednošću dela. A što je ličnost čuvenija i delo veće, to je i zanimanje za životnu pozadinu življe i intenzivnije. Tako je sa drugima bilo, pa je tako i u slučaju Sretena Marića, njegovih umnoženih zavičaja i njegove dvojnostima i krajnostima obrečene ličnosti.

Ilija Misailović, Foto privatna arhiva
Jedna dokumentarno-publicistička knjiga pogledom iskosa ne može formiranu sliku i predstavu o njoj mnogo da promeni i popravi, ali može da podseti i na primerima kaže i ukaže. A to nije malo i nije nekorisno za dopunsko slikanje jednog portreta i jednog vremena.
Dokle god se posredstvom značajnih ličnosti oživljuje prošlost, dotle u savremenosti ima interesovanja i mesta za sadržaje i vrednosti kulture koji nas formiraju, usmeravaju i obavezuju. Ono što jedan narod o sebi zna to se kulturom zove. I nijedan doprinos nije mali ni beznačajan.

RULjA IZVUKLA BRITANCA IZ STANICE I ZAPALILA GA: Policija nije reagovala iz straha za sopstvenu bezbednost
BRITANSKI državljanin preminuo je od posledica teških opekotina nakon što ga je, prema navodima lokalnih medija, grupa ljudi izvukla iz policijske stanice i zapalila na ulici, javlja Skaj njuz.
22. 04. 2025. u 12:01

MAKRON POSLE RUSKOG NAPADA: Hitno nam je potreban mir
RUSKI raketni napad na grad Sumi na severu Ukrajine naglašava hitnu potrebu za nametanjem primirja Rusiji, izjavio je danas predsednik Francuske Emanuel Makron.
13. 04. 2025. u 15:34

Halid Bešlić "težak" 13 miliona €, a živi od kirije - "uvalio" se u kredit
"SADA iznajmljujem sve i živim od kirije, tako je najbolje."
21. 04. 2025. u 18:56 >> 18:56
Komentari (0)