ČUDESNA LICA ORFELINA: Knjiga Nikole Grdinića otkriva renesansno stvaralaštvo pesnika, bakroresca, prevodioca...
IMALI smo u isto vreme Dositeja Obradovića, koji je sav okrenut Zapadu, bio zdrav duh, trezven, zemaljski, i Zaharija Orfelina, koji je bio vrlo samonikao.

Foto Privatna arhiva
Dakle, jedan pesnik sna kao što je bio Orfelin i jedan realista Dositej. Živeli su paralelno a bili izvanredno različiti.
Na ove reči mudrog i visprenog Borislava Mihajlovića Mihiza podseća istoričar književnosti Nikola Grdinić (1951), u po mnogo čemu izuzetno značajnoj knjizi "Zaharija Orfelin" (u izdanju "Prometeja"), posvećenoj jednoj od najznačajnijih ličnosti srpske kulture 18. veka.
- Knjiga je nastala kao reakcija na opažanje nedostatka tumačenja onoga što je Orfelin stvorio, naročito sagledavanja njegovog dela kao celine. Bio je pesnik, istoričar, kaligraf i bakrorezac, uz to još i teolog, reformator jezika, pisac školskih udžbenika, izdavač, pokretač prvog časopisa kod Srba, prevodilac - ističe Grdinić.
- Cilj nije samo razumeti i objasniti šta je to Orfelin radio u prošlosti, i koje je njegovo mesto i značaj u kulturnoistorijskom razvoju, već i uspostaviti komunikaciju sa Orfelinom i ukupnom prosvetiteljskom tradicijom sa vremenom u kojem živimo.

Foto Privatna arhiva
Rođen je u srpskoj porodici u Vukovaru 1726. gde je završio osnovnu školu, a srednje obrazovanje najverovatnije stekao u Novom Sadu, u kome je izabran za učitelja. Iako je celog života bio u vrlo bliskim vezama sa crkvenim krugovima, nije hteo da se zamonaši.
Naprotiv, oženio se osamnaestogodišnjom Anom koja je ubrzo umrla rađajući mu sina Petra.
- Bio je dobar hrišćanin, teološki obrazovan ali nije čovek crkve, već radi za nju, ima građanski oblik svesti i u egzistencijalnom smislu usmeren je ka umetničko-zanatskoj delatnosti. Njegova shvatanja zajednice kojoj pripada nisu utemeljena samo u verskoj pripadnosti, mada mu je ona važna, već i u svetovnoj tradiciji, narodnoj kulturi i u istoriji - ističe Grdinić.
Živeo je u Sremskim Karlovcima, Temišvaru, Veneciji, Beču i umro u 59. godini od tuberkuloze pluća u Novom Sadu, gde je dane provodio pod pokroviteljstvom episkopa Šakabende. Kao pesnik oglasio se "Odom Hristu" 1760. koju je izrezao u bakrorezu, a sledeće godine je u venecijanskoj štampariji štampao "Gorestni plač". Pesma je cenzurisana, a tiraž gotovo uništen jer je sadržavala kritičko stanje srpskog naroda u Austrijskom carstvu i u tom kontekstu i kritiku oportunog stava Srpske crkve. To će biti tema i sledeće pesme "Plač Serbii" (1762/63) koja je po mnogim mišljenjima njegovo najbolje pesničko delo, buntovničko, antiaustrijsko, patriotsko, koje je objavio u dve verzije, narodnoj i crkvenoslovenskoj.

Foto Privatna arhiva
Sa ovim pesmama Orfelin je, naglašava autor knjige, postao prosvetiteljski pisac, pravi Orfelin. Obe pesme u klici sadrže dve oblasti njegovog delovanja, religijski i svetovni. To je jedna od njegovih ključnih ideja, spajanje vere u Boga sa prosvećenim razumom.
Uz napomenu da je u naučnoj literaturi definitivno utvrđeno mišljenje da moderna, novovekovna umetnička srpska poezija počinje od Orfelina, što je prvi izrekao Lazar Bojić 1815. kao i Vuk Karadžić u pismu Dubrovskom, autor knjige kaže:
- Glavni način širenja njegovih pesama bio je putem prepisa. Istraživači rukopisnih pesmarica od druge polovine 18. do prve polovine 19. veka konstatovali su: "Od starih, umetnički poznatih i ranije objavljenih pesama u narod je ponajviše ušlo Orfelinovih".

Foto Vikipedija
U Veneciji je 1768. objavio "Slavenoserbski magazin" prvi srpski časopis za kulturu u čijem je predgovoru izneo ideje o neophodnosti građanske prosvećenosti. Autor je prvog srpskog bukvara iz 1767. po kojem su učile brojne generacije, a njegovo najobimnije delo je "Žitije Petra Velikog" u dva toma. Drugo izdanje štampao je u veoma luksuznoj opremi sa bakroreznim kartama, portretima i medaljama sa posvetom Katarini Velikoj. Knjiga je vrlo brzo objavljena u Sankt Peterburgu a njome su se koristili Puškin i Njegoš u "Gorskom vijencu". U predgovoru ovog dela Orfelin je zabeležio: "Čitanje knjiga bilo mi je jedina akademija i najveća nauka".
Orfelin je štampao i "Večiti kalendar" u Beču 1780. a tri godine kasnije i knjigu "Iskusni podrumar" sa nekoliko stotina recepata za spravljanje vina i mnogih drugih pića, napitaka i lekova sa uputstvima o načinu berbe i sušenja lekovitog bilja. O ovim delima Dimitrije Ruvarac je zapisao:
- "Večiti kalendar" i "Iskusni podrumar" bili su od velike koristi našem narodu. Ista je dela za dugo i dugo naš narod u slast čitao. U ono doba, a i docnije, naš narod ih je razumeo, jer je tada i poslednji majstorčić slavenizirao.

Foto Privatna arhiva
Ostajući u jednom trenutku bez kuće i imanja, Orfelin je tri godine živeo u fruškogorskim manastirima Beočinu, Grgetegu i u Remeti, ne uvek u najsrećnijim uslovima. Početkom 1783, na preporuku arhiepiskopa i mitropolita Mojseja Putnika, dobio je mesto korektora u bečkoj štampariji Josifa Kurcbeka, koji je imao privilegiju za štampanje ćiriličnih knjiga u čitavoj monarhiji. U toj štampariji izradio je niz bakroreznih listova koji spadaju u najveće domete srpske grafičke umetnosti. Postao je član akademije prvog bečkog bakroresca Jakoba Matijasa Šmucera, a istovremeno je primljen u novoosnovanu Akademiju slobodnih umetnosti. Među 15 bakroreza su i "Raspeće Hristovo", "Vavedenje Bogorodice", "Sveti Lazar srpski", "Manastir Hilandar", "Sveti Sava i Sveti Simeon".
Studiju Grdinić završava opažanjem da je Orfelin, možda i ne želeći i ne misleći o problemu vremena u grafike i pesme unosio ciklično, eshatološko, istorijsko i prosvetiteljsko-progresivističko linearno vreme.
- Njegovo delo, kao i svako delo prošlosti sadrži mnoštvo glasova i svaki od njih trebalo bi posebno ispitati i proveriti u traženju komunikacijske veze sa našim vremenom. S jedne strane kontekst iz koga ga čitamo utiče na razumevanje naše prošlosti, s druge poznavanje prošlosti omogućava nam drugačije, ili bolje viđenje svog vremena - zaključuje Grdinić.

"Večiti kalendar", Foto Privatna arhiva
Deo istorije Evrope
- Orfelin sa svojim prosvetiteljskim programom u Habzburškom carstvu u okvirima srpske zajednice objedinjene teokratskom unutrašnjom upravom, započinje programski i u praksi delovati šezdesetih godina u pravcu promena koje će tek osamdesetih godina postati reformska politika države u kojoj je živeo. Nije bio samo srpski prosvetitelj, već je i deo istorije prosvetiteljstva u Austrijskom carstvu i Ugarskom kraljevstvu, tek potom, gledano šire, deo je evropskog prosvetiteljskog idejnog pokreta - beleži Grdinić.

DRŽAVA ODREDILA OGROMAN POREZ ZA KUĆU ŽELjKA MITROVIĆA: Evo koliko mora da plaća
DRŽAVA je odredila ogroman porez za kuću Željka Mitrovića.
01. 04. 2025. u 14:12

PROCURIO POVERLjIVI DOKUMENT IZ PENTAGONA: Evropa nek se brani sama u slučaju ruskog napada, druga država je glavna pretnja
SUPROSTAVLjANjE ruskoj agresiji, nekada jedna od ključnih tačaka Nacionalne odbrambene strategije iz 2022. godine tokom administracije Džozefa Bajdena, tri godine kasnije više nije među najvažnijim prioritetima Sjedinjenih Američkih Država.
01. 04. 2025. u 12:17

JEDAN RAKIJA, A DRUGI... Nećete verovati KAKO se zovu psi novog ambasadora SAD u Srbiji Marka Brnovića
MARK Brnović je uvek ponosno isticao svoje poreklo, uostalom ćerke mu se zovu - Milena i Sofija.
31. 03. 2025. u 19:31
Komentari (0)