POZORIŠNA KRITIKA - BITEF: Čehov kao onlajn nastava
DOVIJANjE znanog nam reditelja, Bobe Jelčića, da sa svojom trupom "De fakto" upriliči pozorište u vreme pandemijske izolacije, rezultiralo je adaptacijom Čehovljevog "Višnjika" za izvođenje na Zoom i ostalim onlajn platformama.
Jasno je da, ako gledalac ne zna originalnu dramu, teško da će, iz informativnog "izveštaja o šteti" zbog prodaje višnjika Rajevskih, doznati bilo šta o ovom dramskom remek-delu.
Hrvatski glumci (Jerko Marčić, Marko Makovičić, Jadranka Đokić, Ugo Korani, Petra Svrtan, Lana Meniga) su filmski uverljivo, u nužnom krupnom planu, pokazali dovoljno da, bez uživljavanja (pa tako i bez katarze) sa interesovanjem prisustvujemo prodaji višnjika na imanju Ljubov Andrejevne, koja ga je odavno straćila svojim raskalašnim, neodgovornim životom... Iz Pariza, svog egzila od problema i bola, Ljubov prima vest o aukciji i prodaji višnjika, u kome je odrasla, u krevetu, dok pati za još jednom promašenom vezom... Gajev, njen brat, žrtva bankrota, Lopahin, nekadašnji sluga, koji na aukciji kupuje višnjik, kao i svi prisutni u ovoj skraćenoj (ne i sažetoj) verziji drame, daju tačnu informaciju o sunovratu imućne porodice, ali, pritom, emituju potpuno pogrešnu emociju (suštinsku nezainteresovanost, koju nosi kćer Anja), bez posredovanja reverzibilne čehovljevske ironije, oličene u podtekstu, paradoksalnom u odnosu na dijalog među likovima. Ovde se, nužno za ovaj vid komunikacije, sve eksplicitno saopšti, nikakva metafora nije mogućna. Ključni događaj, prodaja višnjika, i u Jelčićevoj onlajn predstavi dobije odjek u životima aktera. No, njen pravi kontekst, poruka, da se izrazimo starinski, ne biva ni dodirnuta. A "Višnjik" je pravi komad za ovo doba, to Jelčić nepogrešivo pogađa. Višnjik je, kod Čehova, glavni lik u drami, njegovo sečenje (a ne samo prodaja zbog parcelisanja zbog turizma) je bolni dramatični simbol uništavanja poretka, zemlje, porodica, sudbina... Osim dobre zabave, do nas je iz Jelčićevog "Višnjika u višnjiku" doprla informacija da mondijalizam uzima svoj danak, da se bivši bogataši bahate po svetskim metropolama, da nekadašnje sluge postaju profiteri, da se ne isplati biti solidaran brat, da smo svi mi, gledaoci na "Zumu" učesnici ove rasprodaje, pa se i likom pojavljujemo na kraju voajerskog uvida u intimni problem porodice o neprikosnovenoj privatnoj svojini...
Nije nezanimljivo, iako nije teatar. "Dve daske i jedna strast", kako reče Lope de Vega o suštini pozorišta, odnosi se na živ odnos izvođača i njegovog gledaoca. Bez intimnosti pozorišnog čina, sve je samo Zoom... U Glavnom programu Bitefa?!
NOVE SVETSKE SILE UKLjUČILE SE U SUKOB U UKRAJINI: "Dve na strani Putina, dve žestoko protiv Rusa"
SUMNjE u podršku SAD Ukrajini u slučaju pobede Donalda Trampa na predsedničkim izborima mučile su sve one kojima je cilj da se Kijev obrani od ruske agresije. Tramp je pobedio i tek treba videti u kom će smeru krenuti njegova politika, ali sva ta dešavanja zasenila su drugi važan odnos u tom, ionako komplikovanom, odnosu.
22. 11. 2024. u 09:14
RUSIJA POSTALA GLAVNI "IGRAČ" U EVROPI: Ovo se desilo prvi put od proleća 2022. godine
RUSIJA je u septembru prvi put od proleća 2022. postala glavni snabdevač gasom Evropske unije, prenosi RIA Novosti, pozivajući se na podatke Evrostata.
21. 11. 2024. u 11:32
SKANDAL TOKOM POSETE Snimak Makrona: "Oni su totalni kreteni", rekao posle povika da je "Francuska odgovorna za krvoproliće"
"ONI si potpuni kreteni", rekao je francuski predsednik Emanuel Makron o prelaznom telu i dodao da "nikada nisu smeli da ga smene".
22. 11. 2024. u 13:07 >> 13:17
Komentari (0)