POETIKA IZRAŽENA PRECIZNIM CRTEŽOM: Zapažena izložba u Galeriji "Lazar Vozarević" u Sremskoj Mitrovici
TOKOM avgusta u Sremskoj Mitrovici u Galeriji "Lazar Vozarević" održana je veća izložba pod naslovom "Crteži iz fonda Galerije likovne umetnosti poklon zbirka Rajka Mamuzića". Prati je kvalitetan katalog sa uvodnom studijom Irme Makeš, koja pomno određuju crtački rad 28 srpskih umetnika.
Ovakve izložbe su značajne u današnje vreme prevlasti novih medija, jer se crtež održao na razne načine, pokazao se vitalnim, što i jeste njegov smisao kao kičme, ose, prve ideje i ključne realizacije ustrojstva celokupne likovne umetnosti. Mladi umetnici crtaju i danas kao i stariji i to ne samo u pripremnoj nastavi na školama i fakultetima, već i u svojstvu samostalnih, studiozno rešenih radova, gde je crtež sam sebi cilj.
Predstavljeni crteži slikara i vajara od kojih su 11 bili profesori su podsticajni ali i terapeutski, u smislu šire obnove crteža. Posle 2000. godine kod nas se pojavilo više crtača koji neguju studiozni, detaljni, precizni crtež, koji se manje može videti na ovoj izložbi. Novi crtači su okrenuti svetovima iracionalizma, a u Sremskoj Mitrovici osim Milana Popovića takvih nema.
Čuveni poznavalac srpske moderne umetnosti, istoričar umetnosti Stanislav Staša Živković, smatrao je da srpska umetnost počiva na prastarim temeljima, da postoji jedna neprekinuta linija trajanja i nasleđivanja od neolita, grčke, rimske, vizantijske, umetnosti prvih modernista do onih međuratnih, poratnih i sadašnjih. Tradiciju zasnovanu na prevlasti boje, freske i svedene forme, često monumentalne u izrazu, zbacila je sa vlasti tek pojava beogradske grupe Mediala. Ona se po prvi put u našoj umetnosti okrenula ka Severu, prema Bošu, Brojgelu, Vicu, Šongaueru i Direru, otkrivši severnu renesansu i njen detaljistički, minuciozan, filigranski crtež malog formata.
Zato tu pojavu Pavle Vasić nije smatrao delom srpske umetnosti što je stav i Dragoslava Srejovića i profesora sa katedre za Istoriju umetnosti beogradskog Filozofskog fakulteta. Takav "germanski" vid crteža se neguje do najmlađih, ne samo fantasta već i realista. Zato je važno da se javnost upozna sa drugačijim, modernističkim, racionalnim crtežom, koji na razne načine rešavaju umetnici na delima iz fonda Poklon zbirke Rajka Mamuzića.
Crtež je toliko širok i dubok da ne poznaje granice a crtati se može na različite načine, u vidu skice, krokija, pripreme za neko veće delo u drugom mediju, portretski, u svojstvu pejzaža, čisto apstraktnih formi, kitnjasto, svedeno, kombinovanjem figure i simbola ili virtuozno - kako vidimo na ovim radovima. Mediala je modernistima odricala izvorni smisao za duhovnost, ali i ako ga nemaju ovi umetnici razvijaju suštinsku dimenziju crteža. Ne zalazeći u zaumne svetove podsvesti, istražuju realnost, ne gube kontakt sa stvarnošću i svoja likovna otkrića projektuju u pravcu onoga što je Pikaso smatrao najvrednijim - ka poetičkom.
NOVE SVETSKE SILE UKLjUČILE SE U SUKOB U UKRAJINI: "Dve na strani Putina, dve žestoko protiv Rusa"
SUMNjE u podršku SAD Ukrajini u slučaju pobede Donalda Trampa na predsedničkim izborima mučile su sve one kojima je cilj da se Kijev obrani od ruske agresije. Tramp je pobedio i tek treba videti u kom će smeru krenuti njegova politika, ali sva ta dešavanja zasenila su drugi važan odnos u tom, ionako komplikovanom, odnosu.
22. 11. 2024. u 09:14
RUSIJA POSTALA GLAVNI "IGRAČ" U EVROPI: Ovo se desilo prvi put od proleća 2022. godine
RUSIJA je u septembru prvi put od proleća 2022. postala glavni snabdevač gasom Evropske unije, prenosi RIA Novosti, pozivajući se na podatke Evrostata.
21. 11. 2024. u 11:32
SKANDAL TOKOM POSETE Snimak Makrona: "Oni su totalni kreteni", rekao posle povika da je "Francuska odgovorna za krvoproliće"
"ONI si potpuni kreteni", rekao je francuski predsednik Emanuel Makron o prelaznom telu i dodao da "nikada nisu smeli da ga smene".
22. 11. 2024. u 13:07 >> 13:17
Komentari (0)