U SRBIJI JE PORODICA I DALJE UTOČIŠTE: Frank Kastorf, jedan od najvećih pozorišnih reditelja današnjice, govori za „Novosti“
GLEDALAC ima pravo na svoje mišljenje i stav, pravo na zvižduk ili ovacije. Nadam se da će i ovde biti tako.

Foto N. Skenderija
Ništa nije gore nego jednoglasje, ne samo u pozorištu nego u društvu u celini - poručio je novinarima Frank Kastorf, uoči premijere Danteove "Božanstvene komedije" koja je sinoć bila na repertoaru Beogradskog dramskog, u četiri i po sata izvođenja.
A onda je jedan od najvećih evropskih reditelja i upravnika (berlinsko pozorište Folksbine na čijem je čelu bio četvrt veka, u to vreme proglašeno najboljim na svetu) nastavio:
- Mnogi nemački mediji žive od tog jednoglasja i jednodušnosti. Ne može baš biti tako, ako pomislimo na nemačku istoriju: da je nemački čovek samo onaj koji pomaže drugima, dobar i mudar, koji hoće da spase svet i svakoj drugoj naciji kaže kako treba da živi... Pozorište je ranije bilo otvoreno za polemiku, nudilo odlične predstave i reditelje (poput Pine Bauš ili Petera Štajna), u Zapadnoj kao i mi u Istočnoj Nemačkoj. Imao sam privilegiju da mi je svaka druga predstava bila zabranjena. Kao reditelj, razbijate nešto što je važno u društvu, jer svaka politika ima svoje interese. Ne smete razvijati strah i sami sebe cenzurisati. Svakog ko ima moć morate napadati. Neka ste vrsta usamljenog trkača na duge pruge.

Foto N. Skenderija
Kastorf (1951) decenijama "razbija" i briljira u evropskom teatru, a u ekskluzivnom razgovoru, za "Novosti", govori o svojim umetničkim i društvenim načelima.
* Vaš stav je da je čovek slobodan dok se igra, i obrnuto. Koliko smo uopšte danas slobodni?
- Ljudi nisu oblik državnog uređenja. Oblik uređenja je diktatura ili demokratija, a vi imate odgovornost za samog sebe. Morate da se izborite za slobodu. Najdosadnija je sloboda koja vam je poklonjena. Ali, to onda i nije sloboda u pravom smislu. Stari Rim jeste bio korumpiran hlebom i igrama, ali ljudi su u svim vremenima odgovorni sami za sebe. I uvek postoji nada. Kada su Grci pobedili Persijance, kada se njihov trijumf nagovestio na Egejskom moru, jedan čovek je krenuo i pretrčao četrdeset kilometara. I to se nazvalo maraton. Posle toga čovek je umro, ali bio je to poduhvat u olimpijskom duhu. Nekada morate da trčite četrdeset kilometara u svom životu, sve do kraja. Dok se borite, vi se i igrate. Šiler je rekao, što je zaista istinito, da je carstvo slobode - carstvo igre, samo u njemu je čovek istinski slobodan.
* Imamo li dovoljno prostora za igru?
- Morate sebi da stvorite taj prostor. Možete da ga nađete svuda, pa i u Holivudu. Jako malo, doduše, ali ponekad i tamo postoji određeni oblik slobode da nešto uradite ili da nastane nešto neobično, jedinstveno, kao neka vrsta "Orestije"... A između toga postoji mnogo drugih oblika u kojima možete to da pronađete. Šezdesetih godina rokenrol je bio neka vrsta fronta u kulturi. Bila je to velika nada. Pa i "kultura droga", psihoterapija. Pri tome, uvek postoji opasnost ako nemate povratnu kartu u realnost, takav eksperiment može da znači smrt. I onda čovek gubi nad svim suverenost.
* Kažete da vas sa Handkeom veže osećaj "izgnanstva" u sopstvenim zemljama. On radije živi u Parizu, vi u Beču umesto u Berlinu. Da li i time plaćate svoju slobodu?
- Ne. To je ponovno otkrivanje nečeg iskonskog, prastari moment umetničkog pozorišta. Molijer je većinu vremena putovao kroz Francusku. Putovanje je kretanje, a kroz kretanje upoznajemo nešto novo. Ništa nije gore nego ustajala voda i ako se u njoj nalazi čovek. Takva močvara bila je i gvozdena zavesa. Ali, postoji suprotnost tome. Jedan Imanuel Kant je tokom celog života ostao u Kenizbergu. Lično, kada sam upoznao Brazil, shvatio sam da sam suviše dugo živeo sa nekom vrstom životne laži. Jer, svet je veći od vlastite glave i vlastitog razuma, vlastite filozofije, pa i vlastitog shvatanja sveta. Ili, kao što je Marks rekao: "Hegel, da, ali ga postavite naopako."
* Metaforički, neka vrsta gvozdene zavese je i priča o sveopštoj "političkoj korektnosti" koja često uskraćuje pravo na individualnost i lični stav?
- To su određene fabrike mišljenja koje su se razvile u društvenoj nadgradnji i spojile se među sobom, što ponovo predstavlja pokušaj manjine da se njeni interesi predstave kao interesi većine. I uvek je važno da se kaže da su one često jednostavne alegorijske postavke. Andersen je napisao bajku "Carevo novo odelo". I u njoj postoji samo jedan čovek, odnosno dete, koje ustaje i uzvikuje: "Car je go!" E, to je današnji zadatak umetnosti, da u "društvu nadgradnje" kaže: "Ovo nije tako, ovo nije tačno!"
* Ipak, živimo u doba kada je sporna granica i razlika između svetla i tame, dobra i zla, pravde i nepravde...
- Da, istina nije samo racionalan proces već i nešto što se stvara srcem. Faust kaže svom učeniku Famulusu: "Ako to ne osetiš, nećeš uspeti ni da uloviš". Jednostavno, nešto znate. To je i intuitivna percepcija, jer intuicija je neka vrsta intelektualnog poduhvata. A isuviše joj malo verujemo... Mi svi, u takozvanoj demokratiji, želimo neku vrstu balansa između različitih interesa. Možda je ovo nekada politički neophodno, ali je i opasno.

Foto N. Skenderija
* Da li je interes postao jedina istina u ovako razjedinjenom svetu?
- Pa, da. Kad posmatram Evropu, vidim sa koliko strasti se svi bore za svoje interese. Nažalost, zbog njih će većina ljudi ispaštati. U Nemačkoj su ranije postojale institucije zaštite - u porodici, crkvi, partiji, sindikatu. Sad se sve razgradilo, čovek u Nemačkoj postao je usamljen. Kada stari, ako nema novca, odbacuju ga i šalju u neke institucije. Ovde, u Srbiji, porodica je još jaka: u njoj ste sigurni i mirni, na jednom mestu. U Zapadnoj Evropi porodice polako nestaju, postaju sve slabije, a ljudi "bolesniji". Takođe, ljudi se ne mire sa neuspehom. Ne traže krivicu u sebi već samo gledaju da li je neko postigao nešto više. To znači beg u očajanje i psiho kauč. U bogatoj Švajcarskoj, kao nigde u svetu, veliki broj ljudi traži pomoć psihijatra. Floskula da nas novac čini srećnim dovedena je definitivno u pitanje.
* A šta nije?
- Nada postoji sve dok smo živi. I svako od nas, pojedinačno, trebalo bi da je ima. Kao nekog belog anđela. U umetnosti, kada stvarate i radite onako kako želite, nije vam bitno šta hoće strukture moći. Nikada me nisu interesovale, jer sve je moj slobodan izbor. Nisam zavisan od Beogradskog dramskog ili Burg teatra u Beču. Moje noge mogu da me odnesu daleko...
* Pomenuli ste Belog anđela, znate li da je naša freska s njegovim likom jedna od najlepših u vizantijskoj civilizaciji?
- Znam. Beli anđeo beo kao sneg…
DOSTOJEVSKI I ANDRIĆ
DANTEOVA "Božanstvena komedija" bila je jedan od tri izbora za prvi angažman Franka Kastorfa u ovom delu Evrope: tokom pregovora sa Beogradskim dramskim pozorištem u "igri" su bila još dva pisca - Dostojevski (čiji je reditelj vrsni poznavalac) i Ivo Andrić.
Inače, jedna od poslednjih predstava koje je uradio sa našim scenografom Aleksandrom Denićem (od ukupno četrdeset tokom desetogodišnje saradnje) je Handkeov "Zenek Adamec" u bečkom Burg teatru.
BONUS - NAJAKTUELNIJI VIDEO SNIMCI

ŠOJGU UPOZORAVA: Taj potez bi mogao dovesti do trećeg svetskog rata
SEKRETAR Saveta bezbednosti Rusije Sergej Šojgu upozorio je da bi uvođenje mirovnjaka na istorijske teritorije Rusije moglo dovesti do trećeg svetskog rata.
24. 04. 2025. u 19:46

MAKRON POSLE RUSKOG NAPADA: Hitno nam je potreban mir
RUSKI raketni napad na grad Sumi na severu Ukrajine naglašava hitnu potrebu za nametanjem primirja Rusiji, izjavio je danas predsednik Francuske Emanuel Makron.
13. 04. 2025. u 15:34

TRAMP ZASPAO I ZAHRKAO NA SAHRANI PAPE? U njega je ušao duh "Uspavanog Džoa" ili to baš i nije tako?
"USPAVANI Donald" na delu ili baš i ne?
27. 04. 2025. u 14:11
Komentari (1)