TEORIJA MILEVINE TUGE: Slavenka Drakulić o romanu o prvoj supruzi genijalnog naučnika

Marina Mirković

17. 05. 2023. u 15:14

JEDNA od najvažnijih predstavnica nekadašnje jugoslovenske književne scene, novinarka i jedna od najprevođenijih hrvatskih spisateljica, Slavenka Drakulić, ponovo je bila gošća Beograda i svog izdavača "Lagune", a sa čitaocima se ovoga puta družila povodom srpskog izdanja knjige "Mileva Ajnštajn: Teorija tuge".

ТЕОРИЈА МИЛЕВИНЕ ТУГЕ: Славенка Дракулић о роману о првој супрузи генијалног научника

Laguna

Govoreći o romanu u kome ispisuje Milevinu priču, otkrivajući bogat, i bolan, unutrašnji svet talentovane gospođe Ajnštajn, rođene Marić, u trenutku bolnog i ponižavajućeg raspada braka sa Albertom Ajnštajnom, Slavenka ističe:

- Ajnštajn je prednost uvek davao svom naučnom istraživanju, a Mileva, koja je isto bila izuzetno nadarena, bila je žena i majka, stoga njena genijalnost nije mogla doći do izražaja i zato je tragična ličnost, ali ličnost vredna pažnje. Važno je istaći da je reč o književnom liku: uzela sam pojedine elemente iz njenog života koje sam smatrala važnim i stvorila literarni lik.

Prisećajući se događaja koji je bio neposredni povod da se spisateljica, koja se dugo i predano bavi ženskim pričama i ženskom stranom sveta dajući glas onome drugom odnosno "onoj drugoj" u odnosu dvoje genijalnih, zainteresuje baš za Milevu Ajnštajn, autorka otkriva:

- Prilikom boravka u Americi poveo se razgovor o Ajnštajnu i intelektualcima uopšte. Ispostavilo se da malo ko zna da je Mileva bila prva Ajnštajnova žena i to mi se činilo nepravedno. Onda sam počela malo više čitati o njoj i odlično se uklopila u moju ideju da pišem o jakim ženama koje su u senci muškarca.

Za "Novosti", Slavenka objašnjava da je njena dugogodišnja posvećenost pričama tih jakih žena, a Mileva je treća u nizu kojoj je posvetila roman - posle Fride Kalo i Dore Mar, rođena iz želje da podigne svojevrsni literarni spomenik tim, na više načina posebnim ženama koje su i same bile nadarene i kreativne, ali su pritom i život delile, a katkad i svoj dar podredile, genijalnim, darovitim muškarcima.

- Frida Kalo, za razliku od svog supruga, za života nije smatrana toliko ozbiljnom umetnicom, dok danas svi znaju upravo za nju, Dora Mar se svoje umetnosti odrekla kraj genijalnog i samoživog Pikasa, a Mileva se nije uspela ostvariti već se psihički slomila pod teretom koji je nosila. Sve tri bile su velike, i međusobno različite, a uočljivo je da su sve imale potpunu podršku svojih pčeva. Ta je pripovest o ocu koji se suprotstavlja svetu zarad kćeri, posebno dirljiva upravo u slučaju Mileve, budući da je odgajana u krajnje konzervativno doba i u izrazito patrijarhalno ustrojenom svetu, u Austrougarskoj.

Autorka koja se predano bavi ženskim temama, telima, traumama, sa saosećajnošću i razumevanjem ispisuje svoju "teoriju Milevine tuge" ili Milevinu "teoriju tuge i bola", nudeći nam posve drugačije, nove uvide u život žene koja je živela i umrla, te i posle smrti ostala, u senci genija.

Univerzalna storija

PREMA rečima Slavenke Drakulić, životna storija Mileve Marić Ajnštajn je univerzalna priča o ženi koja je u određenom trenutku morala da bira između ličnih ambicija i brige o porodici, a potom više nije bilo povratka da ostvari svoje snove. Isto tako, spisateljica smatra da je, sudeći po dostupnim podacima ili pismima, od kojih su neka utkana i u roman, "Albert Ajnštajn bio tipičan muškarac svog doba i sveta kome je pripadao".

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (0)

ALTA BANKA PROSLAVILA SLAVU SVETOG ARHANGELA MIHAILA: Tradicija u cilju očivanja vrednosti