POZORIŠNA KRITIKA: Udomljavanje po svim pravilima
Trio selektora (Nikita Milivojević, Tijana Grumić, Ksenija Đurović), koji su "uvedeni u dužnost" u pripremi 57. Bitefa, nije rizikovao.
foto Privatna arhiva
Protiv uroka neuspešnog festivala (u kratkom vremenu, koje im je dato), preduzeli su sve što je potrebno da maler ne "proradi": uzeli su nešto staro ("Deca sunca" iz Bohuma), nešto plavo (litvansko "Sunce i more", pod plavim nebom), nešto pozajmljeno (Mađari sa "Raspevanom mladošću" od Bemusa i "Vakat" od Festivala igre), nešto novo (Jeanne iz Švedske i "Zbogom, Lindita" iz Grčke), a onda i buket domaćih predstava ("Želja da se napravi čvrsta istorija završiće se neuspehom" Stanice servisa za savremeni ples, "Kao i sve slobodne djevojke", Ateljea 212, "Božanstvena komedija" BDP u Prologu)... Što se potonje tri tiče, samo ona u Prologu ima veze sa tzv. "novim formama", koje Bitef (anahrono) promoviše.
Zapravo, otkada je, još polovinom prošlog veka, u vreme avangarde apsurda dramska forma "pukla" ("Kralj Ibi" Žarija, "Čekajući Godoa" Beketa...), svaka predstava ima pravo da oformi sopstveni univerzum u izabranom, često nasilno konstruisanom žanru. "Nove forme", koje sanja siroti Trepljev u Čehovljevom "Galebu" u devetnaestom veku, danas bi bile boja vremena, aktuelnost, dobar tekst, spakovani u razumljivu i savremenu formu za ubrzano vreme u kome živimo.
Pristojno je dati vremena novom selektorskom bordu i dobronamerno sačekati da sledeći, 58. Bitef, kreiraju na miru i sa sopstvenim stavom (stavovima) o fenomenu "novosti" u pozorištu. Najbolje je, i tu se svi slažu, da na našem najpoznatijem festivalu vidimo dobre predstave, značajne umetnike, relevantne teme i da se uverimo da naše pozorište ide tim putem, novog senzibiliteta u novom vremenu. Pri tom, ono što je, po nama, bio problem sa dosadašnjim selekcijama je bio nasilno nametnuti podnaslov, slogan festivala, koji je zahtevao (dopuštao) da se u selekciju uvrste i mnogi projekti, koji imaju tu temu, ali ne i kvalitet, koji opravdava izbor.
"Snago, ne pristaj da budeš nečija", koju su novi selektori dali 57. Bitefu, po uzoru na dosadašnji trend, lepo zvuči u poeziji, možda i u prozi, ali u drami ne sugeriše ništa što bi moglo da pomogne razumevanju sistema njihove raznorodne, šarene selekcije predstava, od kojih su samo Jeanne Anje Suše i "Zbogom, Lindita" Marija Banušija zaista zaslužile da ponesu nalov "bitefovske". Primenjujući na njih pomenuti slogan festivala, ne bismo mogli da potvrdimo da ima logične veze među njima.
No, žiriji su prepoznali pomenute dve predstave, pa je i to dovoljno. Idemo dalje.
Preporučujemo
"TA KUĆA JE STVARNO UKLETA" Majci i ocu prerezao grkljan, pa sebi isekao vene: Novi detalji porodične tragedije u Čačku
PRVI rezultati istrage tragedije koja je otkrivena u subotu ujutru u porodičnoj kući u blizini „Slobodine“ raskrsnice u Čačku, govore da je Vladimir Čarapić (47) nožem preklao vrat svojoj majci Mili (72), a potom i svom ocu Neđu (79). Zatim je sebi istim sečivom naneo više uboda po grudima i stomaku, a na kraju je prerezao vene leve ruke i tako na smrt iskrvario.
07. 12. 2025. u 13:36
NOVO REŠENjE ZA UKRAJINU: Evropa pravi plan u slučaju da se SAD povuku iz konflikta
EVROPSKE diplomate pripremaju scenario podrške Ukrajini u slučaju povlačenja SAD iz konflikta, prenosi Blumberg, pozivajući se na izvore.
07. 12. 2025. u 13:19
Završio glumu, pa radio na mešalici, rat ga udaljio od ljubavi - životni put Jova Maksića
DETINjSTVO glumca Jova Maksića oblikovalo se u maloj seoskoj sredini podno Dinare, u selu Plavno kod Knina, gde je porodica živela zbog očevog svešteničkog službovanja. Rani period života opisuje kao vreme potpune slobode i radosti, kada je gotovo čitavo selo bilo prostor za igru i maštarije. U takvoj atmosferi formirala se njegova emotivna struktura — vezanost za zajednicu, toplina porodičnih odnosa i zahvalnost za jednostavne stvari.
07. 12. 2025. u 11:41
Komentari (0)