POZORIŠNA KRITIKA: Igrokaz o Svetom Savi
MILAN Karadžić je, davno, u matičnom pozorištu za decu "Boško Buha" već režirao predstavu o Svetom Savi, po tekstu dragocenog čuvara srpske istorije, preminulog književnika, Milovana Vitezovića, sa istim protagonistom, Goranom Šušljikom.
Narodno pozorište je na Praznik Svetog Save upriličilo predstavu po istom predlošku, u režiji istog reditelja, sa istim tumačem glavne uloge, a u dramatizaciji Ivane Dimić, po "četvrtoj četvrtini dramske epopeje M. Vitezovića". Uprkos odličnom "tajmingu", premijeri tačno na Dan Svetog Save, predstava Milana Karadžića je, zahvaljujući temi, imala aristotelovsku "veličinu" (značaj), ali je ostala veoma daleko od dramske forme, protumačene i na najdobronamerniji način. Sadašnja "predstava za odrasle" u Narodnom pozorištu nije, nažalost, u nekom ozbiljnijem smislu odmakla od one za decu, iako joj je dodata uzvišenost (nebeska svetlost, muzika Irene Popović, povišen ton, patetika umesto dramskog...).
Svetla tačka ove pripovesti o srpskom princu, Rastku Nemanjiću i njegovom životu monaha Save je, svakako, Goran Šušljik, kome prirodno i organski "leže" ovakve uloge, a naročito je autentičan i obasjan Božjom svetlošću na sceni kao Sveti Sava.
Pravolinijsko pripovedanje o raskolu Nemanjića i Savinoj moći da izmiri, izleči i prosvetli svoj i svekoliki srpski rod bi bilo mnogo manje zanimljivo (radi se o poznatim istorijskim činjenicama) da Šušljik nije snagom svog umetničkog bića uspeo da Svetom Savi da obličje i duh čoveka, pogledanog od Boga, koji pred nama jednostavno živi svoju duhovnost i poslušanje. Ta vrhunska spontanost i jednostavnost su bili Šušljiku najbolji saveznici da prosvetitelja i mesiju srpskog predstavi kao živog i istinitog. Da bi, iz toga, proistekla neka dramska forma, bilo je neophodno dozvoliti mu i da se pokoleba, i da pogreši, i da svoj put učini i predstavi složenijim i duhovno razgranatijim.
Ostali akteri predstave, Miodrag Krstović (Stefan Nemanja), Boris Pingović (Stefan Prvovenčani), Vladan Gajović (Vukan) i ostali bili su kostimirani nosioci istorijske poruke, mnogo puta izgovorene, i slozi, koja ovde redovno ne počiva. Na premijeri je bilo i problema sa izgovorenim tekstom, pa su važne istorijske ličnosti ponekad bile i neuverljive.
Bilo je mnogo svrsishodnije da je ova predstava pripremljena kao prigodan scenski program u slavu Svetog Save, na Dan školske slave i sećanja na njegovu ključnu ulogu u uređenju i funkcionisanju moderne srpske države i pravoslavlja. Mimo ovog svečanog dana, predstava "U ime oca i sina" bi trebalo da se igra u svrhu edukacije mladih o najznačajnijim događajima srpske istorije i u znak čuvanja večnog sećanja na žrtvu i misiju Svetog Save, koji i danas imaju puni značaj.
Preporučujemo
PREMIJERNA "PRASETINA": Novi naslov na repertoaru niškog Narodnog pozorišta
29. 01. 2024. u 13:31
SKULPTURALNA FORMA: Izložba Andreje Prokopijević u Galeriji FLU u Beogradu
28. 01. 2024. u 12:20
NOVE SVETSKE SILE UKLjUČILE SE U SUKOB U UKRAJINI: "Dve na strani Putina, dve žestoko protiv Rusa"
SUMNjE u podršku SAD Ukrajini u slučaju pobede Donalda Trampa na predsedničkim izborima mučile su sve one kojima je cilj da se Kijev obrani od ruske agresije. Tramp je pobedio i tek treba videti u kom će smeru krenuti njegova politika, ali sva ta dešavanja zasenila su drugi važan odnos u tom, ionako komplikovanom, odnosu.
22. 11. 2024. u 09:14
RUSIJA POSTALA GLAVNI "IGRAČ" U EVROPI: Ovo se desilo prvi put od proleća 2022. godine
RUSIJA je u septembru prvi put od proleća 2022. postala glavni snabdevač gasom Evropske unije, prenosi RIA Novosti, pozivajući se na podatke Evrostata.
21. 11. 2024. u 11:32
SKANDAL TOKOM POSETE Snimak Makrona: "Oni su totalni kreteni", rekao posle povika da je "Francuska odgovorna za krvoproliće"
"ONI si potpuni kreteni", rekao je francuski predsednik Emanuel Makron o prelaznom telu i dodao da "nikada nisu smeli da ga smene".
22. 11. 2024. u 13:07 >> 13:17
Komentari (0)