POZORIŠNA KRITIKA: Kao u ogledalu - svet je pozornica

Драгана Бошковић

11. 03. 2024. u 06:25

PREDSTAVU "Strah u operi" (dramaturg Isidora Milosa­vljević), autorka pozorišnog komada, Jelena Mijović je zasnovala na prozi Dina Bucatija, punoj fantastike, alegorije i apsurda.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Као у огледалу - свет је позорница

foto Privatna arhiva

Jedna majka, Đilda, čistačica u ope­ri, u večeri premijere, prisiljena je da se bori za svoju oklevetanu kćer (Milica Trifunović), a ta se borba pre­liva i na svu decu, sve ljude, sav svet koji grca u nepravdi potrošačkig društva. Majku igra Svetlana Bojković, pa je "pozorište potkazalo život" (D. Kovačević) i revolucio­narnost Bojkovićeve učinio savremenijim na sceni, nego što to kod Bucatija biva.

Reditelj Ivan Vuković je srčano vukao konce ovim dra­maturškim funkcijama, gotovo do poslednjeg šarmantno šablonizovanih - direktorka opere (Dragana Đukić), slavni dirigent (Nenad Ćirić), gradonačelnikovica (Je­lena Đokić), manipulativni umetnik (Vladislav Mihai­lović)... Svoje poznato umeće da oživi i manje uverljive likove pokazao je na primeru gradonačelnikove kćeri, koja je prisiljena da peva, iako ne želi (odlična Suzana Lukić), kćeri čistačice, kao i dva smešna sveca, koji pate od ovozemaljskih sujeta (Tihomir Stanić i Luka Grbić). I tu je uveliko propuštena šansa da se od šaljivog novo­pečenog sveca, Svetog Gončila Luke Grbića, sačini čitava jedna predstava u predstavi, jer ovaj glumac to može, i zna kako da svoje mnoge talente upotrebi savršeno. Iako je do kraja bio neodoljiv, njegov lik je na kraju, kao običan čo­vek, kome je zbog dobročinstva oduzet "čin", bio pomalo neuverljiv u svojoj dobroti i nekako nevoljno smušen. A Grbić je mogao i to briljantno da odigra. Nije, iz nepozna­tih razloga.

"Strah u operi" je mogla da bude ubitačna alegorija na strah onih o kojima se na demonstracijama izvikuju pogrd­ne parole. Na pola puta između apsurda i naturalizma, sa skretanjem u melodramu i komediju koju je proslavio ita­lijanski nobelovac, Dario Fo, ova predstava je ostala za­bavno veče u Ateljeu 212, koje i samo zna da pokrene revo­luciju, što se i događalo u istoriji ("Kosa). Dobra podela, veliki trud glasovitih umetnika, potpomognutih mladim snagama, u operetskoj scenografiji Andreje Rondovića i šablonizovanim kostimima Velimirke Damnjanović izazvali su efekat uspeha, kakav se i očekivao, koji mnogo duguje i živoj, atraktivnoj pojavi performerke i kompozitorke, Irene Dragović... Mnogo asocijacija na današnju situaciju klasne i par­tijske borbe, istinitost neznanja roditelja, šta rade i kako žive njihova deca, sloboda izbora i, na kraju, i ljudska prava - svega toga je bilo u tom pozorištu, gde se igrala opera o ubistvu dece od pre Hrista...

Suviše atrakcija za integralan doživljaj i ozbiljnu analizu i te, i ove sad situacije. n

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

MI SMO USPAVANI DIV, DRUGO MESTO NA TABELI NIJE OPCIJA! Prvo obraćanje novog trenera Partizana od kad je stigao u klub