Pozorišna kritika KOŽA I MALJAVE GRUDI, SVUDA OKO NAS: B.Nušić: “Mister Dolar”. Režija: Miloš Lolić. Narodno pozorište

Dragana Bošković

28. 03. 2024. u 12:00

NUŠIĆEV „Mister Dolar“ je, u svom dugovečnom životu, podneo mnogobrojne rediteljske dosetke, od pokušaja drame, do mjuzikla. Zahvalna tema, skorojevićstvo i „prodaja vere za večeru“ su poznati oduvek, te nema ni najmanje šanse da se iskorene.

Позоришна критика КОЖА И МАЉАВЕ ГРУДИ, СВУДА ОКО НАС: Б.Нушић: “Мистер Долар”. Режија: Милош Лолић. Народно позориште

foto privatna arhiva

U tumačenju reditelja Miloša Lolića, koji nam dolazi iz pozorišne Evrope ovenčan priznanjima, u Narodnom pozorištu smo Matkovića, džentlmena koji zapliće radnju oko kelnera Žana, falsifikujući istinu da je jadničak dobio nasledstvo od samo sto dolara iz Amerike u objavu da su u pitanju milioni, zatekli na klupskoj žurci, pa je poznata verbalna komika bila stalno ometana tehno zvukom. Ovovremeno je u Lolićevom „Mister Dolaru“ to, što smo, kako u klubu, tako i u spa centru osvestili da je danas sve „trans...“, ne samo moral, čast, ljubav i pobratimljenje, već i ljudski, polni i modni šabloni. U nastojanju da na neki novi način zaošijaju nenušićevski vodvilj, žanr u kome se ionako igra, umesto da se glumi, autorski tim tehno „Mister Dolara“, na čelu sa rediteljem i dramaturgom, Perišom Perišićem, sveo je Nušićevu galeriju tipova (mentalitetskom, a ne karakternom komikom) na razigrani buljuk zgubidana, koji love tuđi miraz, lažne titule, nasledstva - plus zloupotrebljeni Jovan Todorović, sa kelnerskim nadimkom Žan - na samo jedan životni lik. Na Matkovića, koga tumači jedan od najzanimljivijih glumaca na srpskoj pozorišnoj sceni, Radovan Vujović. I u zadimljenoj, mračnoj, zvucima tehno muzike zagušenoj atmosferi, u kojoj ni bubice glumcima ne obezbeđuju prostu čujnost, a kamoli glumu, Vujović je plovio kroz prostor i komediju čitavim svojim umetničkim bićem, i telom, i pokretom, i intonacijom, i arlekinskim, vrhunskim umećem zavodljivosti zla. Prvobitna dilema, zašto je umetnik iz drugog beogradskog teatra pozvan da odigra jedinu pravu ulogu u Lolićevoj prvoj režiji Nušića se razrešila već u prvim minutima agresivne predstave.

I to je ključ – nije inkopatibilna sa Nušićevom dobronamernom, neubojitom, mentalitetskom komedijom situacija „iventa“ našeg građanskog pervertiranog, transseksualnog, transmoralnog, transnekulturnog modernog identiteta, nego agresivnost Lolićevog „Mister Dolara“, nasilje koje tinja iza svake replike i radnje, nasilničko sramoćenje autoriteta i znanja - profesor, dostojanstven na početku, postaje najzaluđeniji denser, obučen u ženski korset... Muzika (Nevena Glušica), kostim (Marija Marković Milojev), koreografija (Irena Maksimović) možda tačno mapiraju transgresiju kloake ovdašnjeg potrošačkog mentaliteta, ali o Nušiću ne govore baš ništa. A samo bi vertikalni presek mogao da osvetli nešto, eventualno, neodigrano u ovoj poznatoj, mnogo puta doživljenoj priči. Pomeranje ka atrakciji tehno žurke u mraku kluba (Civilizacije? Politike?) je krajnje linearno, vodi nas samo u neki nedramski, pa time i nekomički storiteling, raspričanost, skrećući poznati nam komediografski mehanizam ka Pazoliniju i De Sadu.

Nedim Nezirović, Žan, bio je na visini ne suviše složenog zadatka. Ostavljajući realizaciju ljubavne priče Žana i njegove verenice, kelnerice (Teodora Dragićević), kao „svetlo na kraju tunela“, Lolić kao da je anulirao sve što se dogodilo u klubu koji vodi trans... direktor (Aleksandar Srećković Kubura). U kome se, kroz klaustrofobiju, omamljeno lelujaju niske strasti i toalete, umesto karaktera(Nušićeva konstatacija), kao i u spa centru, gde se peru gramzivost i nezajažljiva malograđanština... I izveo Nušića na svetlo dana, ljubavi i dobrote. A onda su prebili Matkovića. Nasilje, Nušić, crna koža na maljavim grudima...Zaključite sami.

OVO JE ČOVEK KOJI JE U NIŠU NEUTRALISAO TONU TEŠKU AVIO-BOMBU SA 430 KG EKSPLOZIVA: To isto je radio 2011. u Kragujevcu i 2013. na Dorćolu

AKO igde postoji "vaga" za merenje snage ljudskog duha, koliko li bi na njenoj skali težila ona koju ima deminer Mihailo Marinković (48), iz Pančeva, pripadnik Sektora za vanredne situacije MUP Srbije? Koliko bi na njen tas stalo njegove odvažnosti, staloženosti, potpune koncentracije..., u trenutku dok je, minule nedelje u Nišu, sam prilazio neeksplodiranoj avio-bombi teškoj 1.000 kilograma koja nosi 430 kilograma eksploziva, zaostaloj iz NATO agresije?

27. 04. 2024. u 07:00