POZORIŠNA KRITIKA: Janežičeva dodekalogija

Драгана Бошковић

22. 02. 2025. u 05:00

GODINE 2023, u kojoj je rumunski grad Temišvar bio Evropska prestonica kulture, Slovenački reditelj Tomi Janežič je, u Mađarskom teatru "Čiki Gergelji" u ovom gradu, režirao predstavu "1978", jednu iz svoje "zacrtane" dodekalogije.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Јанежичева додекалогија

foto privatna arhiva

U pitanju je omnibus među sobom povezanih pozorišnih predstava, koje pokrivaju period od 1972. do 1983. godine, značajan za odrastanje i formiranje Tomija Janežiča, reditelja iz Nove Gorice, koje mogu da se gledaju i kao samostalna ostvarenja. Ove godine, kada Nova Gorica postaje Evropska prestonica kulture, u Sloveniji će biti prikazano svih dvanaest predstava, radnjom vezanih sa Goricom, jer tretiraju lične istorije učesnika i autora (Janežič i Simona Semenič), rekonstruisane događaje iz života učesnika projekata. U Novom Sadu je, oktobra 2024, izvedena "1981", a u Ukrajini je, u gradu Ivanov Frankivsk, izvedena "1975".

Kao zvanica na novoustanovljenom "šoukejsu" nemačkog i mađarskog teatra (koji dele scenu) u Temišvaru, vaša pozorišna kritičarka je, u društvu četrdesetak međunarodnih pozorišnika, imala dragocenu priliku da pogleda gotovo petosatni scenski poduhvat "1978", u napuštenom objektu na periferiji ovog nama bliskog i znanog grada, gde su nas izvrsni domaćini "isporučili". 

Foto K. Putan

Znalo se da je Janežič, u saradnji sa S. Semenič, odabrao ovu godinu za rumunsko-slovenački poduhvat, zbog toga što su u Temišvaru 1978. objavljene "Goriške elegije" mađarskog pisca Endre Karolja ("Čiki Gergelji", producent je pozorište Mađara u Rumuniji), koje su i činjenica u predstavi. Predstava se igra na mađarskom jeziku (titlovana na engleski), i tiče se mađarske porodice u rumunskoj novijoj istoriji za vreme Čaušeskua, u svetlosti tranzicijskih tektonskih poremećaja prelaska nekih evropskih zemalja u novi politički poredak. Priče koje pratimo, skoro pet sati, u raznim ambijentima, uokvirene su tipičnim socijalističkim rumunskim stanom, u "total dizajnu" sedamdesetih, uz ironično izvođenje žive muzike na sceni. Raspad mnogih država, pad Berlinskog zida, zajednička sudbina nama bliskih naroda, koja nije mimoišla nikoga od nas, posledični ratni sukobi, razaranje porodica i prijateljstava, pogađaju tačno svakoga u gledalištu... Posebna nit, koja povezuje proživljene životne lomove je činjenica da su mnogi bili prisiljeni da se bore sa obe strane fronta. Pa tako i Mađari, u temišvarskoj predstavi, a sve u storitelingu autora, dok ne stignemo u pograničnu Novu Goricu...

Svih dvanaest predstava, Tomi Janežič postavlja kao kontinuirani work in progress, koji ima svoju unutrašnju logiku i povezanu priču, autentično odigranu kroz porodične događaje u istorijskim previranjima.

Sistem Janežičevih predstava, naslovljene samo godinama, u Prestonicama kulture Srednje Evrope, memoriše lične istorije strašnog dvadesetog veka, ispunjenog krvavim, bratoubilačkim ratovima, prevratima i konfliktima, neminovno tragičnim za malog čoveka.

Predstavu "1978", u produkciji mađarskog pozorišta "Čiki Gergelji" u Temišvaru je, 2024, Udruženje rumunskih teatara, UNITER, kandidovalo za najbolju predstavu u 2023. u dve kategorije: za predstavu u celini i za najbolji prostor za igru (scenograf je bio Branko Hojnik).

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

UKRAJINA JE ZGROŽENA: Sankcije Rusiji se ruše kao kula od karata, ovo su najnovije ukinute