POZORIŠNA KRITIKA: Mehanika navike
POZNATU, spretno napisanu komediju naravi "Čarobni kofer gospođe H", ili kao u naslovu ove predstave rediteljke Katarine Žutić, slavni Borislav Pekić je napisao u sopstvenom maniru, vivisecirajući uočene mane polova, ovoga puta - u kriznoj situaciji tajnog ljubavnog sastanka, u jeftinom hotelu.

foto privatna arhiva
Sastajući se, posle petnaest godina, da najzad realizuju ljubavnu vezu, sada već u braku sa drugima, Gospođa H i Gospodin Y su pritisnuti prtljagom savesti, stida, stečenih bračnih navika, svojim nasleđem i konvencijama od kojih nema odmora. Sam Pekić je ovu šarmantnu, na momente i bolno prepoznatljivu igru gradirao od samo smešne preterane brige ljubavnika, da neko nije video njegovu dragu kako ulazi u hotel, do groteske, sarkazma i gotovo kliničkog prikaza konvencionalnog šablona zamene osećanja dužnostima, što, izgleda, čoveka(ženu) konačno menja i odvodi od njegove(njene) ljudskosti.
Rediteljka je, da bi pojačala efekat ove obezljuđenosti, na početku i na kraju pedstave tajne ljubavnike postavila u karakter robota, a ta mehaničnost i uslovljenost tehnikom, a ne emocijama je omogućila da čitava igra Dejana Lutkića i Katarine Žutić dobije još jednu dimenziju - konflikt sa sopstvenim ljudskim potrebama, a onda i sa partnerom i društvenim normama, koji se čine bitno prihvatljivijima, ako im se da dopušten civilizacijski milje. Njegova panika oko tajnosti sastanka i njena briga da sve, od međusobnog odnosa, do rasporeda i čistoće jeftine hotelske sobe bude "kao kod kuće", dopuštaju da otvaranje gospođinog kofera, u kome su sve potrepštine za čišćenje sobe i "upristojavanje" ljubavnog čina spavaćicom i četkicom za zube postanu prirodni.

Foto Z. Škrbić
Narastajući do enormnih razmera, opsesivnost banalnim i klišeom postaje igra u igri, pa se više i ne očekuje ljubavno, već društveno razrešenje ove, narastajući neprijatne, zaraćene situacije.
Akteri igre Katarina Žutić i Dejan Lutkić su, isključivo svojom superiornom igrom (svedena scenografija je delo Mladena Hrvanovića, kostim Jelene Petrović) uspeli da drže pažnju tokom čitave predstave, predvidive i viđene, svežinom svog "sajber" izraza i uvođenjem savremenog distanciranja od emotivne bliskosti, koja vreme u kome smo čini prirodnom sredinom za robotizovane jedinke, koje strmoglavo jure ka krajnjoj bezličnosti, što postaje i društveni diktat.
Muzika Aleksandre Kovač i Romana Goršeka je ravnopravni partner u građenju ove antiiluzije.

VELIKA PROMENA U ŠKOLAMA U SRBIJI: Od danas ništa neće biti isto, odnosi se na roditelje
RODITELjI školaraca u Srbiji od danas dobijaju automatska zvučna obaveštenja kada nastavnik u elektronski dnevnik upiše izostanak deteta sa časa ili novu ocenu. Mada su deca godinama nalazila načine da ne kažu roditeljima baš sva dešavanja u školi, to sada više neće biti moguće.
17. 04. 2025. u 11:29

MAKRON POSLE RUSKOG NAPADA: Hitno nam je potreban mir
RUSKI raketni napad na grad Sumi na severu Ukrajine naglašava hitnu potrebu za nametanjem primirja Rusiji, izjavio je danas predsednik Francuske Emanuel Makron.
13. 04. 2025. u 15:34

ZVANIČNO - KRAH BRAKA ANE IVANOVIĆ I BASTIJANA: Švajnštajger skinuo burmu (FOTO)
AKO se uopšte i sumnjalo u razvod Ane Ivanović i Bastijana Švajnštajgera, sada dileme više nema.
18. 04. 2025. u 07:51
Komentari (0)