"RAZBIJENI KRČAG" PRED BEOGRAĐANIMA: Narodno pozorište iz Banjaluke gostuje u beogradskom nacionalnom teatru

Marina Mirković

03. 05. 2025. u 06:30

POZNATI kritički komad o korupciji i društvenom rasulu, koji je Hajnrih fon Klajst, jedan od najznačajnijih predstavnika nemačkog romantizma, napisao 1806. godine - "Razbijeni krčag" postavlja brojna pitanja kao što su prikrivanje činjenica, borba za pravdu, zloupotreba sudske funkcije i seksualna ucena.

РАЗБИЈЕНИ КРЧАГ ПРЕД БЕОГРАЂАНИМА: Народно позориште из Бањалуке гостује у београдском националном театру

D. Rakita

Ova predstava u produkciji Narodnog pozorišta Republike Srpske, u prevodu Boška Petrovića i adaptaciji i režiji Tatjane Mandić Rigonat, biće izvedena 4. maja od 19.30 na Velikoj sceni Narodnog pozorišta u Beogradu, sa kojim istoimeni teatar iz RS neguje saradnju.

Krčag predstavlja i svojevrsnu metaforu društva. Nešto što je prije imalo svoju veličinu i težinu, sada je razbijeno na delove te povereno ljudima sumnjivog morala da sude o njegovoj budućnosti.

Ovo remek delo jedno je od najizvođenijih komada na scenama njemačkog govornog područja, ali uprkos tome što je napisano 1811. godine, ono jako rezonuje i sa današnjim vremenom, kada su poljuljani stubovi društva, prevare, razvrat i selektivna pravda naša svakodnevnica.

Klajstov humor i brzi dijalozi puni karaktera, uprkos temama kojima se bavi, čine da situaciju u kojoj su se likovi našli sagledamo sa komične strane, umesto da se pretvori u svojevrsnu tragediju.

- U "Krčagu" Klajst kritikuje pravosudni sistem kroz dramsku situaciju apsurdnog suđenja koje sprovodi sudija Adam, u čijem je liku sažeta sva prljavština pravosuđa, tačnije njegovih predstavnika u društvu u kome je Justicija - boginja pravde i prava - isto što i devojke na koje nekažnjeno nasrću predatori. Razbijanje krčaga je žargonski izraz za gubljenje nevinosti, tako da je drama prožeta dvostrukim značenjima. Drama rekapitulira biblijsku priču o Adamu i Evi, o grehu i padu, ali drukčije od poznatog mita. Pre više od dva veka Klajst je napisao komad u kome je temu korupcije, truleži sistema i društvenu nepravdu ospoljio kroz motiv zlostavljanja mlade devojke koje slobodno čine muškarci koji imaju poziciju moći. Klajstov "Krčag" u današnjem vremenu krhotina istine, relativizacije, vremenu post-istine, sija sjajem svevremenosti i aktuelnosti. Njegova metaforična dimenzija duboka je, drska, uznemirujuća. Predstava je posvećena svim današnjim Evama i Gretama. Onima koje ćute, onima koje su progovorile, onima koje će progovoriti - kaže Tatjana Mandić Rigonat, koja potpisuje i izbor muzike i adaptaciju prevoda.

Tim

AUTORSKI tim čine i scenografkinja Dragana Purković Macan, kostimografkinja Ivana Ristić, dizajner svetla Radomir Stamenković, autor i izvođač muzike Elio Rigonat, lektor Dejan Sredojević i Lidija Pajić koja je oblikovala tehniku glasa.

U podeli su Aleksandar Stojković, Ljubiša Savanović, Boris Šavija, Miljka Brđanin, Tara Jovanić, Vladimir Đorđević, Ilija Ivanović, Slađana Zrnić i Ana Vinčić.

Predstava je premijerno izvedena 17. decembra prošle godine.

- Hajnrih fon Klajst bio je omiljeni Kafkin pisac - navodi rediteljka. - Apsurd i paradoks pojmovi su koji ih spajaju po bliskosti, kao i poseban smisao za humor, onaj prožet jezom, kafkijanski - klajstovski. "Razbijeni krčag" Klajst je nazvao vesela igra. Tu odrednicu doživljavam ironično, jer je "Razbijeni krčag" u svojoj suštini mračna satira o korumpiranosti sudstva, o dijaboličnom sistemu koji perpetuira nepravdu, i počiva na samodovoljnosti, birokratskoj oholosti, i nasilništvu. Klajstovi visoko postavljeni ideali o moralnom napretku čoveka, životu u istini i pravdi kao vrhunskim vrednostima, bili su u sukobu sa stvarnošću. Nesavršeni svet bola, nepravde koji liči na đavolji vodvilj, napustio je svesnim radikalnim činom volje. Ubio se.

Da napiše "Razbijeni krčag", Klajsta je inspirisao jedan stari bakrorez sa prizorom suđenja, a Tanju Mandić Rigonat su, kako kaže, inspirisale slike Biljane Đurđević, koje su se pojavile u svesti rediteljke dok je čitala dramu. Odabrane slike ove umetnice postale su deo predstave, tako što bivaju projektovane na sceni, čime je autorka "omogućila da kroz njih proviri, gleda nas i progovori boginja pravde", smatra rediteljka predstave.

- Ovo gostovanje je nastavak dobre saradnje Narodnog pozorišta Republike Srpske iz Banjaluke i Narodnog pozorišta u Beogradu, koja traje i koja nas obostrano raduje - ističe Ljubiša Savanović, umetnički direktor banjalučkog teatra koji tumači lik sudskog savetnika Valtera u predstavi "Razbijeni krčag", a o njoj navodi:

- To je jedna mračna komedija koja se bavi problemom nasilja nad ženama i korupmiranim sudstvom koje unesrećuje pojedince i društvo u celini. Komad je, nažalost, vrlo aktuelan i kod nas i mislim da publika odlično reaguje na predstavu jer sve ove probleme prepoznaje kao svoje.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

ŠEŠELJ O SUKOBU S MRSKIM NEPRIJATELJEM: Ne dam ni 100.000 dinara