U GALERIJI KULTURNOG CENTRA BEOGRADA IZLOŽBA: Žene trpe najveće nasilje

Миља Краљ

18. 08. 2020. u 18:00

PRIZORI univerzalnog stradanja, patnje i bola čovečanstva koji naizmenično blede i onda nanovo u kriznim, konfliktnim i ratnim vremenima izranjaju iz prošlosti, pojavljuju se na slikama Simonide Rajčević. Uz izložbu slika i objekata umetnice i vanrednog profesora Fakulteta likovnih umetnosti, u Likovnoj galeriji Kulturnog centra Beograda, ovo je zapisala Jelena Petrović, teoretičar umetnosti, istraživač, kustos i profesor na fakultetu u Beču.

У ГАЛЕРИЈИ КУЛТУРНОГ ЦЕНТРА БЕОГРАДА ИЗЛОЖБА: Жене трпе највеће насиље

Foto privatna arhiva

Postavka, kojom dominiraju džinovske ruke Brusa Lija i doslovno sa ulaza "grabe" posetioca, a čine je i platna velikih dimenzija na kojima su prizori mučeništva iz istorije umetnosti u savremenoj interpretaciji (El Grekov Isus, sa platna "Sveto trojstvo", Karavađovi Sveti Sebastijan i David sa glavom Golijata, Zurbaranov prikaz Hrista kao Božjeg jagnjeta), ponela je naziv - "Lažni bol".

U prethodnom ciklusu slika "Čudni talasi", autorka se bavila ljudskom smirenošću, pa se nameće pitanje kako je odatle stigla do bola koji je emotivna potka predstavljenih slika.

- Ljudsko prevazilaženje je možda nešto što povezuje ove dve izložbe - objašnjava, za "Novosti", Simonida Rajčević. - Narativna ideja izložbe "Čudni talasi" bio je taj osećaj pasivnosti i bespomoćnosti pojedinca u društvu, izloženost i osetljivost tela, kao i mogućnost da se iz ovih osećanja proizvede nešto sasvim suprotno.

Odrastanje u socijalizmu

DIREKTNOST pop kulture koja je bila toliko neophodna i toplo prihvaćena šezdesetih, kao odmak od društvenog i političkog ponora za generaciju koja je želela da menja, nešto je što sam oduvek prepoznavala - kritika ili predstava konzumerizma i korišćenje reklama mi nije bila bliska. To ima veze sa odrastanjem u socijalističkoj zemlji - smatra umetnica rođena 1974. u Beogradu, a koja je do sada izlagala na brojnim samostalnim i grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu.

Tema bola je neraskidivo vezana sa nasiljem i agresijom, a prema mišljenju ove autorke njima su najviše izloženi, i najviše ga trpe u našoj zemlji - žene:

- Slede svi ostali društveno označeni kao slabi, nemoćni, siromašni. Verujem da je tako i drugde, samo su odnosi moći još komplikovaniji.

Foto privatna arhiva

Na pitanje zašto je bol iz naslova lažan, odgovara:
- Nije bol iz naslova lažan - naslov je "Lažni bol". U pitanju je sintagma. Ona ovde služi da otvori temu koju predlažem i navede osobu, koja je u tom trenutku publika, na razmišljanje o različitim mogućnostima rezonovanja u odnosu na ovu sintagmu.
Ruke Brusa Lija oko kojih se "vrte" prizori bola, direktna su veza autorke sa pop kulturom.

- Pop kultura je deo mog života i odrastanja, bitna mi je od detinjstva - kaže umetnica. - U odraslom dobu je deo moje umetničke prakse, kako kroz predloške koje koristim, tako i stilski, kada koristim pop estetiku da na nešto ukažem kroz taj kanal, koji masovnije i direktnije komunicira sa publikom srednjeg ili starijeg doba.

O mogućim novim značenjima motiva preuzetih sa slika El Greka, Karavađa, Zurbanova, na njenim delima, sagovornica govori:
- Značenja poznatih dela na čije delove referišem su deo istorije umetnosti i mnogo naučnih dela je o tome napisano kroz nekoliko vekova. Istorija za nas uvek ima predznak istine jer je tako učimo i prihvatamo. Ako sa druge strane pokušamo da mislimo o samim delima, a ne njihovom tumačenju u bilo kom periodu, to nam postaje koplikovano. Idući unazad stalno se sudaramo sa velikom količinom istorijskih podataka koji oblikuju naše mišljenje o periodu nastanka dela i životu autora dela, njegovih političkih i društvenih pozicija.

Foto privatna arhiva

Kako navodi Simonida Rajčević, uz upotrebu prizora sa ovih slika poznatih autora, uvela je i zamenu:
- Koristila modela savremenika, a sve to kroz kadriranje ruku sa ovih dela koje su u položaju mučenja ili mučitelja - zaključuje sagovornica.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (2)

PREVARIO JU JE 92 PUTA DOK JE BILA TRUDNA! Evo šta je Nejmaru sada uradila devojka koja mu je rodila dete