DNEVNIK ZABLUDA: Linijski parkovi

Slobodan Maldini

22. 12. 2020. u 09:33

I pored želje da učestvujem na istorijski važnom konkursu za urbanističko rešenje beogradskog Linijskog parka na potezu od Savskog pristaništa duž obale Dunava sve do Pančevačkog mosta, sa neozbiljno kratkim rokom od 45 dana, nisam mogao jer je raspisivač ovo nadmetanje namenio isključivo učesnicima mlađim od 40 godina!

ДНЕВНИК ЗАБЛУДА: Линијски паркови

Haj Lajns, Njujork / Foto Dan Ngajen, Vikimedija komons

Mimo Zakona o javnim nabavkama, neodgovorno se poigravši projektom u startu vrednim 55 miliona evra, gradski čelnici doneli su diskriminatornu odluku da za projektovanje strateški važnog linijskog parka budu angažovani "mladi talenti".

Ujedno, odbacili su mogućnost da isti posao uradi prethodno pozvani zainteresovani ponuđač - njujorški studio Diler Skofidio + Renfro, čiji su predstavnici 2019. lakoverno doleteli iz Njujorka u Beograd ne bi li potpisali ugovor. Ali, zašto je ovaj u svetu najreferentniji biro za projektovanje linijskih parkova, u našoj čaršiji apsurdno izgubio posao u konkurenciji sa žutokljunim lokalnim arhitektima? Šta je projektovao ovaj kultni studio i šta su linijski parkovi?

Linijski park Haj Lajn, biroa Diler Skofidio + Renfro i partnera, je ozelenjena bivša železnička staza u Njujorku, na Zapadnom Menhetnu. Ova napuštena gradska pruga redizajnirana je kao "živi sistem" na osnovu teorije i prakse pejzažne arhitekture, urbanog dizajna i ekologije. Od otvaranja 2009. godine, Haj Lajn je postao ikona savremene pejzažne arhitekture. Rađen je na iskustvu Promenade Plante, prvog ovakvog šetališta sagrađenog u Parizu na neiskorišćenoj železničkoj pruzi davne 1993.

Šetalište Seulo 7017 otvoreno 2017. u Seulu dizajnirali su na površini nekadašnjeg gradskog nadvožnjaka arhitekti roterdamskog biroa MVRDV, sadeći na njemu 25.000 stabala drveća, grmlja i cveća. Long Roud Daikanjama je linijski vrt u srcu Tokija na mestu napuštene nadzemne linije metroa, a nazivaju ga "Tokijskim Bruklinom". U Čikagu je sagrađen Blumingdejl, u Roterdamu Luhtsingel, Guds Lajn u Sidneju. Ali, kako su uticali linijski parkovi na urbanu sredinu?

Njujorški Haj Lajn doveo je do neviđenog rasta cena obližnjih nekretnina. Uloženih 187 miliona dolara u projekat vraćeno je za samo godinu dana. Visoka isplativost nastupila je zahvaljujući pratećem povećanju poreza na imovinu podstaknutom ubrzanim razvojem nekretnina na tom području, čija je vrednost udvostručena u odnosu na okolinu.

Međutim, njujorški model nije zaživeo na brojnim replikama, pre svega zbog grešaka planera i neiskustva projektanata. Zbog neisplativosti, zaustavljena je gradnja Čapultepek koridora u Meksiko Sitiju i londonskog Garden Bridža. Hofbogen u Roterdamu je zaglibio u finansijske nevolje, dok je Pti Sentir u Parizu stavljen na led. Ali, na njujorškoj Donjoj istočnoj strani koncept linijskog parka ide korak dalje, gde kompanija "Lou Lajn" gradi prvi podzemni park na svetu!? Da li će i Beograd krenuti ovim putem?

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (0)

FLIXBUS UVODI NOVE LINIJE U SRBIJI: Širi se mreža udobnih, bezbrižnih i pristupačnih putovanja autobusom