Igrolika nastava u udžbeniku za Svet oko nas

Promo

22. 03. 2023. u 16:00

Odgovor na pitanje koliko i u kojoj meri je igra u nastavi važna i zastupljena, a sve sa ciljem lakšeg prevazilaženja izazova koji se nalaze pred učenicima prvog razreda, dobićemo u novom udžbeničkom kompletu za Svet oko nas, Izdavačke kuće Klett.

Игролика настава у уџбенику за Свет око нас

Foto: Promo

Odavno se pokazala potreba da se nastava obogati igrolikim sadržajima ali konkretnog rešenja u didaktici nije bilo. Igra u nastavi ne znači neozbiljnost, već priliku da se učenicima u svetu igre sadržaji približe na zanimljiv način. Učenje putem igre razvija dobar odnos prema školi i školskim obavezama jer je ključ u motivaciji, a igrolike aktivnosti upravo to pružaju.

Jedno od polazišta autora da učenike uvedu u predmet Svet oko nas kroz igrolike aktivnosti značajno može uticati da već od prvog razreda ovaj predmet dožive rasterećujuće.

Složićemo se da se učenici previše brzo uhodavaju u školske aktivnosti. U školu kreću sa radošću, ali istraživanja pokazuju da već od drugog razreda, a posebno u trećem, škola počinje da bude opterećenje. Pred učitelje se stavlja ogroman izazov da odgovore zahtevima novih generacija i da motivišu učenike, a u svetu tehnologije sve je teže odgovoriti tim zahtevima. Jedno od najboljih rešenja je uvesti ih u svet igre. To je svet u kom učitelji mogu pronaći dodirnu tačku sa svojim učenicima. Kako je udžbenik osnovno nastavno sredstvo, kao dodatni podsticaj učenicima i podršku učiteljima ponudili smo zanimljiv koncept za sistematizaciju gradiva. Kao učitelji sa dugogodišnjom praksom, poželeli smo da koncept novog udžbenika učenike zadrži u svetu igre i da im omogući sticanje znanja bez početnog otpora. Nije nam bila ideja da ponudimo sadržaje zabave, već da ponudimo koncept kojim igrolika nastava dobija pedagoški karakter – objašnjavaju Sanela Krstić i Tanja Vitas, autorke novog udžbeničkog kompleta Svet oko nas Izdavačke kuće Klett.

Kako kažu naše sagovornice, prilikom definisanja igrolikih aktivnosti oslanjali su se na ishode učenja predmeta.

Kako sam po zanimanju i vaspitač, shvatila sam da se učenici predškolskog uzrasta sadržaje koji su bliske sadržajima prvog razreda usvajali sa lakoćom kroz igrolike aktivnosti. To je bio još jedan motiv da koncept za sistematizaciju gradiva pod nazivom Razotkrivalica pronađe značajno mesto u našem udžbeniku. Da bi u potpunosti ostvarili nastavnu funkciju postavili smo pravila igre i dali jasne instrukcije. Naš didaktički cilj je bio da učenici rešavanjem asocijacija, razvijanjem govora, podsticanjem saznajnih aktivnosti i samovrednovanjem, dolaze do znanja, a u isto vreme ostvaruju propisane ishode – dodaje Krstić.

Foto: Promo

Koncept Razotkrivalica je realizovan na kraju svake nastavne teme. Svaka nastavna tema ima svoju boju. Na kraju udžbenika se nalaze kartoni u boji teme na kojima se nalaze kartice koje treba iseći. Učenici se na taj način lakše snalaze u odabiru kartona koji odgovara određenoj temi. Na karticama na talonu se nalaze asocijacije. Ideja asocijacija dodatno motiviše učenike i podstiče niz misaonih procesa uključujući i logičko razmišljanje. Učenici rešavaju asocijacije i preklapaju ih odgovarajućim ključnim rečima. Ključne reči su na kartonu. Kada poklope sve kartice sa talona odgovarajućim ključnim rečima, sledeći korak je samostalno objašnjavanje svake ključne reči. Najpre, učenik objašnjava na svoj način ključnu reč, a zatim okreće karticu na čijoj poleđini se nalazi objašnjenje. Na takav način učenik samovrednuje obrazovna postignuća. Analizom objašnjenja dobija jasnu povratnu informaciju o stepenu usvojenosti znanja. Ono što je posebno značajno, dobija priliku da se osposobljava već od prvog razreda za samovrednovanje svojih i tuđih postignuća što je jedan od standarda za kvalitetnu i savremenu nastavu. U donjem delu svake kartice na talonu se nalazi krug. Ukoliko je objašnjenje tačno, učenik upisuje štiklir u krug. Ukoliko objašnjenje nije tačno, kartice se vraćaju i igru. Ne postoje pogrešni odgovori, što doprinosi osnaživanju učenika i pomaže im da izgrade samopouzdanje.

Foto: Promo

Učenici jednostavno nastave igru bez osećaja da su našto pogrešili. Dobijaju priliku da igru igraju koliko god puta žele, pojedinačno ili u paru. Igranjem igre u paru razvijaju se od prvog razreda saradnički odnosi koji su ključna kompetencija za celoživotno učenje. Igranjem igre koliko god puta im je potrebno do potpunog usvajanja sadržaja učenici gube osećaj straha od greške. Stiču znanja bez svesti da uče. Ono što je posebno važno jeste da učenici kroz ovakvu igroliku aktivnost dobijaju priliku da napreduju svojim tempom i u skladu sa svojim mogućnostima. Sve ključne reči su u direktnoj vezi sa ishodima teme, a učenici se na nesvakidašnji način pripremaju za proveru znanja igrajući igru sa dominantnim pedagoškim značajem – zaključuje Vitas.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

Nova dimenzija života u delu Beograda koji se budi iz sna