VELIKO ASTRONOMSKO OTKRIĆE: Zemlja ima i kvazimesec

Novosti online

01. 06. 2023. u 00:25

ČINI se da su astronomi otkrili novog Zemljinog pratioca u svemiru.

ВЕЛИКО АСТРОНОМСКО ОТКРИЋЕ: Земља има и квазимесец

Foto: Free Images Pixabay

Nova studija otkrila je postojanje još jednog takozvanog kvazimeseca koji kruži oko Zemlje. Taj kvazimesec, nazvan 2023 FW13, otkriven je pomoću teleskopa „Pan-STARS“ na Havajima i jedan je od retkih poznatih svemirskih objekata te vrste.

Naučnici veruju da je 2023 FW13 prisutan u blizini Zemlje od 100. godine pre nove ere i da će nastaviti da orbitira tako još otprilike 1.500 godina. Na sreću, ni 2023 FW13 ni drugi Zemljin kvazimesec, nazvan 469219 Kamo’oalewa, ne predstavljaju nikakvu pretnju životu na našoj planeti.

Čini se da kvazimeseci kruže oko Zemlje slično prirodnom Mesecu, s tom razlikom što su oni gravitaciono vezani za Sunce, a ne za Zemlju. Za razliku od našeg Meseca, 2023 FW13 kruži daleko izvan uticaja Zemljine gravitacije.

Alan Haris, viši naučnik u centru „Spejs sajens institjut“ u Bolderu, u američkoj saveznoj državi Kolorado, objašnjava da Zemlja nema značajnu ulogu u kretanju kvazimeseca 2023 FW13 i navodi da ni na koji način nije povezan sa Zemljom osim slučajno.

2023 FW13 je prvi put opažen 28. marta, a kasnije je njegovo postojanje potvrđeno s više teleskopa. Iako je njegova veličina neizvesna, procene sugerišu da je prečnika između devet i 15 metara, što je kudikamo manje od našeg Meseca. On prati izduženu orbitu oko Sunca i potrebno mu je približno isto vreme kao i Zemlji da završi svoje putovanje oko naše zvezde. Ta orbita se proteže na pola puta do Marsa i na pola puta do Venere.

Zemlja ima i druge poznate svemirske pratioce, uključujući pomenute kvazisatelite. Ti pratioci obično idu stabilnom putanjom oko Zemlje nekoliko decenija pre nego što je napuste. Međutim, 2023 FW13 je jedinstven jer je ostao u svom kvazistanju vekovima i nastaviće to da čini još 15 vekova, naglašava Toni Dan, amater astronom koji je napravio i onlajn simulator kretanja novog Zemljinog kvazimeseca.

Još jedan poznati Zemljin kvazisatelit, 469219 Kamo’oalewa ili 2016 HO3, otkriven je u aprilu 2016. godine. Taj svemirski kamen, za koji se procenjuje da ima prečnik do 100 metara, ostaće u svojoj orbiti još otprilike 300 godina. Nedavna studija sugeriše da bi 469219 Kamo’oalewa mogao da bude drevni fragment našeg Meseca na osnovu njegovog sastava koji podseća na minerale pronađene u lunarnim stenama iz misije NASA „Apolo“, preneo je „Dejli mejl“.

sputnikportal.rs