DOKAZ O ŽIVOTU NA MARSU? NASA žuri sa vraćanjem na Zemlju uzorka

Predrag Stojković

27. 07. 2024. u 00:00

OTKRIĆE NASA-inog rovera Perseverans o steni na Crvenoj planeti koja potencijalno ima tragove mogućeg života izaziva uzbuđenje u naučnoj zajednici i novu hitnost za misijom vraćanja uzoraka sa Marsa na Zemlju.

ДОКАЗ О ЖИВОТУ НА МАРСУ? НАСА жури са враћањем на Земљу узорка

Foto Tanjug/AP

NASA-in rover Perseverans nedavno je otkrio intrigantnu stenu u obliku vrha strele na Marsu, nagoveštavajući potencijalni drevni mikrobiološki život. Ta stena, pronađena u koritu doline Neretve, unutar kratera Jezero, pokazuje hemijske potpise i strukture koje podsećaju na fosilizovane mikrobne zapise Zemlje. Iako to nije nepobitan dokaz postojanja života na Marsu u prošlosti, otkriće je uzbudilo naučnike, piše portal Arstehnika.

-Te tačke su veliko iznenađenje. Na Zemlji su ove vrste karakteristika u stenama često povezane sa fosilizovanim zapisima mikroba koji žive pod zemljom, rekao je Dejvid Flaneri, astrobiolog i član naučnog tima Perseverance na Tehnološkom univerzitetu u Kvinslendu u Australiji.

Stena je nazvana Chevaya Falls i skenirana instrumentom SHERLOC, a šarene mrlje koje sadrže gvožđe i fosfat ukazuju na hemijske reakcije koje su mogle da održe život mikroba. Međutim, ovo još uvek nije direktan dokaz života.

Na Zemlji, mikrobi mogu dobiti energiju iz sličnih hemijskih reakcija. Prisustvo organskih hemikalija na vodopadima Čevaja sugeriše mogući izvor energije za mikrobe na Marsu. Iako ovo ukazuje na drevnu mikrobnu aktivnost u marsovskoj reci, to i dalje ostaje samo nagađanje.

NASA-ina skala sa sedam tačaka CoLD (Confidence of Life Detection) procenjuje vanzemaljski život. Otkrivanje ovih mesta je samo prvi korak, dok naučnici moraju isključiti nebiološke uzroke i identifikovati dodatne signale za poverenje u život izvan Zemlje.

-Taj kamen smo uhvatili laserima i rendgenskim zracima i snimali ga bukvalno danonoćno iz skoro svakog ugla koji se može zamisliti. Naučno, Perseverans nema više šta da pruži, kaže Ken Farli, naučnik projekta Perseverans.

Ovo otkriće podstiče NASA-ine napore za misiju vraćanja uzoraka sa Marsa na Zemlju. Prethodni plan od 11 milijardi dolara bio je preskup. Sada NASA želi da sarađuje sa industrijom radi pristupačnijeg i pravovremenog rešenja. Stene poput onih sa vodopada Čevaja naglašavaju potrebu za naprednim laboratorijskim studijama na Zemlji.

(sputnikportal.rs)