OTKRIVENO 2.000 DREVNIH VIRUSA: Naučnici istraživali glečer na Himalajima - neki stari 41.000 godina

Predrag Stojković

29. 08. 2024. u 00:11

NAUČNICI su otkrili ostatke više od 1.700 virusa u ledu glečera na Himalajima, u zapadnoj Kini. Većina ovih virusa nije poznata naučnicima, a neki su stari 41.000 godina.

ОТКРИВЕНО 2.000 ДРЕВНИХ ВИРУСА: Научници истраживали глечер на Хималајима - неки стари 41.000 година

Foto: Shutterstock

Sa ovim otkrićem broj virusa iz glečera porastao je oko 50 puta, prenosi portal YaleEnviroment360.

-Ovo otkriće u najmanju ruku sugeriše potencijalne veze između virusa i klimatskih promena, rekao je Žiping Žong, stručnjak Državnog univerziteta Ohaja i glavni autor istraživanja.

Naučnici veruju da je zagrevanje eliminisalo neke uobičajene viruse, a da su novi vetrovi doneli viruse iz daljine, možda sa Arktika i Bliskog istoka.

Kako se navodi, virusi iz glečera verovatno su uticali na druge mikrobe, što je dovelo do promena u lancu ishrane. Istraživači kažu da bi virusi iz glečera mogli da daju više podataka o tome kako se život razvijao tokom ranijih promena.

Glečeri arhiviraju informacije o klimi i ekosistemima, uključujući i mikroorganizme. Međutim, dugoročna ekogenomska dinamika ili biogeografija dobro očuvanih virusa i njihovih paleoklimatskih veza ostala je neistražena.

-Koristili smo metagenome da rekonstruišemo genome virusa, koji su se razvijali tokom tri ciklusa kada se klima menjala iz hladne u toplu tokom više od 41.000 godina, a koji su očuvani u glečeru Gulija na Tibetanskoj visoravni. Izvukli smo genome 1.705 taksonomskih jedinica. Zajednice virusa se značajno razlikuju tokom hladnih i toplih klimatskih uslova, a najrazličitija zajednica postojala je pre oko 11.500 godina tokom velike klimatske tranzicije iz postlednje glacijalne faze u holocen, navodi se u studiji objavljenoj u Nejčr džiosajens.

Iako istraživači upozoravaju da su mnogi virusi koji se oslobađaju topljenjem glečera opasni, virusi otkriveni u glečeru Gulija ne predstavljaju opasnost, tvrde naučnici. Kako kažu, ovo rade da bi imali više podataka o njima kada se glečeri otope.

-Led glečera je veoma dragocen i mi nemamo često velike količine materijala potrebnih za istraživanje virusa i mikroba, rekao je Žong.

(sputnikportal.rs)