NEMA VIŠE GRANICE DO DUBROVNIKA: Večeras prvi putnici prelaze preko novog Pelješkog mosta, koji su gradili Kinezi

J. Kebler, od stalnog dopisnika Zagreb

26. 07. 2022. u 08:50

POSLE manje od četiri godine gradnje večeras kreću prvi putnici preko Pelješkog mosta, najveće hrvatske investicije poslednjih pedesetak godina.

НЕМА ВИШЕ ГРАНИЦЕ ДО ДУБРОВНИКА: Вечерас први путници прелазе преко новог Пељешког моста, који су градили Кинези

Foto AP

Most je deo projekta "putne povezanosti sa južnom Dalmacijom" i predstavlja najvažniji geostrateški projekat od nacionalnog interesa, jer je njegovom izgradnjom uspostavljen teritorijalni kontinuitet hrvatske teritorije.

Most dug 2.404 metra i visok 55 metara izgradili su Kinezi, poštujući rokove uprkos koroni, a gotovo sav materijal dopremljen je brodovima iz Kine do Malostonskog zaliva.

Pelješki most ujedno je i prvi projekt finansiran novcem Evropske unije koji su realizovali Kinezi, uprkos otporima mnogih u Briselu kada je Hrvatska izabrala najjeftiniju kinesku ponudu. Ukupna vrednost projekta procenjivana je na 420,3 miliona evra i uključuje izgradnju mosta, pristupnih puteva i obilaznice kod Stona.

Više od 800 radnika danonoćno je gradilo most, a stanovnici Komarne, odakle se most diže prema Pelješcu, kažu da nikada nisu imali tako dobre goste, koji sve vreme nisu napravili ni najmanji incident. Izgradnjom mosta spojena je hrvatska teritorija i više do Dubrovnika neće morati da se prelazi granica sa BiH kod Neuma.

Bilo je mnogo prepreka da most bude izgrađen. Pandemija korone na trenutak je usporila izgradnju, ali je kineska kompanija "Čajna roud end bridž" uložila neverovatan napor da se u roku obavi komplikovani posao izgradnje mosta sa temeljima na stotinu metara dugačkim čeličnim cevima koje su zabijene u morsko dno. Most je tako čvrst da će odolevati snažnim vetrovima, kao i mogućim zemljotresima koji su česti u tom kraju. Na gradnji mosta pomagali su alpinisti, a angažovana je i najveća plovna dizalica na svetu kineske proizvodnje, "Ksong Čeng 1", sa koje su kineski radnici zabijali pilone u morsko dno.

I dok još most nije pušten u promet vrtoglavo su porasle cene zemljišta oko Komarne i na Pelješcu. Biće to, veoma brzo, najatraktivnija turistička sredina na Jadranu, jer je u planu izgradnja mnogih manjih puteva, hotela i raznih turističkih sadržaja.

A kao po običaju, u Hrvatskoj se vode duge rasprave ko je zaslužan za izgradnju mosta, da li SDP ili HDZ, s tim da mosta verovatno ne bi bilo da sadašnji premijer Andrej Plenković nije uporno lobirao u Briselu i uveravao evropske lidere u potrebu spajanja hrvatske teritorije posle gotovo 300 godina, još od vremena Mletaka.

DODIK MNOGO POMOGAO

BOŠNjAČKI političari su se bunili da velkiki brodovi neće moći da plove do Neuma. Hrvatima je pomoglo i zalaganje Milorada Dodika i Republike Srpske da se prevaziđu politički nesporazumi u BiH i da vođstvo Evropske unije usvoji argument da visina mosta omogućava prolazak i najvećim brodovima.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (5)

ZAVRŠNI TURNIR KUPA SRBIJE: Mogući večiti derbi u finalu