ŠTA SE DEŠAVA SA LJUDIMA ZAROBLJENIM U PODMORNICI: Kako se bore za život u ovoj ekstremnoj situaciji
VETERAN američke mornarice upozorio je na jezive zdravstvene efekte zarobljenosti u podmornici samo nekoliko nedelja pre nego što je podmornica Titan nestala.
U naučnom radu objavljenom u medicinskom časopisu prošlog meseca, doktor Dejl Mol, bivši direktor za podvodnu medicinu, detaljno je opisao "neprijateljsko" okruženje na komercijalnim podmornicama, na kojima su putnici suočeni sa iscrpljivanjem zaliha kiseonika, visokim nivoom toksičnog ugljen-dioksida i niskom temperaturom.
Trka sa vremenom
Pretpostavlja se da podmornica Titan ima čistač ugljen-dioksida za uklanjanje viška toksičnog gasa koji se nakuplja kada putnici dišu u skučenom prostoru, ali u većini plovila, pa i ovde, on ima ograničen kapacitet. Postoji i rizik od hipotermije zbog niskih temperatura u dubinama okeana, kao i hiperventilacije izazvane napadima panike, koji mogu potrošiti više vrednog kiseonika.
Rad doktora Mola objavljen je u naučnom časopisu 29. maja, samo 20 dana pre nego što je podmornica Titan izgubila kontakt sa svojim matičnim brodom, a podmornici je sada ostalo još samo 40 sati kiseonika, navela je američka obalska straža.
Doktor je rekao da je sada u pitanju trka sa vremenom da se spasu putnici, ako već nisu mrtvi.
Brod Titan, koji je bio u poseti olupini Titanika, potopljen je u nedelju u 8 ujutro po istočnom vremenu oko 400 milja jugoistočno od Sent Džonsa, Njufaundlend. Izgubio je kontakt sa svojim matičnim brodom u 9.45 ujutro - sat i 45 minuta nakon ronjenja. Pet turista koji su krenuli u posetu olupini Titanika - uključujući britanskog milijardera, francuskog stručnjaka za pomorstvo, britanskog biznismena i jednog od najbogatijih ljudi Pakistana i njegovog sina - suočavaju se sa pretnjom od nestajanja kiseonika i ekstremne hladnoće na 3,8 kilometara ispod površine.
Postoji šansa da bi Titan mogao biti blizu površine okeana - ali pošto su putnici bili zatvoreni unutar glavne kapsule sa 17 vijaka koji se mogu otvoriti samo spolja, oni su zarobljeni i mogli bi se ugušiti ako uskoro ne budu pronađeni.
Glavni problem ugljen -dioksid
- Zarobljena posada u potopljenom brodu ili podmornici suočava se sa mnogim fiziološkim izazovima, uključujući toksične gasove, izloženost povišenim pritiscima okoline i hipotermiju. Kada su ljudi zatvoreni u hermetički zatvorenom prostoru, većina pomisli na kiseonik, ali ugljen-dioksid je zapravo veća briga. U podmornici imaju neki sistem za čišćenje ugljen-dioksida. Ali ako im baterija ne bi radila, onda taj sistem više ne bi funkcionisao - kaže doktor i dodaje:
- Kada ljudi unutra udišu kiseonik, oni će izdisati kiseonik, a on će "pasti" sa 21 na 17 procenata kiseonika. Ali oni će izdisati i ugljen-dioksid, a taj ugljen-dioksid se mora ukloniti jer u suprotnom postaje toksičan. Ljudima unutra će biti teško da dišu, disaće sve teže i dublje. Potom će početi da ih boli glava, a onda će uslediti nesvestica. Sve veći nivo ugljen-dioksida je ono što prvo ubija ljude kada su u hermetički zatvorenoj sredini, a ne nivo kiseonika. To je kao da stavite torbu preko glave.
Doktor kaže da je hipotermija još jedan značajan rizik za one na podmornici.
- Unutar takve male podmornice, elektronska oprema na brodu će proizvoditi unutrašnju toplotu, a ljudi će proizvoditi toplotu jer to nije baš veliki prostor. Međutim, u kontaktu sa okeanom, tamo će brzo postati prilično hladno. Prosečna temperatura okeana je 5 stepeni Celzijusa. U početku će putnici početi da drhte da bi pokušali da generišu toplotu, koja troši više kiseonika. Uskoro će izgubiti sposobnost da koriste ruke i onda će postepeno pasti u nesvest - pojasnio je.
Katastrofalna nesreća
On kaže da je pod vodom mogla da se desi i nesreća koja je ličila na "katastrofalno puknuće posude pod pritiskom".
- To se dešava tako brzo da stvarno ne biste znali šta se dogodilo. Da je to bio slučaj, oni koji su bili na brodu bi odmah umrli - dodao je on.
Takođe, u situaciji u kojoj se nalaze, putnici podmornice će se takođe verovatno uspaničiti. Simptomi napada panike uključuju ubrzan rad srca, kratak dah, drhtanje i napetost mišića, a ljudi mogu da osećaju vrtoglavicu, mučninu i vrtoglavicu, drhtanje i znojenje. Putnici mogu početi da dišu ubrzano i duboko, što može izazvati previše izdisanja ugljen-dioksida uz premalo udisanja kiseonika. Sve ovo može dovesti do hiperventilacije, zbog čega se osećate kao da ćete se onesvestiti.
(Blic)
Preporučujemo
NOVE SVETSKE SILE UKLjUČILE SE U SUKOB U UKRAJINI: "Dve na strani Putina, dve žestoko protiv Rusa"
SUMNjE u podršku SAD Ukrajini u slučaju pobede Donalda Trampa na predsedničkim izborima mučile su sve one kojima je cilj da se Kijev obrani od ruske agresije. Tramp je pobedio i tek treba videti u kom će smeru krenuti njegova politika, ali sva ta dešavanja zasenila su drugi važan odnos u tom, ionako komplikovanom, odnosu.
22. 11. 2024. u 09:14
RUSIJA POSTALA GLAVNI "IGRAČ" U EVROPI: Ovo se desilo prvi put od proleća 2022. godine
RUSIJA je u septembru prvi put od proleća 2022. postala glavni snabdevač gasom Evropske unije, prenosi RIA Novosti, pozivajući se na podatke Evrostata.
21. 11. 2024. u 11:32
SKANDAL TOKOM POSETE Snimak Makrona: "Oni su totalni kreteni", rekao posle povika da je "Francuska odgovorna za krvoproliće"
"ONI si potpuni kreteni", rekao je francuski predsednik Emanuel Makron o prelaznom telu i dodao da "nikada nisu smeli da ga smene".
22. 11. 2024. u 13:07 >> 13:17
Komentari (2)