ŽIVOT FRANCUZA UZ OPREZ I DIGITRON: Terorističke pretnje i inflacija izmenile navike Francuza

Sve češće Francuzi poslednjih meseci, kada krenu u prodavnicu, posežu za aplikacijom digitrona na svojim mobilnim telefonima. Sada cene pažljivo čitaju gotovo svi, a ne samo oni s najnižim primanjima. Rafovi su puni, ali treba još neko to i da kupi.

ЖИВОТ ФРАНЦУЗА УЗ ОПРЕЗ И ДИГИТРОН: Терористичке претње и инфлација измениле навике Француза

Foto: Goran Čvorović

U poslednjih godinu dana, prehrambeni proizvodi poskupeli su petnaestak odsto. Pojedini artikli i 20, pa i 30. Benzin je skuplji za četvrtinu. Ne pamte ovde kada je poslednji put bilo ovako. Za razliku od susedne Belgije, plate u Francuskoj ne prate inflatornu stopu.

Rat u Ukrajini izmenio je navike. Kilogram pilećih fileta u supermarketu tako prosečno košta od 12 do 17 evra, ali nije retkost da se u samoposlugama "bio" piletina i ćuretina plaćaju i 42 evra za kilogram. Bataci, oko 8. Najjevtiniji litar suncokretovog ulja 3 evra. Isto toliko treba platiti i jabuke. Ako se tome dodaju tradicionalno skupe cene stanarina i pružanja usluga, jasno je da se svaki evro dvaput prebroji.

Prema jednom nedavnom istraživanju, čak 32 odsto ispitanih Francuza nisu u finansijskoj mogućnosti da nabave hranu, zdravu i u dovoljnoj količini, za tri obroka dnevno, dok je čak 15 odsto izjavilo da ne može sebi da priušti jedan od obroka. Čak 84 odsto je poručilo da sistematski traži jeftiniju artikle i promocije, a dve trećine se snabedva diskont-robom. Istovremeno, 43 odsto je izjavilo da ima teškoća da kupi sveže voće i povrće svakoga dana. S mesom je alarmantnije. Redovno ga ne kupuje 16 odsto, a 31 ponekad.

Da bi zadržali bar deo kupaca, proizvođači su pribegli lukavstvu, pa svoju robu često prepakuju u ambalažu s manjom gramažom, po istoj ceni. Tamo gde je bilo 12 jaja sada ih bude 10, dok su se neki sokovi "skupili" sa litar na 75 centilitara. Mnogi ne primete ovu promenu, pa se uhvate za omiljeni artikl koji je, tako, posredno, značajno poskupeo. Zbog svega je pokrenuta akcija u javnosti, da se takva "mufljuska" politika proizvođača na rafovima jasno naznači.

Nije samo inflacija promenila tradicionalni život Francuza. Poslednjih dana, naglo je porasla teroristička opasnost, pa je oprez prisutan na svakom koraku. Preko šezdeset odsto ispitanih izjavilo je da je promenilo navike u javnom prevozu. Ponovo je postalo normalno da se prvo baci pogled ispod sedišta u podzemnoj železnici ili u autobusu, a da se za usamljeni kofer, koji je dalje od sebe ostavio nenaviknuti strani turista, glasno zatraži vlasnik.

Naročito su zabrinuti roditelji koji ovih dana šalju decu u školu, probijavajući se da bi teroristi mogli tamo da izvedu napade, kao što su to već uradili, poslednji put pre nekoliko dana.   

Aktuelna psihoza mnogo utiče i na turirzam, koji predstavlja značajnu privrednu granu Francuske. Učestale lažne dojave o postavljenim bombama, obustavljeni letovi, često zatvorena vrata Luvra i dvorca u Versaju iz istih razloga, neke su pokolebali da dođu u obilazak zemlje Gala.

Pred nastupajuće raspuste za praznik Svih svetih, svi se pitaju kako će i koliko aktuelna situacija, sa dva krajnje otežavajuća faktora, kao što su inflacija i terorističke pretnje, pogoršati ekonomsko stanje, već dobro uzdrmano kovidom. Bar da lepo vreme posluži.

DOBRODOŠLI MAKAR I ŠTEDLjIVI

Na televiziji je nedavno prikazana reportaža iz pitoresknog mesta Sent Emilijon, upisanog na listu Uneskove baštine, odakle dolazi čuveno vino iz regiona Bordoa, koje u normalnim uslovima poseti preko milion turista godišnje iz celog sveta. Domaćini se, sada, brinu da ne dođe do manje posete, zbog pretnji atentatima i inflacije. Zbog poskupljenja manje se kupuju vino i suveniri, ali će biti dobro ukoliko turisti, makar i takvi, štedljivi, dođu u očekivanom broju.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (0)

TAKER KARLSON UPOZORAVA NA MOGUĆI RAT RUSIJE I SAD: Putin neće imati drugog izbora