DA LI JE AVIO INCIDENT MOGAO DA SE IZBEGNE? Avion "Alaska erlajnza" imao upozorenja i pre otpadanja vrata tokom leta

Tanjug

08. 01. 2024. u 18:12

PUTNIČKI avion aviokompanije "Alaska erlajnza", na kome je u petak došlo do incidenta u letu iznad Oregona, nije korišćen za prekookeanske letove jer mu se lampica upozorenja, koja ukazuje na problem sa pritiskom, upalila na tri prethodna leta leta.

ДА ЛИ ЈЕ АВИО ИНЦИДЕНТ МОГАО ДА СЕ ИЗБЕГНЕ? Авион Аласка ерлајнза имао упозорења и пре отпадања врата током лета

Foto: AP Photo/Elaine Thompson, File

"Alaska erlajns" odlučila je da ograniči letove tog aviona Boing "737 Maks 9", kako bi on mogao da se "veoma brzo vrati na aerodrom" u slučaju da se lampica upozorenja ponovo upali, izjavila je Dženifer Homendi, predsednica američkog Nacionalnog odbora za bezbednost saobraćaja (NTSB).

Akcije "Boinga" pale su za 9 odsto na otvaranju u ponedeljak, prvog dana trgovanja nakon incidenta. Akcije "Alaska erlajnza" pale su za 4 odsto, a "Spirit AeroSistems", koji pravi trup za Boingov avion "737 Maks", pale su za 14 odsto, navodi AP.

Homendi je upozorila da paljenje lampice možda i nije povezano sa incidentom u petak u kojem je "držač" vrata za slučaj nužde odleteo sa Boinga 737 Maks 9 dok je bio u vazduhu na visini od oko 5 km.

Lampica upozorenja se upalila tokom tri prethodna leta istog aviona: 7. decembra, 3. januara i 4. januara — samo dan pre nego što je držač vrata popustio. Homendi je rekla da nema sve detalje u vezi sa incidentom 7. decembra, ali je navela da se svetlo palilo tokom leta 3. januara, kao i 4. januara po sletanju.

NTSB je saopštio da je izgubljeni držač na vratima pronašao u nedelju blizu Portlanda u Oregonu školski učitelj, koji ga je otkrio u svom dvorištu. Istražiteljima će držač, dimenzija 66 x 121 centimetar i težine 28,5 kilograma, pomoći da otkriju kako je došlo do incidenta.

Na konferenciji za novinare, Homendi je iznela nove detalje haotičnih scena u avionu.

Od siline eksplozije i strujanja vazduha oštećeno je nekoliko redova sedišta i izolacija sa zidova aviona, a vrata kokpita su se otvorila.

Pritisak je skinuo slušalice sa glave kopilota, a i kapetan je izgubio deo slušalica.

Avion je, međutim, uspeo da se vrati u Portland, a niko od 171 putnika i šest članova posade nije teže povređen.

Nekoliko sati nakon incidenta, američka Federalna uprava za avijaciju (FAA) naredila je prizemljenje 171 od 218 aviona "Maks 9" koji su u upotrebi, uključujući sve one koje koriste "Alaska Airlines" i "United Airlines", dok ne budu prekontrolisani. Avio-kompanije još čekaju detalje inspekcije.

"Alaska Airlines", koja ima 65 letelica Maks 9, i "United Airlines", sa 79, jedine su američke aviokompanije koje lete tim modelom Boingovog 737.

"Alaska erlajns" saopštila je da je otkazala 170 letova — više od jedne petine svog rasporeda zbog prizemljenja, dok je Junajted ukinuo oko 180 letova, a druge je spasavao pronalazeći različite avione.

Let 1282 "Alaska Airlinesa" poleteo je iz Portlanda u petak u 17:07, na dvočasovno putovanje do Ontarija, u Kaliforniji. Otprilike šest minuta kasnije, komad trupa je eksplodirao dok se avion penjao na oko 4,8 kilometara.

Jedan od pilota proglasio je hitnu situaciju i zatražio dozvolu da se spusti na 3 kilometra, gde bi vazduh bio dovoljno gust da putnici mogu disati bez maski za kiseonik.

Video snimci koje su putnici objavili na mreži pokazuju zjapeću rupu na mestu gde su bila vrata obložena pločama. Aplaudirali su kada je avion bezbedno sleteo oko 13 minuta nakon eksplozije. Vatrogasci su izašli niz prolaz i zamolili putnike da ostanu na svojim sedištima dok leče povređene.

Ta letelica sišla je sa proizvodne trake i dobila sertifikat pre dva meseca.

"Maks" je najnovija verzija Boeingovog 737, dvomotornog aviona sa jednim prolazom koji se često koristi na domaćim letovima u SAD. Avion je ušao u upotrebu u maju 2017.

Dva mlaznjaka Maks 8 srušila su se 2018. i 2019. godine, pri čemu je poginulo 346 ljudi. Svi avioni Maks 8 i Maks 9 bili su prizemljeni širom sveta skoro dve godine dok Boing nije promenio automatizovani sistem kontrole leta koji je bio kriv za nesreće, podseća AP.

BONUS VIDEO - ŠOJGU IZNEO PODATKE O KONTRAOFANZIVI Ukrajina izgubila 125.000 vojnika i 16.000 komada vojne tehnike

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (0)

TOTALNO NEVEROVATNO: Otkrivena evidencija! Evo kako je Nikola Jokić trenirao kao klinac