ODZVONILO JE BENZINCIMA I DIZELAŠIMA? Direktiva u Briselu zadaje ogromnu glavobolju vozačima
Uklapajući se u opšti trend pokušaja da se smanji izbacivanje ugljen-dioksida u atmosferu, EU je svojevremeno donela direktivu koja je zadala veliku glavobolju vozačima širom Starog kontinenta.

Foto: Goran Čvorović
Pre godinu i po, u junu 2022, zemlje članice su se dogovorile o sprovođenju tzv. "paketa 55" koji podrazumeva smanjivanje emitovanja gasova koji izazivaju efekat "staklene bašte" za 55 odsto do 2030. godine u odnosu na tadašnje norme.
To se odnosilo i na automobile i kamionete koji su, prema statistici, krivci za 15 odsto izbačenog ugljen-dioksida u vazduh koji dišemo. Evropski savet i EP pronašli su zajednički jezik na istu temu u oktobru 2022, a mera je usvojena u martu prošle godine.
Konkretno, do 2021. godine limit izbacivanja štetnih gasova iznosio je 95 grama po kilometru za automobile i 147 grama za kamionete, a 2030. godine biće više nego prepolovljen. Do tada se iz saobraćaja postepeno izbacuju najstarija vozila i veliki zagađivači. Najveći broj zemalja EU uveo je postepeno približavanje ovim merama, kroz vinjete i druge oznake, zavisno od godišta automobila.
Zanimljivo je da su u Francuskoj vlasti želele da do 1. januara ove godine, što je rok koji je već istekao, potpuno zabrane vozila na dizel pogon u 11 najvećih gradova, a da slična sudbina zadesi polovne benzince 2026. koji ne ispunjavaju najnovije norme. To je protekle godine dovelo do ogromnih zaliha novih dizel vozila koja nije imao ko da kupi, dok se na hibride čekalo i po godinu dana.
Ipak, zbog ekonomske krize, vlasti su bile primorane da povuku ručnu kočnicu i s paragrafima krenu u rikverc. Ne samo da će dizeli nastaviti da se kotrljaju ulicama francuske prestonice, već je za godinu dana, do 1. januara 2025. godine, pomereno isključivanje dizel vozila registrovanih između 2006. i 2010. godine, kao i benzinaca koji su prvi put stupili na asfalt između 1997. i 2005. Procenjuje se da se to odnosi na oko 380.000 vozila. Ostali će i dalje moći da cirkulišu.
EU je, takođe, odlučila da 2035. godine u potpunosti ukine emisiju ugljen-dikoskida iz novih automobila, što znači da će se od tog datuma, teoretski, nadalje, prestati s proizvodnjom "termičkih" vozila, odnosno kola na dizel i benzinski pogon, a da će iz proizvodnih pogona izlaziti samo hibridni i električni automobili. To postavlja mnogobrojna pitanja, od toga gde će se strujom puniti ti automobili, preko dileme kako će prosečan građanin moći da kupuje ova preskupa vozila, do glavobolje gde će se organizovati "groblja" automobila. Imajući u vidu dosadašnja iskustva, nije isključeno da ta mera, kao i prethodne, zakasni. Oni proizvedeni ranije, imaće pravo da učestvuju u saobraćaju i posle tog datuma.

VEŠTAK OTKRIO JEZIVE DETALjE O DEČAKU UBICI: Evo zašto je Kosta pucao na čuvara škole, nije ga potreslo saznanje koga je sve ubio
ZAKLjUČILI smo da je Kosta bio sposoban da upravlja svojim postupcima u vreme izvršenja zločina i da ta sposobnost nije bila bitno smanjena. Postoji jedna kratkotrajna ometenost, za period u učionici za koji on kaže da nema sećanja, ali on je sve radio po planu. To ukazuje da je on upravljao svojim postupcima.
05. 06. 2025. u 17:05

"OL STAR" SE MENjA IZ KORENA, Nikola Jokić će dobiti priliku da zablista kao nikada! (VIDEO)
NBA liga je donela odluku da iz korena promeni format "ol-star" meča, potvrdio je komesar lige Adam Silver.
04. 06. 2025. u 21:50

VRTOGLAVA SUMA: Koliku nacionalnu penziju prima Ljiljana Blagojević
JEDNA od naših najistaknutijih dramskih umetnica Ljiljana Blagojević otišla je u penziju, a nalazi se među dvadesetčetvoro umetnika, koji će primaju nacionalnu penziju za doprinos kulturi.
07. 06. 2025. u 11:30
Komentari (0)