DANSKA PRVA ŠALJE KIJEVU BORBENE F-16: Ukrajinci čiste nebo gađajući dronovima i dalekometnim raketama ruske radare i pvo sisteme

Branko Vlahović - Od stalnog dopisnika - Moskva

22. 06. 2024. u 07:33

PRVE avione F-16 ovog leta Ukrajini će predati Danska i oni će stizati postepeno. Kasnije će takve avione Ukrajina dobiti i od Holandije i Belgije.

ДАНСКА ПРВА ШАЉЕ КИЈЕВУ БОРБЕНЕ Ф-16: Украјинци чисте небо гађајући дроновима и далекометним ракетама руске радаре и пво системе

Foto: Profimedia

Danska je obećala Ukrajini 19 aviona F-16, a Holandija čak 42. Ali, on će te avione davati u skladu sa time kako će Amerika ispostavljati Danskoj i Holandiji nove F-35, pošto Danci planiraju da 2025. pređu na modernije avione pete generacije F-35. Sudeći po izjavama danskog ministra odbrane Polusena, Ukrajina će ovog leta dobiti šest aviona F-16 i njeni piloti već lete nad vazdušnim prostorom Danske.

Obuka je trajala dugo, jer ukrajinski piloti nisu dobro znali jezik i trebalo im je vremena da nauče zapadnu tehniku letenja. U Danskoj se obučava i oko 50 ukrajinskih avio-mehaničara koji će se brinuti za popravke i održavanje tih aviona. Belgija je takođe obećala da će Kijevu do 2028. isporučiti 30 lovaca F-16. Sve tri zemlje su postavile uslov da Ukrajina može koristiti te avione samo na svojoj teritoriji. Kijevu je F-16 obećala i Norveška. U Rusiji smatraju da taj broj aviona koje će Kijev dobiti ne može da napravi značajnu promenu na bojnom polju.

Osim toga, Rusija ima znatno savremenije avione od F-16. Kijev ima sve manje aviona koji su prilagođeni da mogu da koriste krstareće rakete dobijene od Zapada ili one američke JASSM kojima žele da nastave da gađaju strateške objekte na Krimu kao i prigranične oblasti Rusije. Sa F-16 bi Ukrajinci mogli da još više gađaju ruske radare i puštaju navođene avionske bombe, ali bi se tada morali približiti ruskim položajima na 100 kilometara, što bi za njihove pilote bilo rizično.

Da se u Kijevu pripremaju za avione F-16 dokaz je da "čiste nebo" i gađaju dronovima i dalekosežnim raketama ruske radare i raketne PVO sisteme. Sada Ukrajinci koriste istu taktiku pomoću koje su Rusi uništili mnogo njihovih PVO sistema. Zahvaljujući tome što sada imaju dronove sa mnogo većim dometom, gađaju se ne samo radari i PVO sistemi, već i aerodromi strateške avijacije. Zbog toga se sada sve više govori u ruskim medijima da se moraju bolje zaštititi PVO sistemi.

No, Ukrajincima velike nevolje prave ruski avioni SU-34, sposobni da nose teške navođene avionske bombe, koji stvaraju haos u redovima ukrajinske pešadije na odbrambenim linijama istočnog fronta. Dronom se može uništiti tenk, artiljerijsko oružje, ili PVO sistem. Ali je razarajući efekat teške bombe mnogo veći. U Moskvi ne spore da je F-16 superioran u odnosu na stare ruske avione, ali su ruski lovci SU-30SM2 i SU-35C daleko bolji i opasniji. Avioni SU-34 koji nose teške bombe ne ulaze na prostor Ukrajine, već ih puste sa ruske teritorije do zadatog cilja. Ukrajinci sad imaju malo aviona koji su u Poljskoj osposobljeni da nose britanske i francuske rakete "storm-šedou" i "skalp". Zato su im potrebni zapadni avioni koji mogu da nose dobijene rakete, pre svega američke.

Širom sveta

AMERIKANCI proizvode F-16 od 1974. i prodali su ih u 25 zemalja. Prema pisanju portala "Flajt global", u upotrebi je 2.810 aviona F-16. Najviše ih je u SAD - 936, zatim Turskoj 243, pa Izraelu 224, Egiptu 218, Južnoj Koreji 167 i Grčkoj 153.

Nije slučajno to što ruske raketne jedinice stalno gađaju ukrajinske aerodrome na kojima bi mogli biti locirani F-16. Komandant ukrajinske avijacije Sergej Golubcov kaže da svi avioni koje dobije Ukrajina neće odmah biti prebačeni u zemlju kako ih ne bi uništila ruska avijacija. Jedan broj njih će biti u rezervi na aerodromima u susednim savezničkim zemljama gde će se i obučavati ukrajinski piloti. Predsednik Rusije Vladimir Putin je već kazao da ako avioni F-16 budu poletali na bojeve zadatke sa aerodroma u susednim zemljama, Moskva će imati pravo da ih tamo raketira i uništi.

U Danskoj, Velikoj Britaniji i SAD se obučava još dvadesetak ukrajinskih pilota. Odavno se govorilo kako će se jedan broj ukrajinskih pilota obučavati u Rumuniji u bazi "Fetesti", ali su u Bukureštu kategorički do sada odbijali da sa njihovih aerodro- ma F-16 poleću u napade na ruske položaje. Biće svakako zanimljivo kad dođe do duela F-16 sa ruskim presretačima SU-30M ili SU-35S. Ti ruski avioni su u mnogo čemu bolji, jer su moderniji i imaju radare većeg dometa od F-16.

U stranim letelicama piloti-najamnici

IZJAVA francuskog predsednika Emanuela Makrona da će Ukrajini poslati avione "miraž-2000" nije izazvala oduševljenje ukrajinskih pilota i avio-mehaničara. Ukrajinci tim avionima ne mogu da dostignu prednost u vazduhu, jer je ruski SU-35 znatno bolji od njih. Ipak, ti avioni će biti ipak korisni Ukrajincima, jer se sa njih mogu koristiti avionske rakete "skalp" i "storm šedeou". "Miraži" mogu da gađaju i sa navođenim bombama AASM, dometa do 70 kilometara.

- Francuski avioni mogu da zamene ukrajinske avione iz sovjetske epohe SU-24K, kojih je sve manje - objašnjava poznati ruski pilot general-major Vladimir Popov i dodaje da što je više različiti tipova aviona mnogo je teže njihovo održavanje. On smatra da će Francuska prvo dati pet "miraža", a zatim još maksimalno 20. Što se tiče obuke, kaže da je iskusnijim pilotima dovoljno tri meseca, a neiskusnim najmanje godinu dana, pa se sve češće govori da bi u stranim avionaima mogli da lete piloti-najamnici.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (4)

OSTAVKA? AJDE, SLEDEĆE PITANJE... Prva izjava Piksija nakon sletanja u Beograd