JEDAN KORAK DELI AMERIKU OD PORAZA: Ukidanje programa letelica 6. generacije naišlo na negodovanje vojske i stručnjaka (VIDEO)

Предраг Стојковић
Predrag Stojković

01. 07. 2024. u 07:11

ODLUKA o ukidanju programa lovca šeste generacije danas mogla bi da dovede do toga da SAD izgube sledeći rat.

ЈЕДАН КОРАК ДЕЛИ АМЕРИКУ ОД ПОРАЗА: Укидање програма летелица 6. генерације наишло на негодовање војске и стручњака (ВИДЕО)

Foto 19fortyfive.com/kineske društvene mreže

Next Generation Air Dominance (NGAD), projekat koji bi trebalo da zameni F-22 Raptor razvojem novog tipa lovca šeste generacije, pravi podele u američkoj vojsci.

Tačnije, radi se o odlaganju ili potpunom ukidanju NGAD-a, što bi predstavljalo radikalnu promenu za američko ratno vazduhoplovstvo, što su zvaničnici poput američkog sekretara vazduhoplovnih snaga Frenka Kendala ranije nazivali „vitalnim elementom“ NGAD-ove „porodice sistema“ kojoj američka služba teži da bi dominirala nad rivalskim armijama, posebno Kini.

Razlozi za odlaganje ili otkazivanje vezani su za finansijski faktor. Planirana da zameni F-22, očekuje se da će platforma NGAD biti izuzetno skupa, verovatno nekoliko puta skuplja od cene lovaca F-35.

DIFENS NjUZ: SAD PRAVE VELIKU GREŠKU AKO NAPUSTE NGAD

Debora Li Džejms, bivša sekretarka američkog vazduhoplovstva, u uvodniku potpisanom za američki list Difens njuz, ističe da bi napuštanje NGAD-a bila ogromna greška.

Ona kaže da razume zabrinutost Frenka Kendala, sadašnjeg sekretara vazduhoplovnih snaga, ali Vašington mora da pronađe rešenje za smanjenje troškova NGDA bez odlaganja ili napuštanja programa.

-Kao bivši sekretar Ratnog vazduhoplovstva, proživeo sam to i znam šta znači praviti kompromise i donositi teške odluke, radeći zajedno u hodnicima Pentagona i na Kapitol Hilu kako bismo identifikovali najbolje odluke za budućnost naše vojske. Tako da razumem izazove sa kojima se suočava sadašnje rukovodstvo, započela je ona svoj uvodnik.

Međutim, ona snažno tvrdi da administracija i Kongres moraju udružiti snage kako bi pronašli sredstva za Vazduhoplovstvo za nastavak vitalnog NGAD programa koji je rezultat opsežnog istraživanja započetog 2014. godine.

Ovo istraživanje je zaključilo da američka dominacija u vazduhu neće moći da se nastavi bez NGAD-a nakon 2030-ih, jer Kina ulaže enormno.

Kina je potvrdila da intenzivno radi na lovačkom avionu 6. generacije, konkurentu predstojećem američkom NGAD-u. Kineski avion bi trebalo da bude završen do 2035. godine.

NAPUŠTANjE PROJEKTA NGAD - GUBITAK SLEDEĆEG RATA

Debora Li Džejms, bivša sekretarka američkog ratnog vazduhoplovstva, smatra da Vašington mora da identifikuje finansijska rešenja kako ne bi odustao od programa poput bombardera 6. generacije B-21 Raider, interkontinentalne balističke rakete Sentinel ili NGAD.

Problem sa kojim se Amerikanci suočavaju je da su troškovi ovih programa trenutno visoki.

Ona veruje da SAD treba da identifikuju inovativne strategije dizajna i nabavke koje će smanjiti troškove budućih aviona šeste generacije. U tom smislu, saradnja sa odbrambenom industrijom je ključna.

-Jedina stvar koju sa sigurnošću možemo reći je da Kina ubrzano napreduje u svom programu aviona šeste generacije i da nema nikakvih finansijskih ograničenja. (…) 2030-te će doći za trenutak, tako da ne možemo priuštiti da odlažemo NGAD. Takva odluka bi značila da rizikujemo da budemo poraženi u budućem sukobu, zaključila je bivša sekretarka američkog ratnog vazduhoplovstva.

Konačna odluka o NGAD-u mogla bi biti doneta u naredne dve godine. Ali NGAD bi i dalje mogao da ostane na vidiku američkih vazduhoplovnih snaga ako se avion može nadograditi brzim tempom i ako nema visoke troškove održavanja, što predstavlja novi izazov za odbrambenu industriju SAD.

Foto @aviation_intel

Ono na šta je Debora Li Džejms govorila u svom uvodniku je „Century Series“, program koji je zagovarao bivši šef nabavke vazduhoplovnih snaga Vil Roper u kojem bi lovci imali iterativni dizajn koji bi se mogao menjati svakih nekoliko godina kao odgovor na pretnje, što nije „veoma drugačije“ od načina na koji služba razmišlja o budućnosti.

Divovi Lokid Martina i Boinga takmičili bi se u razvoju NGAD-a – budućeg američkog lovca šeste generacije koji će zameniti F-22 Raptor.

Iz Lokid Martina su krajem prošle godine objavili novu sliku svoje studije aviona NGAD, a paralelno sa njima Boing se takođe nada da će dobiti ugovor.

Podsetimo, u aprilu 2022. godine, sekretar američkog ratnog vazduhoplovstva Frenk Kendal je u izjavama za javnost takođe govorio o ceni programa. Kendal je izbegavao da iznosi brojke, ali je rekao da će procenjena cena budućeg NGDA aviona biti „nekoliko stotina miliona dolara“.

Poređenja radi, cena F-35 Lajting 2 trenutno je oko 100 miliona evra u zavisnosti od konfiguracije. Kendal je takođe nedavno izjavio da će SAD trebati oko 200 aviona da zamene F-22 Raptor.

Američko vazduhoplovstvo namerava da razvije flotu od najmanje 1.000 borbenih letelica bez posade koji će leteti zajedno sa lovcima sledeće generacije Air Dominance (NGAD) i petom generacijom F-35, koji nose rakete ili drugo oružje i obezbeđuju izviđanje, nadzor i mogućnosti elektronskog ratovanja.

 

PRESKUPI F-22 I F-35

U suštini, proizvodnja F-22 Raptora, iako po nekima najboljeg aviona pete generacije na svetu, zaustavljena je upravo zbog prevelikih troškova programa. Održavanje aviona je još jedna ranjivost, troškovi ovih procesa su takođe ogromni.

Razvoj F-22 Raptora je trebalo da traje 9 godina i koštao je 12,6 milijardi dolara, ali je na kraju tih 9 godina preraslo u 19 godina i cena programa iznosila je 26,3 milijarde dolara. Dakle, jedinična cena aviona bila je 177% veća od procenjene.

Čak i sa F-35 Lajting 2, najskupljim vojnim programom u istoriji, situacija nije sjajna, ako se pređe preko tehničkih aspekata u vezi sa motorom.

F-35 je u stalnom razvoju od 2001. godine kada je ugovor dodeljen. Prema citiranom izvoru, ukupni troškovi premašuju 428 milijardi dolara, što je skoro dvostruko više od procenjene 233 milijarde dolara.

Primera radi, Kanada plaća neverovatnih 450 miliona dolara po jednom F-35 lovcu, a to je čak i manje nego što Nemačka plaća.

To je ekvivalentno skoro pet puta većoj javno objavljenoj ceni aviona, koja iznosi 98,22 miliona dolara po avionu, uključujući sve dodatne troškove, prema procenama budžeta Ministarstva odbrane SAD za fiskalnu godinu (FY) 2022, objavljene 2022. godine.

Zaista nesrećna odluka Ministarstva odbrane SAD bila je da se istovremeno razvije i nabavi F-35. Drugim rečima, svaki put kada bi se identifikovali problemi, proizvođač je morao da modifikuje čak i već sastavljene letelice, dodajući veliki procenat na cenu programa.

oruzjeonline.com

BONUS VIDEO - NUKLEARNE VEŽBE: Ruske snage vežbaju elektronsko lansiranje raketa tokom nestrateških vežbi

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

TEHNOLOŠKA REVOLUCIJA U MEDICINI ali u ovome je ključ