POGLEDAJTE – NOVI DETALJI DRAMATIČNOG OBARANJA RUSKOG SU-25: Kako su Ukrajinci iz MANPADS-a pogodili ruski jurišni bombarder (VIDEO)

Предраг Стојковић
Predrag Stojković

23. 07. 2024. u 23:00

ORUŽANE snage Ukrajine oborile su 23. jula ruski jurišni avion Su-25 u Donjeckoj Narodnoj Republici. Snimak je potvrdio uništenje letelice.

ПОГЛЕДАЈТЕ – НОВИ ДЕТАЉИ ДРАМАТИЧНОГ ОБАРАЊА РУСКОГ СУ-25: Како су Украјинци из МАНПАДС-а погодили руски јуришни бомбардер (ВИДЕО)

Foto: EPA

Su-25 Vazdušno-kosmičkih snaga Rusije oboren je MANPADS-om. Incident se navodno dogodio u pravcu Pokrovsk.

Pilot se katapultirao i odmah su ga evakuisali ruski timovi za potragu i spasavanje. Nezvanični ruski izvori su potvrdili ove izveštaje.

Uprkos brojnim tvrdnjama iz Kijeva, ovo je prva ruska letelica koja je oborena poslednjih meseci, a da za to ima konkretnih dokaza.

Su-25 je ušao u službu 1987. godine, međutim, trenutno ruske Vazdušno-kosmičke snage imaju svoju duboko modernizovanu verziju — Su-25SM3.

Foto Tanjug/AP

U Ukrajini se jurišnici koriste za razbijanje položaja Oružanih snaga Ukrajine na liniji fronta i u bližoj pozadini ukrajinske odbrane. Njihov cilj je da pruže vatrenu podršku kopnenim jedinicama. Mogu uništiti skoro svaku opremu, artiljeriju, ljudstvo, inženjerske strukture.

Napadni avioni obično ispaljuju nevođene avionske rakete i momentalno izvode manevar ispaljivanjem toplotnih zamki. Mogu se približiti meti i pokrenuti udare nekoliko puta, a zatim se vratiti na bazni aerodrom.

Avioni uglavnom rade u parovima u Ukrajini. Dok jedna letelica granatira poziciju neprijatelja, druga obezbeđuje operaciju.

Piloti Su-25 lete na izuzetno malim visinama, što smanjuje verovatnoću njihovog otkrivanja i poraza od sistema PVO, međutim mali prenosni raketni bacači i vizuelno ciljanje ovoga puta su pomogli u obaranju. Takođe ulaze na liniju borbenog lansiranja maksimalnim brzinama.

SU-25 OPŠIRNIJE

Su-25 je sovjetski jurišni avion dizajniran da pruži vazdušnu podršku kopnenim snagama. Prvi put je poleteo 1975. godine, a u službu je ušao 1981. godine.

Avion je dizajniran za operacije na liniji fronta gde može efikasno da angažuje neprijateljski oklop, utvrđenja i ljudstvo. Su-25 ima teški oklop koji štiti od malokalibarskog oružja i protivavionskih topova, a opremljen je raznim naoružanjem, uključujući topove, projektile i bombe.

Su-25 je izvezen u mnoge zemlje, a i dalje ga koriste oružane snage mnogih država, uključujući Rusiju i Ukrajinu.

Su-25 je zastupljen u izveštajima o sukobu skoro skoro svakodnevno. I Rusija i Ukrajina izgubile su pozamašnu količinu Su-25 u sukobu koji je u toku. Zbog pretnje koju predstavljaju neprijateljski prenosivi sistemi protivvazdušne odbrane (MANPADS), Su-25 obično ispušta svoju municiju dok se lagano penje na duži domet.

Foto Tanjug/AP

Kompjuter za napad oružjem na avionu izračunava domet, visinu i ugao penjanja za preciznu isporuku i daje signale za lansiranje pilotu, uzimajući u obzir balistiku oružja i preovlađujući vetar. Kada je letelica blizu mete, ona lagano roni i lansira rakete u metu sa visine.

Tačnost napada je veća kada je domet nizak, ali su pilot i avion u većem riziku. Međutim, uprkos opasnostima letenja Su-25, to je avion sa najvećom eksploatacijom u ratu koji je u toku.

Trenutno se ruskim trupama isporučuje Su-25 u modifikaciji SM3. Ova verzija jurišnika opremljena je automatizovanim sistemom za upravljanje vatrom, optoelektronskim sistemom SOLT-25, ugrađenim sistemom za označavanje ciljeva i nišanskim sistemom sa elementima veštačke inteligencije.

Najnovija oprema omogućava pilotu da pogađa objekte na visini većoj od 5.000 km. Svi ažurirani avioni opremljeni su motorima R-195, koji su se ranije smatrali tajnim i najpouzdaniji su u svojoj klasi. Oklopna zaštita jurišnih aviona i njihova povećana preživljavanje ostali su nepromenjeni.

SU-25SM3

Su-25SM3 je razvijen na osnovu lekcija iz rata sa Gruzijom 2008. godine, u kojem su tri aviona izgubljena od vatre iz prenosnih raketnih PVO sistem (MANPADs).

Su-25SM3 od nedavno nosi i sistem elektronskog ratovanja, retku konfiguraciju za kopneni napad na niskom nivou odnosno avion za blisku vazdušnu podršku.

U pitanju je verzija Su-25SM3, sa nosačem sistema Vitebsk-25. Varijanta takođe ima modul za satelitsku navigaciju koji je povezan sa ruskom GLONASS satelitskom mrežom.

Još jedna karakteristika koja definiše avion je sistem nišana i navigacije SVP-24-25, za koji se tvrdi da poboljšava preciznost nevođenog oružja u radijusu od 10 metara. Inače, nova modifikacija Su-35SM dobija najnapredniji ruski sistem radioelektronske borbe za lovce – Himalaja.

oruzjeonline.com

BONUS VIDEO - RUSKI TOP GAN: Piloti ruske severne flote izvode vežbe iznad Barencovog mora

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (1)

DOKLE VIŠE? Siner ponovo kopira Đokovića! Još jedan Novakov bivši trener radio sa Italijanom!