UBITAČAN TANDEM Su-57 I DRON C-71: Prvi u svetu avion koji može da izbaciju i kupi dronove u vazduhu (FOTO/VIDEO)

Предраг Стојковић
Predrag Stojković

17. 08. 2024. u 16:14

OBJAVLjENA je prva slika prototipa ruskog jurišnog drona, koji je dizajnirala kompanija Suhoj za integraciju sa lovcima pete generacije Su-57.

УБИТАЧАН ТАНДЕМ Су-57 И ДРОН Ц-71: Први у свету авион који може да избацију и купи дронове у ваздуху (ФОТО/ВИДЕО)

Foto Rosoboronexport

Zanimljivo je da su 1. aprila 2024. otkriveni detalji o patentu za razvoj vazdušne udarne bespilotne letelice i njen operativni metod. Tajming, koji se poklopio sa prvim aprilom, naveo je mnoge izvore da tu vest u početku odbace kao šalu. Ipak, patentne slike prikazuju dron kao sastavni deo naoružanja Su-57. (Pogledajte kompletan ruski patent C-71 objavljen u Zavodu za patente sa ove veze).

Najraniji medijski izveštaj o ovim novim dronovima pojavio se u novembru 2023. godine, pozivajući se na insajderske informacije. Krajem jula 2024. godine, Sergej Čemezov, šef državne korporacije Rostec, zvanično je potvrdio uključivanje ovih dronova u arsenal ruskih aviona pete generacije.

Foro printskrin /new.fips.ru

Ovaj revolucionarni dron se ističe na modernom bojnom polju. Ne samo da može uništiti različite statičke i mobilne izviđačke mete, već ima i izvanrednu sposobnost da automatski identifikuje svoju metu i odluči da li je napad neophodan.

Proučavajući detalje patenta, dron pokazuje izuzetnu autonomiju. Može da funkcioniše nezavisno u automatskom režimu, samostalno otkriva i pogađa mete. Alternativno, može da radi u relejnom režimu, gde prenosi informacije o otkrivenim ciljevima i čeka uputstva za napad sa mobilne zemaljske kontrolne stanice. Impresivno, takođe može da primi potvrde pogodaka od pilota operatera u avionu za lansiranje. Ovo nesumnjivo označava značajan skok u tehnologiji ratovanja!

Izvori ukazuju da je razvoj ovog višenamenskog drona počeo 2019. Sa početkom specijalne vojne operacije [kako Rusija naziva invaziju na Ukrajinu], proces je ubrzan i pojednostavljen kako bi se obezbedila brza masovna proizvodnja. Pored toga, kompanija Suhoj je uspostavila sopstvenu proizvodnu liniju za sisteme kontrole i navođenja kako bi smanjila zavisnost od spoljnih dobavljača komponenti. Ovaj nivo inovativnosti i samodovoljnosti postavlja nova merila u odbrambenoj industriji.

Uređaji su prvenstveno dobili mogućnosti napada, povećani domet i poboljšanu skrivenost. Dron S-71 ima trapezoidni dizajn koji minimizira njegov radarski potpis, preklopna zakretna krila za smanjenje otpora, V-peraje za stabilnost i turbomlazni motor.

Opremljen turboventilatorskim motorom TRDD-50, koji se takođe nalazi u naprednim ruskim krstarećim raketama H-59M i H-101, dron može da dostigne brzinu do 0,6 Maha i ima plafon leta od 8.000 metara. Iako specifičan domet drona ostaje neotkriven, dostupan je u dve varijante: S-71M Monohrom i S-71K Kilim. Varijanta Monohrom se može čuvati u unutrašnjem odeljku trupa lovca, dok je varijanta Kilim dizajnirana za spoljno vešanje.

Varijanta Monohrom je opremljena modularnom bojevom glavom i elektro-optičkim sistemom navođenja, efikasnim i u dnevnim i u noćnim uslovima, i kontrolisanim putem kanala podataka koji je povezan sa operaterom. Pored toga, u autonomnom režimu, dron može da koristi podatke na letelici za lociranje i napad na ciljeve, zahtevajući potvrdu operatera pre udara.

Kilim je u suštini modernizovana verzija drona, dizajnirana da funkcioniše kao precizna raketa vazduh-zemlja.

Foro printskrin /X/Varun55484761

Od 2022. Rusija aktivno pomera granice tehnologije, fokusirajući se na lansiranje dronova sa bombardera i lovaca. Neki izveštaji sugerišu da je Rusija uspela da provali složeni kod mehanizma za pristajanja na avione. Ovaj genijalni mehanizam omogućava da se bespilotne letelice [UAV] uhvate, odlože u avion u toku leta i rasporede po potrebi. Buka oko ovog razvoja eskalirala je kada je državni medij TASS otkrio da je United Aircraft Corporation (UAC) patentirala ovaj napredni sistem za pristajanje na/u avion.

Patentna dokumentacija otkriva transformativnu inovaciju iz sektora vazduhoplovstva. Ovo je najsavremeniji alat za konstruisanje aviona opremljenih bespilotnim letelicama. Ključni proboj ovde je sistem i metod koji su napravljeni za bezbedno hvatanje UAV u tovarnom prostoru aviona pomoću posebne opreme za pristajanje.

Ovaj svestrani sistem može se ugraditi u različite tipove aviona, uključujući borbene avione, strateške bombardere i transportne avione. Patent Federalnog instituta za industrijsku svojinu naglašava široku primenljivost sistema i fleksibilnost.

Proliferacija bespilotnih letelica [UAVs] u vojnim arsenalima širom sveta je nezaustavljiva. Taktička prednost koju pruža razmeštanje više dronova je u fokusu vojske širom sveta, posebno u SAD i Kini. U novembru 2021. godine, američka vojska je napravila značajan korak tako što je uspešno sprovela lansiranje u letu i izvukla bespilotnu letelicu X-61 Gremlins iz aviona C-130.

Ovo značajno dostignuće označava ključni napredak u stalnim naporima američke vojske da usavrši raspoređivanje rojeva dronova sa vazdušnih matičnih brodova. Uspešno lansiranje drona Gremlins održano je na poligonu Dugvej u Juti 29. oktobra.

Integracija dronova za napad sa Su-57 značajno povećava njegovu svestranost na bojnom polju. Lansiranjem bespilotnih letelica sa svog krila, Su-57 može da proširi svoj domet i da gađa ciljeve koji su izvan njegove neposrednog vidokruga.

Bespilotne letelice koje se lansiraju sa Su-57 mogu da služe kao multiplikatori snage obavljajući različite uloge kao što su izviđanje, elektronsko ratovanje i direktni napad. Ova višenamenska funkcionalnost omogućava Su-57 da prikuplja obaveštajne podatke u realnom vremenu i ometa neprijateljske komunikacije i radarske sisteme, čime se povećava njegova svest o situaciji i operativna efikasnost.

Upotreba bespilotnih letelica takođe omogućava Su-57 da se uključi u taktiku rojeva, gde više dronova može biti raspoređeno da nadmaši protivničku odbranu. Ovo može stvoriti konfuziju i naterati protivnika da raširi svoje odbrambene resurse, što olakšava Su-57 i drugim prijateljskim snagama da prodru u neprijateljske linije.

Pored toga, bespilotne letelice mogu da deluju kao mamac, odvlačeći neprijateljsku vatru od Su-57 i drugih sredstava visoke vrednosti. Žrtvovanjem relativno jeftinih bespilotnih letelica, Su-57 može da sačuva sopstvenu prikrivenost i borbene sposobnosti, održavajući tako svoju operativnu spremnost za kritičnije misije.

Mogućnost lansiranja dronova sa Su-57 takođe poboljšava njegove stelt sposobnosti. Dronovi se mogu koristiti za identifikaciju i neutralisanje neprijateljskih radarskih i protivvazdušnih sistema pre nego što Su-57 uđe u sporni vazdušni prostor. Ova preventivna akcija minimizira rizik od otkrivanja i angažovanja od strane neprijateljskih snaga, omogućavajući Su-57 da zadrži svoj stelt profil.

(bulgarianmilitary.com/Bojko Nikolov)

BONUS VIDEO - RUSKI TOP GAN: Piloti ruske severne flote izvode vežbe iznad Barencovog mora

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

AMERI ODUŠEVLJENI: Srbi, možda ste treći na olimpijadi, ali ste prvi u našim srcima!