BUDI SE ESKADRILA "NEBESKI": Evropska zemlja se ozbiljno priprema (FOTO)
RATNO vazduhoplovstvo Italije (Aeronautica Militare) reaktiviralo je 101. eskadrilu Nebeski (101° Gruppo Eterei) koja će ubuduće u svom sastavu imati avione F-35B STOVL (Short Take-Off and Vertical Landing – kratak polet i vertikalno sletanje).

Foto: Printskrin Instagram/theaviationist.
Ova eskadrila se sada pridružuje 13. eskadrili Lavovi (13° Gruppo Leoni), prvoj jedinici Ratnog vazduhoplovstva Italije koja je koristila F-35, kao deo 32. Vinga (32° Stormo).
Na aerodromu Amendola bile su izložene letelice F-35B oznaka BL-5/32-18 i BL-3/32-14, obe sa tradicionalnim amblemom 101. eskadrile – crvenom munjom koja probada zmiju – na levom usisniku vazduha, kao i ratnim amblemom jedinice iz Drugog svetskog rata, naslikanim sa leve strane nosa ispod kabine.
Letelica BL-3 nosila je i veliki grb 101. eskadrile na levom repu, iako još nije potvrđeno da li će to postati stalna oznaka, jer italijanski F-35 obično na tom mestu imaju amblem svog vinga.
Dodeljivanjem F-35B aviona 101. eskadrili, Ratno vazduhoplovstvo Italije sada upravlja sa pet eskadrila F-35 aviona od kojih su dve smeštene u bazi Amendola (32. ving), dve u bazi Gedi (gde je 6. ving), a jedna - u bazi Luk (Luke) u Arizoni, SAD: ta eskadrila služi kao Operativna konverziona jedinica.
Uz 101. - reaktiviranu eskadrilu, od danas, 2. jula 154. eskadrila Crveni đavoli (Diavoli Rossi) stacionirana u bazi Gedi prenela je svoje avione Panavia Tornado IDS i ECR 155. eskadrili, da bi svoj sastav popunila avionima F-35.
Početna uloga – napadi tokom Drugog svetskog rata
101. eskadrila ima bogatu tradiciju u Ratnom vazduhoplovstvu Italije, a svoje poreklo vuče još iz marta 1941. godine, kada je formirana kao 101. autonomna eskadrila za obrušavajuće bombardovanje (101° Gruppo Autonomo Bombardamento a Tuffo), opremljena nemačkim bombarderima Junkers Ju 87B Stuka. Njena početna uloga bila je izvođenje obrušavajućih napada tokom Drugog svetskog rata, a učestvovala je u nekoliko kampanja pre nego što je rasformirana po završetku rata.
Nakon rata, eskadrila je ponovo aktivirana kao mlazna jedinica koja je letela na avionima F-84F Tanderstrajk, a kasnije i na G.91Y Jenki. Tokom 1950-ih, 101. eskadrila je davala pilote i avione za Geti Tonanti, službeni akrobatski tim Ratnog vazduhoplovstva Italije, pre nego što je formirana grupa Freče Trikolori.
Tokom Hladnog rata, jedinica je prešla u ulogu za napade na ciljeve na zemlji, a 1994. godineje privremeno rasformirana da bi već sledeće godine bila reaktivirana u bazi Amendola kao višenamenska jedinica zadužena i za operativne misije i za obuku pilota na avionima AMX Gibli. Pod komandom 32. krila, eskadrila je učestvovala u NATO operacijama iznad Balkana.
Godine 2014, u okviru šire reorganizacije sistema obuke pilota na avionima u Ratnom vazduhoplovstvu Italije, 101. eskadrila je prebačena pod 51. ving u Istrani, sa fokusom na naprednu obuku i standardizaciju operacija za AMX pilote.
U novembru 2016. godine, jedinica je stavljena u rezervni (neaktivni) status, usled postepenog povlačenja AMX flote u korist modernijih platformi kao što je F-35.
BONUS VIDEO - "STAZE KOSMETA": Šar-planina - Epizoda 3

"POJEDOH SE ŽIV, IZLUDE ME TO" Vučić o otvaranju auto-puta do Požege: To su već foliranja i glupiranja, krajnji rok do ponedeljka
PREDSEDNIK Srbije Aleksandar Vučić govorio je iz Čačka o otvaranju auto-puta do Požege.
03. 07. 2025. u 11:49

"MOGLO BI UMRETI 4.500 LjUDI" Ova zemlja je najugroženija na Zapadnom Balkanu, hitan sastanak u SZO zbog vrućina u Evropi
JUŽNA Evropa suočava se sa žestokim toplotnim talasom - temperature prelaze 40 stepeni Celzijusa, a u španskoj pokrajini Uelva izmereno je rekordnih 46 stepeni, što je najviša junska temperatura u istoriji zemlje. Istovremeno, Italija, Grčka, Portugalija i Zapadni Balkan takođe beleže rekordne vrućine, praćene šumskim požarima i ljudskim žrtvama.
01. 07. 2025. u 11:45

TO JE GLAVNI IZVOR PRIHODA: Evo čega Toni nije hteo da se odrekne nakon razvoda od Dragane
DRAGANA je ostala vlasnica televizije i dvorca u Beču.
03. 07. 2025. u 08:04
Komentari (0)