NEVIĐENI PROPUSTI KOMPANIJE "OŠENGEJT": Novi izveštaj otkrio kako je došlo do implozije podmornice koja je odnela pet života

Ђорђе Грмуша
Đorđe Grmuša

05. 08. 2025. u 15:33

STOKOŠ Raš, izvršni direktor kompanije "Ošengejt", koji je poginuo zajedno sa još četiri osobe u podmornici "Titan", ignorisao je ključne podatke koji su ukazivali na opasnost neposredno pre implozije plovila u junu 2023. godine, navodi se u novom izveštaju američke Obalske straže.

НЕВИЂЕНИ ПРОПУСТИ КОМПАНИЈЕ ОШЕНГЕЈТ: Нови извештај открио како је дошло до имплозије подморнице која је однела пет живота

FOTO: Tanjug/AP

U izveštaju na 335 strana, objavljenom danas, navodi se da je kompanija "Ošengejt" imala "kritično pogrešne" bezbednosne prakse i toksičnu radnu kulturu, kao i da je Rašova "nepažnja" doprinela smrti svih putnika u podmornici, piše britanski "Indipendent".

"Nedostatak nezavisnog nadzora od strane trećih strana, kao i nedostatak iskusnih zaposlenih u kompaniji 'Ošengejt' tokom operacija sa podmornicom 'Titan' u 2023. godini, omogućili su izvršnom direktoru da u potpunosti ignoriše ključne inspekcije, analize podataka i postupke preventivnog održavanja, što je na kraju dovelo do katastrofe", navodi se u izveštaju.

Osam faktora dovelo do nesreće

Obalska straža je kritikovala gotovo svaki aspekt "Ošengejta" i način na koji je upravljano ovom kompanijom, i navela je osam različitih faktora koji su doveli do implozije "Titana".

Međutim, kao glavni uzročni faktor, navedeno je nepoštovanje "utvrđenih inženjerskih protokola" u vezi sa bezbednošću i testiranjem.

Podmornica "Titan", kao i njene prethodne verzije, bila je napravljena od karbonskih vlakana - materijala koji jeste jak, ali nikada ranije nije korišćen za podmornice koje idu u velike dubine. Poznato je da karbonska vlakna nisu pouzdana pod velikim pritiskom, kao i da njihovi slojevi mogu da se razdvoje u procesu koji se zove delaminacija, piše "Bi-Bi-Si".

Podmornica je izvela 13 uspešnih zarona do olupine čuvenog "Titanika" tokom dve godine pre tragedije. Međutim, Obalska straža je kritikovala to što je kompanija nastavila da koristi podmornicu, a da nije proveravala trup plovila, uprkos brojnim problemima sa bezbednošću koji su registrovani tokom nadzora.

Tokom Zarona 80 - poslednjeg pre fatalnog incidenta - putnici na brodu prijavili su da su čuli glasan udarac. U to vreme, Raš je rekao je da je taj zvuk samo posledica pomeranja podmornice u okviru njene konstrukcije. Međutim, senzori su kasnije pokazali da je zapravo došlo do delaminacije.

(Independent, BBC)

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

BUDI I TI NEČIJI ANĐEO – TSC I FONDACIJA MOZZART ZA POMOĆ PRVOJ NARODNOJ KUHINJICI ZA BEBE