U SVETU JAGMA ZA OVIM PROIZVODIMA: Prave ih samo u Kini, ali sada nema dovoljno brodova za njihov prevoz
POREMEĆAJI u brodskoj logistici zbog pandemije doveli su do nestašice kontejnera za isporuku robe. Sada iznajmljivanje jednog kontejnera košta i do 10.000 dolara. U evropskim lukama se snalaze kako znaju i umeju.
![У СВЕТУ ЈАГМА ЗА ОВИМ ПРОИЗВОДИМА: Праве их само у Кини, али сада нема довољно бродова за њихов превоз У СВЕТУ ЈАГМА ЗА ОВИМ ПРОИЗВОДИМА: Праве их само у Кини, али сада нема довољно бродова за њихов превоз](/data/images/2021-04-13/85358_h-56794462_fmob.jpg)
Foto: EPA
Svako ko mora da isporuči nešto veće ili mnogo nečega malog – može da iznajmi transportni kontejner napravljen po ISO standardu. Ali to trenutno nije lako jer kontejnera nema ih dovoljno. A ni kupovina novog nije laka.
Frankfurter algemajne cajtung je istraživao temu i saznao da postoje samo dve firme koje prave i prodaju kontejnere – obe su u Kini. U Evropi se može dobiti samo polovni. Jer, novi se iz Kine ne šalju prazni, već ih kupac u Evropi preuzima tek kad se isprazne od robe iz prvobitne pošiljke.
Povećali su se i troškovi iznajmljivanja kontejnera, kao i putni troškovi. Transport standardnog kontejnera (od 40 stopa to jest nešto više od 12 metara) brodom iz luke u Kini pre pandmeije koštao je oko 1.000 američkih dolara. Trenutno cene znaju da budu i desetostruke, do 10.000 dolara.
Rast cena je uvek znak neravnoteže. U ovom slučaju to znači: povećanje potražnje za kontejnerima ili brodskim prostorom uz stagnaciju ili čak opadanje ponude.
Jagma za mestom na brodu
Trenutno nedostaje i brodova teretnjaka.
- Gotovo da nije ostalo rezervnih brodova - rekao je Rolf Habsen Jansen, izvršni direktor logističke grupe Hapag-Lojd za magazin Špigel. Mnogi brodovlasnici poslednjih godina malo su ulagali u svoju flotu. Na kraće staze neće biti ni više brodova – a ni više kontejnera.
Zapravo, nije kontejnera premalo. Oni se gotovo nikada ne koriste za jednokratni prevoz već se recimo kontejner sa kineskim igračkama koji stigne u evropsku luku istovari, a onda se u njega natovare nemački delovi za mašine koji odmah idu u Aziju ili Severnu Ameriku.
Ali, već godinu dana, od izbijanja pandemije, ustaljeni red vožnje između kontinenata više ne funkcioniše.
Kada se ovih dana govori o uskim grlima u isporuci, obično se pomene Suecki kanal gde je nedavno zaglavljeni divovski brod Ever Given izazvao ogroman zastoj. Iako je kanal ponovo prohodan, problem još nije rešen.
- Brodovi u Evropu ili Aziju stižu sa zakašnjenjem od jedne do dve nedelje. A kada u velike luke istovremeno stigne previše teretnjaka, nastaju gužve. Povratna putovanja se odlažu, ili otkazaju - kaže Jansen.
Anete Kriger iz luke Hamburg kaže da je blokada Sueckog kanala samo deo mozaika u logističkom planu koji se raspao.
- Hamburg je već mesecima suočen sa kašnjenjem brodova od dve nedelje – u nekim slučajevima i znatno duže.
Pandemija, nevreme i Bregzit
- Problemi su započeli pre oko devet meseci „nakon što je na Dalekom istoku posle prvog lokdauna proizvodnja ponovo pokrenuta i kada se potražnja za transportnim kapacitetima znatno povećala. Ostali faktori bili su nepovoljne vremenske prilike tokom zimskih meseci i Bregzit - kaže Kriger.
Sve prekookeanske luke u Evropi trpe zbog sve većih kašnjenja u interkontinentalnom saobraćaju. Kapacitet najveće evropske luke sada dostiže svoje granice, rekao je nedavno portparol luke Roterdam: „Moramo se snaći sa onim što imamo na pristaništu, dakle sa brojem dizalica i terminala.“
Luka Hamburg je već reagovala koliko je mogla. Za kontejnere je raščišćeno još 100.000 kvadratnih metara prostora.
(Kurir)
Preporučujemo
![ZAGLAVLJEN BROD POD ISTRAGOM: Uprava Sueckog kanala predlaže novo rešenje (FOTO/VIDEO) ZAGLAVLJEN BROD POD ISTRAGOM: Uprava Sueckog kanala predlaže novo rešenje (FOTO/VIDEO)](/data/images/2021-04-07/83211_nasa_t.jpg?time=1617794718)
ZAGLAVLjEN BROD POD ISTRAGOM: Uprava Sueckog kanala predlaže novo rešenje (FOTO/VIDEO)
07. 04. 2021. u 13:25
![SUECKI KANAL PONOVO BLOKIRAN? Novi problemi sa brodom - u pomoć pristigli i tegljači SUECKI KANAL PONOVO BLOKIRAN? Novi problemi sa brodom - u pomoć pristigli i tegljači](/data/images/2021-04-03/81741_suecki-kanal_t.jpg?time=1617717481)
SUECKI KANAL PONOVO BLOKIRAN? Novi problemi sa brodom - u pomoć pristigli i tegljači
06. 04. 2021. u 15:56
![HRVATSKA JE BOLESNO SKUPA Samo u četiri evropske zemlje je jeftinije živeti, poražavajući podaci za komšije HRVATSKA JE BOLESNO SKUPA Samo u četiri evropske zemlje je jeftinije živeti, poražavajući podaci za komšije](/data/images/2024-07-16/507480_1_kf.jpg?time=1721133501)
"HRVATSKA JE BOLESNO SKUPA" Samo u četiri evropske zemlje je jeftinije živeti, poražavajući podaci za komšije
HRVATSKA je bolesno skupa, piše današnji Jutarnji list.
16. 07. 2024. u 13:26
![EVO KADA TAČNO STIŽE RASHLAĐENJE: Ovi delovi Srbije biće prvi na udaru pljuskova i grmljavine EVO KADA TAČNO STIŽE RASHLAĐENJE: Ovi delovi Srbije biće prvi na udaru pljuskova i grmljavine](/data/images/2023-05-28/356271_tan2023-05-2518515416-3_kf.jpg?time=1721135419)
EVO KADA TAČNO STIŽE RASHLAĐENjE: Ovi delovi Srbije biće prvi na udaru pljuskova i grmljavine
NASTAVLjA se toplotni talas u Srbiji. Već u podne temperatura u Smederevskoj Palanci dostigla je 38 stepeni. Pred nama je vreo dan, a maksimalna temperatura i danas će dostići 41 stepen. Očekuje se sunčano.
16. 07. 2024. u 14:13
![REŠENA MISTERIJA Zašto je Tramp vikao: Čekajte, dajte mi cipele (FOTO) REŠENA MISTERIJA Zašto je Tramp vikao: Čekajte, dajte mi cipele (FOTO)](/data/images/2024-07-15/507209_donald-tramp-pokusaj-ubistva-foto-profimedia-3_kf.jpg?time=1721047123)
REŠENA MISTERIJA Zašto je Tramp vikao: "Čekajte, dajte mi cipele" (FOTO)
"NE BI trebalo da budem ovde, trebalo bi da sam mrtav."
15. 07. 2024. u 14:38
Komentari (1)