POSLEDNJA VOŽNJA BILA 31. JULA 1978: Uskotračnom „Ćiru“ 116. rođendan i 42. parastos (FOTO)
OVOG 31. jula navršiće se 42 godine, od kada je ukinuta uskotračna pruga Sarajevo, Pale, Prača, Ustiprača, Most na Drini, sa kojeg je u dva odvojena tunela, jednim krakom pruga išla ka Rudom do reke Uvac i drugim krakom ka Višegradu.

Foto: R.M.
Bio je to početak privrednog sunovrata, sarajevsko-romanijske i gornjedrinske regije, jer je sa radom prestala i pružna deonica Ustiprača-Foča do rudnika Miljevina.
Rudu koju su vukle kompozicije teretnog voza, a naročito cisterne amonijaka iz Pančeva za „Azotaru“ u Goraždu, zamenili su kamioni. Bilo je to nerentabilno i vrlo brzo se odrazilo na industrijski krah, od kojeg se ova regija ni danas nije oporavila.
- Taj garavi „ćiro“ je bio „sirotinjska majka“. Na njegovoj izgradnji je ovde radilo na stotine radnika, a poljoprivredni proizvodi nisu ostajali u ambarima, podrumima i trapovima, već su transportovani ka Sarajevu i Goraždu. Seljaci su počeli zarađivati novac, a ja, besplatno dobijao platu, odeću i obuću. Svi pružni radnici su dobro živeli i malo koji da nije pustio suzu onog 31.jula 1978. godine. Bio sam pratilac voza u toj zadnjoj vožnji „Alipašin most“ (Sarajevo)-Rudo-Priboj, jer je posle Drugog svetskog rata, pruga sa Uvca izgrađena četiri kilometra do Priboja. Sad kroz Priboj tutnje vozovi Beograd-Bar, kroz Rudo-tuga i jad.
- Valjda je i zbog svega rečenog, Rudo sada, u krugu porodica najnerazvijenih opština u Republici Srpskoj – kaže za „Novosti“ Milenko Mićević (82), ovde poslednji ćirov „Mohikanac“, koji, svakog 31.jula, stavlja na glavu železničku kapu.

Foto: R.M.
Milenko je u penziju otišao sa „pruge“ u pola radnog veka, a penziju prima već 42 godine, što je, u najmanju ruku „dupli“ penzionerski vek, jer malo koji penzioner tu privilegiju ima 20 godina.
- Zato se ja duboko klanjam garavom „Ćiru“, a danas sam dodatno tužan jer mi je, eto juče umro kolega Pavle Vilotić (88) i ostavio jedinog mene „Novostima“ za sagovornika, sa setom u glasu govori Milenko Mićević, pružni radnik u penziji.

Foto: R.M.
Železnička zgrada na Uvcu, izgrađena tada kraj reke Uvac, gde je bila i okretuška za lokomotivu, a i prirodna granica između dva ondađšnja carstva Turske i Austrougarske, namerno je rađena po uzoru na onu iz Beča, ali tri puta manjih gabarita.
To je i danas vidljivo u muzeju u Beču na mapi Beč-Uvac.
Preporučujemo

ŠAKIĆ PREDAT TUŽILAŠTVU: Nađena uniforma koju je nosio kad je pucao?
29. 07. 2020. u 10:34

MINISTAR NA RESPIRATORU: Pogoršalo se zdravstveno stanje Slavka Bukvarevića
28. 07. 2020. u 22:40

NIKAD LOŠIJA GODINA: U Modriči održan deseti jubilarni Sajam meda
28. 07. 2020. u 15:13

ŠOJGU UPOZORAVA: Taj potez bi mogao dovesti do trećeg svetskog rata
SEKRETAR Saveta bezbednosti Rusije Sergej Šojgu upozorio je da bi uvođenje mirovnjaka na istorijske teritorije Rusije moglo dovesti do trećeg svetskog rata.
24. 04. 2025. u 19:46

MAKRON POSLE RUSKOG NAPADA: Hitno nam je potreban mir
RUSKI raketni napad na grad Sumi na severu Ukrajine naglašava hitnu potrebu za nametanjem primirja Rusiji, izjavio je danas predsednik Francuske Emanuel Makron.
13. 04. 2025. u 15:34

USTAŠLUK NA DELU I Hrvatski kardinal veliča Tompsona - totalno ludilo u Hrvatskoj
KOLIKO je Hrvatska ogrizla u mržnji prema Srbima govori činjenica da je čak i tamošnji kardinal govorio o koncertu Topsona poznatog po pesmama koje veličaju klanje Srba.
24. 04. 2025. u 17:01
Komentari (0)