TRUBA KAO SUDBINA: Performans pariskog reditelja, producenta i fotografa Predraga Pjera Nikolića

Goran Čvorović - stalni dopisnik iz Pariza

05. 05. 2022. u 22:27

SRPSKA truba kao sudbina, vodilja i mit. To je sastavni deo filmova pariskog reditelja, producenta i fotografa Predraga Pjera Nikolića, rodom iz Gornjeg Milanovca, koji je u čuvenom pariskom kafeu "Irondel" ("Lastavica") održao svojevrsni performans posvećen ovom limenom instrumentu. Sve je protkao i volšebno istkanim nitima kojima je uspeo da poveže tradiciju i kulturu Latinske Amerike sa srpskim podnebljem. Uz prikazane filmove, izložene su i Pjerove fotografije, od kojih se jedna nalazi i u stalnoj kolekciji Muzeja Francuske.

ТРУБА КАО СУДБИНА: Перформанс париског редитеља, продуцента и фотографа Предрага Пјера Николића

Alvaro Gomes Orosko (levo) i Pjer Nikolić (u sredini) / Foto G. Čvorović

Najpre je prikazan Nikolićev prvi dokumentarni film, iz 1996. godine, pod nazivom "Truba kao sudbina", u kojem je glavni akter čuveni dragačevski trubač Milovan Mićo Petrović, a zatim i tizer projekta u nastajanju, "Potomci orla i kukuruza".

- Prvi film govori o običajima dragačevskog kraja, s trubačima koji su najavljivali početak i kraj poljoprivrednih radova, pravljenje kreča u ćumurskim pećima, svadbe, ispraćaje. Istovremeno, pratim Miću Petrovića koji tada dobija nagradu za najbolji orkestar u Guči - kaže, za "Novosti", Nikolić, koji trenutno boravi u Srbiji.

U tom dokumentarnom filmu, uz Miću su i njegov sin Dejan Petrović, tada još dete, ali i Mićin otac Danilo. Sada je usledio nastavak. Pre toga, 2006. godine, Nikolić je snimio i dokumentarac "Miris pleha", o francuskoj duvačkoj grupi "Ci Slav" na putovanju po Srbiji.

- Znao sam već tada da ću snimiti film o Dejanu Petroviću, da će biti četvrta generacija trubača, još od pradede Tanasija - ističe naš sagovornik.

Mićo Petrović sa sinovima Darkom i Dejanom (desno) / Foto privatna arhiva

Dok je radio na projektu filma, Nikolić je u francuskom gradiću Konflen Sent Onorin upoznao kolumbijskog etnologa, muzikologa i kompozitora Alvara Gomesa Oroska i došao na originalnu ideju.

- Komponovao je muziku za mnoge poznate filmove. Završio je antropologiju u Bogoti i posle studija otišao u Amazonsku šumu kako bi napravio zapis o prenosu tradicije s oca na sina. Kao etnolog i muzikolog odlazi u Guču, a ja sam spojio iskustva, simbole i tradicije u jedan film.

Ovaj dugometražni film zaokružuje Nikolićevu trilogiju o trubi. Stigao je do 92. minuta i nada se da će ga završiti do kraja godine. Snimanje filma "Potomci orla i kukuruza" je, inače, podržala i Privredna komora Latinske Amerike, čiji su predstavnici učestvovali u promociji.

- I orao i kukuruz su vezani i za Srbiju i za Latinsku Ameriku. Ova ptica je naš zajednički zaštitni znak, dok u Latinskoj Americi, u kukuruzu, koji obiluje i na srpskim poljima, vide pra-klicu života i svetlosti - zaključuje Pjer Nikolić.

Filmska trilogija o limenom instrumentu / Foto G. Čvorović

ISTORIJSKA "LASTAVICA"

KAFE "Irondel" je kultno mesto Parižana, a nalazi se u neposrednoj blizini Sene i Trga Sen Mišel.

- Čast mi je što izlažem fotografije i što sam imao projekcije filmova na ovom mitskom mestu, koje su posećivali najpoznatiji pisci i pesnici sveta, kao što su Pol Verlen, Oskar Vajld i čitava lista koja je izgravirana na zidovima kafea - ističe Nikolić.

U "Lastavici" je, između ostalih, pevala i Edit Pjaf, koju su zvali "mali vrabac".

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

POSLEDNJA ŽELJA BEKIMA FEHMIUA: Samo najuža porodica je znala za nju - prekršili su zakon da bi je ispunili