Žene u porodici Bin Laden za svoje muževe bile su gotovo isto što i ku?ni ljubimci. U duboko religioznoj porodici, bra?a Osama i Mahruz bili su najradikalniji
JEDNOGA dana, u posetu nam je iznenada došao Osama, Jeslamov mlađi brat. Danas je on, naravno, daleko najpoznatiji Jeslamov brat. U to vreme, Osama je bio minorna ličnost - mladi student Univerziteta kralja Abdela Aziza u Džedi. Porodica ga je jako poštovala zbog krutih verskih uverenja, a nekako u to vreme se i oženio sestričinom svoje majke, devojkom sirijskog porekla.
U saudijskoj kulturi, svaki muškarac koji bi jednoga dana mogao da postane suprug ne sme da vidi tvoje nepokriveno lice. Jedini muškarci kojima je dozvoljeno da vide žensko lice su njen otac, braća, suprug i očuh. Osama je bio onaj tip ljudi koji su se strogo pridržavali islamskih pravila. Kad god bi moj pobožni dever dolazio u posetu mom mužu, ja bih se momentalno povlačila u svoju sobu. Osećala sam se veoma glupo i nelagodno.
Koliko je meni poznato, Osama je oduvek bio jako pobožan. Zbog te odanosti veri porodica ga je duboko poštovala. Nikada nisam čula da neko kaže da je njegova pobožnost preterana ili tvrdi da je to prolazna faza uz njegovom životu.
Bin Ladenovi su bili religiozni, mada je stepen pobožnosti varirao. Ljudi poput Osame i Mahruza bili su najradikalniji. I Bakr je bio pobožan, ali ne i radikalan. Kao i većina mladih Saudijaca, Jeslam, Salem i Hasan su praktikovali opušteniju verziju islama, ali kako su starili to se promenilo.
Muški deo porodice Bin Laden mogao je da izabere primenu nešto fleksibilnijeg islama: to je bilo njihovo pravo.
Žene u porodici Bin Laden su za svoje muževe bile gotovo isto što i kućni ljubimci. Držane su zatvorene u kućama, retko su i uvek u pratnji izlazile iz svojih domova, uglavnom povodom prigodnih događaja. Po čitav dan su, a nekad i noć, čekale supružnike da se vrate kući. A onda kada bi se oni na kraju pojavili, bile su prinuđene da odigraju svoju veliku ulogu veselog, druželjubivog kompanjona. S vremena na vreme, pomazili bi ih po glavi ili bi dobile neki poklon. Retko su izlazile, a to su bile uglavnom međusobne posete.
Jeslam se prema meni nije ponašao kao njegova braća prema svojim ženama.
Dešavalo se da čitavo popodne i veče provedemo diskutujući. Politika je bila česta tema naših razgovora. Jeslam mi je gotovo svakodnevno poveravao probleme sa kojima se suočavao u Organizaciji Bin Laden - govorio je o promenama koje planira da uvede, o brizi za budućnost kompanije, intrigama i neprijatnim prepirkama, ali i o borbi sa svojom prilično inertnom braćom.
Jeslamov odnos sa braćom bio je prilično čudan. U jednu ruku, oni su bili njegovi kompanjoni, jer nije imao nijednog prijatelja s kojim bi podelio svoje brige. Jeslam je u životu modgao da se osloni samo na članove porodice. Postoji jedna saudijska izreka: "Moj rođak i ja protiv tuđinca, moj brat i ja protiv rođaka". Među nomadskim plemenima, a poznato je da su saudijsku kulturu formirali pustinjski nomadi, klan je jedina smislena zajednica. Sve ostalo je nebitno...
Dok su mladi i bezbrižni od zapadne kulture uzimaju sve što je udobnije i što ih zabavlja, a onda se ožene. Negde duboko u njima čami taj nefleksibilan vrednosni sistem, koji izbije na površinu tek kada ostare.
To se dogodilo i Bin Ladenovima u vreme dok sam ja s njima živela, kao i sa Saudijskom Arabijom. I danas to traje.
(Nastaviće se)