Najve?i deo vremena Janomamima protekne u neprekidnim naporima da sebi obezbede dovoljno hrane za život. Jedan od na?ina, sigurno i najstariji da se to postigne, jeste lov na divlja? po okolnim šumama i - ribolov, te sa
Najveći deo vremena Janomamima protekne u neprekidnim naporima da sebi obezbede dovoljno hrane za život. Jedan od načina, sigurno i najstariji da se to postigne, jeste lov na divljač po okolnim šumama i - ribolov, te sakupljanje prirodnih plodova u bližoj okolini. Glavni izvor prehrambenih namirnica sigurno predstavlja sistematsko gajenje raznovrsnog povrća i voća u sopstvenim baštama u neposrednoj blizini svakog šapona.
Lov za Janomame, koji su polunomadski narod, predstavlja sastavni deo svakodnevnih aktivnosti i ovoj drevnoj veštini muški deo populacije obučava se još od malih nogu. Posmatrao sam mališane od sedam-osam godina kako strelicama iz svojih malih lukova gađaju oveće lopte, načinjene od valjane suve trave ili guštera. Kada malo porastu i postanu dečaci, pridružuju se odraslima u lovu, najpre kao posmatrači, a potom kao lovci-početnici.
Odvajkada su dobri lovci bili veoma cenjeni u plemenu i najčešće su upravo šamani i seoske poglavice bili najveštiji u tome. Oni, po pravilu, svoj bogati ulov pravično podele svim žiteljima sela. Pored svakodnevnih kraćih odlazaka sa lukom i strelom u šumu, katkad se organizuje i grupni lov u trajanju od više dana. Za ubijanje životinja retko se koriste teška i manje efikasna koplja, već pretežno luk i strele. Lukovi se prave od palminog drveta, koje je vrlo tvrdo ali savitljivo, dok se za tetive upotrebljava unutrašnji deo kore koji se upreda u čvrst konopac. Luk je ovalnog ili polukružnog oblika, prilično je težak i nimalo ga nije lako nategnuti. Strele se prave od lakog drveta, a mnogo češće od trske, sa posebnim šiljastim dodacima od kosti ili drveta koji se mogu premazivati i otrovom, u zavisnosti od vrste preduzetog lova.
LOVE gotovo sve životinje koje žive u prašumi: majmune, tapire, divlje svinje, armadile i veliki broj ptica, a u rekama aligatore i ribe. Izbegava se ubijanje jaguara i velike zmije boe, jer se smatraju svetim životinjama. Koliko sam uočio, najomiljenija lovina su majmuni, kojih ima nekoliko vrsta, a posebno se ceni, kao izuzetan specijalitet, njihov mozak. No, lovci su najsrećniji kad uspeju da ubiju tapira, pošto se na taj način dobija najveća količina mesa, jer ova životinja, slična divljoj svinji kod nas, dostiže visinu i do jednog metra, a težinu do 250 kilograma, tako da njegovim mesom, ukusa sličnog govedini, može po nekoliko dana da se sladi celo selo.
S obzirom na to da lov katkad traje danima, sigurno bi se ulov, u ovim vrlo toplim predelima, brzo ukvario. Da se to ne bi desilo, sve što se preko dana ulovi, odmah se priprema za buduću trpezu. Sa ubijene životinje se koža ne dere, već se nakon odstranjivanja utrobe, dlaka i krzno osmudi, pa se, zatim, telo iskomada na manje delove koji se okače na motke ili posebne platforme iznad vatre, kako bi se cele noći sušili na dimu. Na taj način osušeno meso je po povratku u selo već spremno za upotrebu: svaki član seoske zajednice dobije svoj deo i gozba može da počne.
Poslednjih decenija, međutim, misionari i neki antropolozi, pored raznih drugih poroka, upoznali su domoroce i sa puškama-sačmaricama. Jedna od rđavih posledica toga je da su upotrebom sačmarica za lov u dužem periodu, Indiosi iz Platanala i drugih naselja u blizini misionarskih stanica, ubijali mnogo više životinja nego pre strelama, što je dovelo do istrebljenja divljači u okolini. Zbog toga lovci sada moraju da idu pešice i po nekoliko dana do udaljenih krajeva gde su lovišta bogatija. Uz to, puške su neretko počele da se upotrebljavaju i u plemenskim obračunima.
Nastaviće se