Gosti se do?ekuju na centralnom platou i u njihovu ?ast organizuju se demonstracije snage i mo?i Janomama.Kod trgovine name cenkanja, pa se taj posao veoma efikasno završava.
ŠTO je selo veće i tuče su češće, uglavnom zbog žena, pa to dovodi do podvojenosti i podele među meštanima. Učestali sukobi neretko su uzrok podele sela na dva tabora pri čemu jedna grupacija napušta dotadašnje naselje, traži novu lokaciju gde podiže sebi šapono, uređuje baštu i selu daje novo ime. Ta nova naselja ponekad su vrlo mala, sa svega 20-30 suša, pa da bi opstala i bila bezbedna, obično sklapaju savezništvo sa moćnijim susedima, što se proslavlja gozbom, trgovačkom trampom i razmenom žena.
Takve, a i druge gozbe i svečanosti imaju različit sadržaj i formu, ali u osnovi su slične jednoj kojoj sam imao prilike da prisustvujem.
Uoči dolaska gostiju domaćini su, pre svega, nastojali da za gozbu obezbede što veće količine hrane. Grupa lovaca krenula je u šumu da pribavi potrebne zalihe svežeg mesa. Istovremeno, iz sopstvene bašte obezbeđene su gomile plantana i drugog voća i povrća. Zatim se pristupilo čišćenju šapona od otpadaka i ostataka smeća, kao i središnog platoa gde će se odvijati glavna svečanost.
ZA tu priliku domaćini, a i gosti koji dolaze, posebnu pažnju poklanjaju svom izgledu i ukrašavanju. Muškarci lice i telo premazuju prijateljskom crvenom bojom, a mišice i glave kite raznobojnim perima, dok žene oko vrata stavljaju perle i drugi nakit, a kroz rupice na usnama i ušima provlače obojena drvca i šarena perca.
Po prispeću gostiju, svečanost započinje na središnom platou paradom muškaraca iz oba sela sa uzdignutim išaranim kopljima iznad glava, čime se demonstrira obostrano prijateljstvo. Onda bi gosti izvodili svoje plesove kličući i šepureći se ukrasima i pokretima, kako bi zadivili domaćine, a ovi im posle toga uzvraćaju na sličan način. Za sve to vreme, celokupnu ceremoniju prisutni gledaoci propraćaju podvikivanjem, vrištanjem i kricima kao izrazom divljenja i oduševljenja. Posle toga, svaki domaćin bi uzeo za ruke jednog ili više gostiju, odveo ih u svoj deo šapona, posadio u razapete mreže i poslužio obilnom supom od plantana, hlebom od juke i dimljenim mesom.
Kad su se svi dobro založili i malo predahnuli posle bogatog obeda, obavila bi se međusobna razmena predmeta, a to su najčešće: vrhovi strela, lukovi, mreže za ležanje, korpe, posuđe, duvan, halucinogena sredstva, čelične alatke, čak i psi. U stvari, svako selo ima u pogledu artikala trgovine neke svoje specijalitete, pa se vrši trampa. Ono što je meni pri tom bilo čudnovato, jeste običaj sasvim suprotan našem: da kupac veliča kvalitet tuđe robe, dok se prodavac, obrnuto, stalno izvinjava zbog tobožnjih njenih mana. Cenkanja i pogađanja skoro da i nema, pa se razmena odvija brzo i efikasno.
Ovakvi prijateljski susreti i svečanosti organizuju se samo povremeno. Inače, u svakodnevnom životu, pažnja žitelja usmerena je na interne aktivnosti šamana i njihovih rituala i grupnih seansi.
Šamani su ne samo drevni iscelitelji koji na svoj način leče sunarodnike, nego su oni oduvek bili, a kod Janomama još uvek i danas, duhovne vođe svoje zajednice, najistaknutiji i najcenjeniji plemenski predstavnici čija reč i autoritet se veoma poštuju.
Razlika između popa i šamana je u tome što su u našoj veri sveštenici posrednici između nas i Boga, dok su šamani posrednici između ljudi i duhova. Samo kad se mi molimo, nemamo direktno iskustvo Boga, dok kod šamanskog rituala svi koji u tome učestvuju doživljavaju istovetno iskustvo koje šaman proizvodi.
(Nastaviće se)