Osnovna funkcija šamana je veza izme?u sveta duhova i ljudi, svojih saplemenika. Medicinska terapija koja traje stole?ima
Sposobni su, navodno, da posećuju razne delove kosmosa. Ali i podzemni svet. Šamani su, ukratko, sposobni da urade mnogo toga što drugi nisu u stanju. Duhovi sa kojima šamani, koji se na jeziku Janomama zovu „šapori“, kontaktiraju i koji im pomažu, nazivaju se „hekura“. To su, po njihovom poimanju, sitna bića koja žive u šumama, na planinama, stenama, rekama i drugim mestima u prirodi. Raznog su oblika, od čovekolikog do izgleda raznih životinja - jaguara, zmije, majmuna, ptica. Izuzetna sposobnost šaporija ogleda se u tome što može da kontroliše ove duhove koji se posle inicijacije nastanjuju u njihovim grudima i koje šaman poziva da mu pomažu u željenim aktivnostima. Proces inicijacije sprovodi se putem
odgovarajućeg dugotrajnog i vrlo napornog postupka, pod
neprestanim rukovođenjem i nadzorom iskusnog šamana.
OSNOVNI cilj, pri tom, je da se dozovu duhovi koji će se, posle iskustva smrti i vaskrsnuća kandidata, zauvek nastaniti u njegovim grudima, postati mu bliski i služiti kad ih
pozove. Tokom inicijacije, a i kasnije u toku šamanističkih aktivnosti, šapori uspostavlja kontakt sa duhovima pomoću psihotropskog praha koji Janomami nazivaju „jopo“ ili „epena“, dobija se od jedne vrste drveta koje raste u džungli. Taj sitni prah crvene boje, dobijen posebnim postupkom, uduvava se u nozdrve pomoću šuplje trščane cevi dužine oko pola
metra. Dvojica korisnika čučnu jedan prema drugom i
naizmenično uduvavaju u nos ovo sredstvo pod čijim dejstvom posle kraćeg vremena čovek sebe dovodi u stanje izmenjene
svesti.
Šamani u Platanalu, a i oni u drugim selima, koriste
uglavnom „epene“, mada ima i drugih halucinogenih sredstava. Pošto su u svom poslu vrlo iskusni, nekim prekaljenim
šamanima dovoljna je i manja količina praha da ušmrknu sa
vrhova prstiju da bi došli u dodir sa svojim duhovima. Posle ulaska u trans, kroz pesmu i igru, šapori ispred svog dela šapona poskakuju i uzvikuju određene popevke kojima
kontrolišu i usmeravaju duhove bilo na lečenje obolelog, ili na neprijatelje da ih napadnu i nanesu neko zlo, pogotovo
deci koja su u tom pogledu ranjivija od odraslih.
Kad je u pitanju lečenje obolelog, šaman kliče i peva ispred kuće pacijenta, trlja ga i na specijalan način masira, vukući iz njega uljeza koji je izazvao bolest. Isisavanjem ustima,
izvlači iz tela bolesne osobe duha i baca ga tamo odakle je i došao. Tako su se Janomami, bez upotrebe današnjih lekova i medicine, lečili stolećima, a da je isceljenje bilo uspešno i imalo efekta, svedoči činjenica da se održalo u praksi u tako dugom vremenu, sve do danas.
Svoja znanja stečena od Hekura, šamani povremeno prenose i na ostale članove zajednice, putem posebnih zajedničkih seansi. U njima, pored svih seoskih šamana, aktivno učestvuje i veća ili manja grupa drugih meštana. Obredi se izvode nasred
šapona, u prisustvu većeg broja seljana među kojima je većina prethodno uzela halucinogena sredstva, koja sem šamana skoro svakodnevno upotrebljavaju i mnogi odrasli muški stanovnici u selu.
(Nastaviće se)