NEMAČKA VIŠE NIJE RAJ ZA SRBE, A NI ZA NEMCE: Ekonomski div dobio tri jaka udarca

Новости онлине

20. 02. 2025. u 14:05

ISTA ona auto-industrija koja je Nemačku dovela do statusa ekonomske velesile sada je vozi "u rikverc" jer ne može da izađe na kraj sa tri jaka udarca - cenama energenata, carinskim ratovima i kineskom konkurencijom, piše "Politiko".

НЕМАЧКА ВИШЕ НИЈЕ РАЈ ЗА СРБЕ, А НИ ЗА НЕМЦЕ: Економски див добио три јака ударца

Foto: Shutterstock/canadastock

Od nekadašnjeg motora nemačke privrede ostao je utisak da zemlja više ne ide putem napretka, što kancelaru Olafu Šolcu preti porazom 23. februara.

- Privreda je već dugo pod velikim pritiskom, ali je to pre pokrivala pandemija, pa onda rat - kaže Nils Redeker iz Centra Žak Delor u Berlinu i dodaje: 

- Sada to opet dolazi u prvi plan i narod je veoma zabrinut.

Između 2018. i 2023, proizvodnja automobila u Nemačkoj je opala za 8 odsto, jer su proizvođači premestili fabrike u zemlje sa jeftinijom radnom snagom. "Folksvagen" je prošle godine predložio zatvaranje tri fabrike u Nemačkoj i smanjenje plata za 10 odsto, po prvi put u svojoj 87-godišnjoj istoriji. Fabrike su ostale otvorene posle pretnje sindikata štrajkom, ali radnici su prihvatili smanjenje primanja.

Dok su Nemci nekada zarađivali ogromne svote od izvoza u Kinu, od 2018. su naišli na "savršenu oluju" na tom drumu. Te godine je izvoz pao za tri odsto, po prvi put od početka devedesetih. "BMW" je 2024. prijavio 13 odsto manju prodaju u Kini, "Mercedes-Benc" sedam odsto, a "Folksvagen" 10 odsto.

Sledeći problem je nastao 2019. kada je EU usvojila "zelenu agendu" sa planom da motore sa unutrašnjim sagorevanjem napuste do 2035. I dok se nemačka auto-industrija borila da se preorijentiše na električne automobile, upravo Kina je počela da izvozi svoje modele – koji su pritom bili i jeftiniji.

Onda je došla ukrajinska kriza i kraj uvoza ruskog gasa, što zbog sankcija i politike Berlina, što zbog miniranja gasovoda "Severni tok". Skok cena energenata onda je podigao cene aluminijuma i čelika.

Američki predsednik Donald Tramp sad preti carinama prema EU, koje bi mogle da ugroze nemačko snabdevanje tim metalima, ali i dugoročne planove za proizvodnju automobila u Kanadi i Meksiku za tržište SAD. Pritom je Šolcova vlada krajem 2023. ukinula i subvencije za električne automobile, u potrazi za sredstvima koja bi mogla da se preusmere Ukrajini.

I Hrišćansko-demokratska koalicija Fridriha Merca i populisti poput AfD-a na desnici i Sare Vagenkneht na levici zagovaraju odustajanje od zabrane tradicionalnih motora, ali Šolcovi socijalisti i zeleni se oštro protive.

Ima li mesta za AfD: Koje stranke će činiti sledeću nemačku vladu?

- Voleo bih da vidim jaku Nemačku u još jačoj Evropi, ali sumnjam u to - izjavio je Matijas Zink, direktor industrije auto-delova "Šefler" i predsednik jednog udruženja auto-snabdevača.

Ako postane kancelar, Merc bi morao da reformiše "sklerotičnu" nemačku privredu i reši probleme zloglasne birokratije, visokih troškova i nesklonosti riziku, što se trenutno čini neostvarivim, kaže "Politiko".

(Telegraf)

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

Kako do većeg broja besplatnih bankarskih usluga?